Du måste logga in för att svara i en tråd.

• HelleGbg

Lindra hosta nattetid??

Skulle gärna vilja ha lite tips om hur man kan lindra hosta hos småbarn nattetid??
    Vi var till Vc i måndags och fick bricanyl, då dottern har virus, hon är 1.5 år. Men det hjälper dagtid då hon knappt hostar alls, men så fort hon ska sova så kommer det....Har lagt extra kudde så hon kommer upp, och gett näsdroppar, (inte för att det kanske hjälper) men vet inte ritkigt vad mer jag kan göra? Har ni tips råd eller ideér??
    Hon störs ju så av det, och är lite tröttare såklart dagtid då. (även vi andra )

• Svar på tråden Lindra hosta nattetid??
  • HelleGbg

japp, dom lyssnade noga på lungor och hjärta, och allt lät bra. Så dr trodde det var virus då.

• MrsMia

Som Frösöblomster skrev: Har hon utretts för "förkylningsastma"? Då är det nämligen andra mediciner att ta till.
    Annars kan man säga att man inte ska dämpa barns hosta, för de behöver hosta upp slemmet.. 

• Gro

Det beror lite på...  Är det torrhosta eller slemhosta?

Jag och min son drabbas ofta och lätt av hosta. Vi har båda tunna luftrör och får lätt luftrörskatarrer och hosta i samband med förkylningar.
    Vi har altid ventoline (flytande) hemma och det hjälper en del (det vidgar luftrören).
    När jag var liten sov jag ofta med en luftfuktare i rummet för den torra luften (oftast vintertid) kan vara jobbig.

Att lägga till en kudde eller höja upp sängen (huvudgaveln) med böcker eller "puckar" för att få en lite mer upprätt ställning är ett bra sätt. Att dricka lite varmt (te eller varm saft eller nåt)) och/eller kanske något "slembildande" som varm mjölk (om man har torrhosta) innan sängdax kan oxå hjälpa lite.

Jag vet hur jobbigt det är med hosta nattetid. Är inne i en sån period just nu med min lille kille och ingen av oss får tillräckligt med sömn. Lycka till!!  

• u77

Det finns en gammal husmorskur mot nattlig hosta.

Koka vatten och lägg i en rå rödlök i några delar och ställ på golvet vid huvudänden på sängen.
    Jag har aldrig testat det än men de som har säger att det funkar.

Annars så borde väl din dotter kunna få hostmedicin? Mollipect fick min 7 månaders då han hade riktig rosslg hosta nattetid. Hostan försvann efter några få dagar med mollipecten.

• Flickan och kråkan
    HelleGbg skrev 2010-12-15 12:31:09 följande:
    japp, dom lyssnade noga på lungor och hjärta, och allt lät bra. Så dr trodde det var virus då.
    Ja infektionsastma är knutet till infektioner och virus. Om hostan blir segdragen efter att hon blivit frisk för övrigt och om hon får samma besvär igen vid nästa förkylning så tycker jag att ni ska kolla upp det. Jättevanligt. Natthosta är typiskt.
  • minismurfen

lilkillen min har haft jättesvår hosta i flera veckor, fick utskrivet lepethon å mollipect.......lepethon på natten å mollipect på dagen, m löser upp slem så den ska man inte använda på natten å l på natten då den inte löser slem.....varvade d i en vecka,då hade han hostat i 3-4 veckor....åsså la jag upp spjälsängen m böcker så att den lutar ganska mkt.......annar så går d ju å smörja bröstkorgen m vickscreme el liknande....

• Novmbertjej

Har två barn som båda haft infektionsastma, och när medicinen inte funkade typ på natten fick jag tipset. Dela en gullök i fyra bitar lägg i lite vatten under sängen - funkar varje natt. Nu behöver vi inte medicinen längre!!

• HelleGbg

tack för era svar!
    Det är torr hosta som hon har, men nu har den blivit lite " rossligare" och hon har bara hostat sen i söndags egentligen, men ska nog ge det ett par dar till,
    tack igen för svaren

• minismurfen
    Novmbertjej skrev 2010-12-15 12:59:39 följande:
    Har två barn som båda haft infektionsastma, och när medicinen inte funkade typ på natten fick jag tipset. Dela en gullök i fyra bitar lägg i lite vatten under sängen - funkar varje natt. Nu behöver vi inte medicinen längre!!
    låter ju kanon:)   ska pröva det nästa gång:D
Svar på tråden Lindra hosta nattetid??