• La Lola

Grekiska bröllop!

Jag vill veta allt!
    Vad är mest typiskt? Jag förstår ju att det kan vara lite olika men nån liten uppfattning borde jag kunna få.

Hur går det till? Traditioner? Mat? Gästernas kläder? Har man klädkoder? Vad förväntas av mig som gäst? Vad bör jag inte göra?

Anledningen till att jag frågar är att jag har blivit inbjuden till ett grekiskt bröllop i Grekland!
    De är svenskar men den blivande brudgummen har sina rötter i Grekland.

Sen att jag är flygrädd o ogillar att resa är en annan femma men jag får väl göra som Sven Melander (min syster är oxå bjuden) om jag väljer att åka.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Svar på tråden Grekiska bröllop!
  • 071001

Du får hyra Mitt feta grekiska bröllop!

Googla på grekisk-ortodoxa vigslar så kan du säkert få matnyttig info. Tror tex att pengar är en bruklig bröllopsgåva.

• La Lola
    071001 skrev 2010-12-15 11:26:27 följande:
    Du får hyra Mitt feta grekiska bröllop!

Googla på grekisk-ortodoxa vigslar så kan du säkert få matnyttig info. Tror tex att pengar är en bruklig bröllopsgåva.
    Den har jag nog sett 10 ggr...minst...
    Trodde inte att det var lika hysteriskt i verkligheten dock.

Aha, ok!
  • La Lola

Ingen fler som vill berätta/tipsa om nåt?

• La Lola

Nu då?

• Salamina

Min Pappa är Grek och bor på en ö utanför Athen. Jag och min man hade för ett par år sedan en stillsam cermoni med bara familjen, och fest med grannar och vänner efteråt.
    Det var inget "riktigt" kyrkbröllop, utan i en cermoni hemmet med familjeprästen pga att vi inte är Grekortodoxa.
    Det finns både typiskt "hysteriska" bröllop, och lite mer diskreta. Hör efter med brudparet vilket dom har tänkt sig.
    I vilket fall som helst är gåvor viktigt.

Mamma till Sibelle 090316, en ny liten krabat på väg med BF 110117
  • La Lola
    Salamina skrev 2010-12-15 20:43:05 följande:
    Min Pappa är Grek och bor på en ö utanför Athen. Jag och min man hade för ett par år sedan en stillsam cermoni med bara familjen, och fest med grannar och vänner efteråt.
    Det var inget "riktigt" kyrkbröllop, utan i en cermoni hemmet med familjeprästen pga att vi inte är Grekortodoxa.
    Det finns både typiskt "hysteriska" bröllop, och lite mer diskreta. Hör efter med brudparet vilket dom har tänkt sig.
    I vilket fall som helst är gåvor viktigt.
    Jag vet att det kommer bli ett stort bröllop.
    Så något stillsamt bröllop blir det nog inte.
  • Salamina
    La Lola skrev 2010-12-16 08:12:18 följande:
    Jag vet att det kommer bli ett stort bröllop.
    Så något stillsamt bröllop blir det nog inte.
    Då är det bara att sätta på partyhatten och vara beredd att festa och dansa till morgonen Flört
    Anledningen att det är vanligast att det ges pengagåvor ilbland även paralellt med en vanlig present är att på så sett betalar gästerna för bröllopet.
    Mamma till Sibelle 090316, en ny liten krabat på väg med BF 110117
  • La Lola
    Salamina skrev 2010-12-16 11:45:04 följande:
    Då är det bara att sätta på partyhatten och vara beredd att festa och dansa till morgonen Flört
    Anledningen att det är vanligast att det ges pengagåvor ilbland även paralellt med en vanlig present är att på så sett betalar gästerna för bröllopet.
    Det passar mig perfekt!

Fan att jag ska vara så flygrädd o inte tycker om att åka hemifrån (o inte alls gillar värme o sol).....
  • 071001

Lola, det finns bra piller för flygrädda numera men då tror jag att du måste söka hjälp för det.
    Ta dig nåt starkt på flygplatsen innan ni lyfter och tänk på nåt annat.

• La Lola
    071001 skrev 2010-12-16 11:57:23 följande:
    Lola, det finns bra piller för flygrädda numera men då tror jag att du måste söka hjälp för det.
    Ta dig nåt starkt på flygplatsen innan ni lyfter och tänk på nåt annat.
    Jag ska göra som i youtubelänken jag lagt in i ts om jag åker.

(från Sällskapsresan)
  • 071001

Ah, jag har inget ljud på jobbet så jag kollade inte, men jag anar vad det är du har lagt upp.

Rataratara....

• La Lola
    071001 skrev 2010-12-16 12:07:53 följande:
    Ah, jag har inget ljud på jobbet så jag kollade inte, men jag anar vad det är du har lagt upp.

Rataratara....
    Det är när Sven Melander har slocknat av all alkohol på flyget o blir inrullad genom tullen i rullstol av sin polare ("Invalido" säger han) .
Svar på tråden Grekiska bröllop!