• Anonym

9 månader och matvägrar

hej
    jag har en tjej som snart är 9 månader och matvägrar.
    med lite tur kan jag få i henne 1 msk gröt vid 2 tillfällen på dan och 1msk turkisk yoghurt vid 2 tillfälle dag all annan mat erbjuder jag men det totalvägrar hon.
    frågat olika bvc skötersker och deras råd är sluta amma eller sluta att natt ammar, jag ammar vid flera tillfällen per natt, men har försökt minska på det och sista tiden ammar jag sista gången vid 2 på natten och sedan försöker jag med mat hela dagen men lyckas inte på eftermiddagen är hon hungrig och gallvrålar men vill inte äta utan får till slut ammar.
    vad ska jag göra så att hon börja äta vågar inte slutar att ammar helt för min envisa dam kan vara hungrig men vägra mat ändå är liten är liten men följer sin kurva.
    när blir det så allvarligt att man sätter sond??
    tack för svar

• Svar på tråden 9 månader och matvägrar
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att sätta sond på ett barn är trots allt ett ganska stort beslut. När det är dags att överväga sond, tar läkaren det beslutet. Min erfarenhet är dock att man inte gör det på barn som växer och utvecklas väl.

Dessvärre håller jag nog med de andra BVC-sköterskorna om att det förmodligen krävs, att du minskar på amningen ganska radikalt. Jag vet dock att det kan vara väldigt tufft och ett jobbigt beslut att ta. 
    Inte sällan träffar man familjer där matsituationen blivit ohållbar.
    Ofta rör det sig om att föräldrarna upplever att barnet "klamrar "sig fast vid amningen. Då får man inte glömma att amningen inte enbart är mat för barnet, utan även närhet och trygghet. 
    I hennes ålder kan barn dessutom vara extra känsliga och söka närhet från mamma/pappa mer än någonsin. Vilket gör det hela ännu svårare. Det går dock att erbjuda henne samma närhet utan att amma. 

Jag skulle tro att din dotter nu äter sig mätt på eftermiddagen och natten, vilket hon gjort till en vana. Du behöver hjälpa henne att komma ur detta. Det låter dock som att du också behöver stöd och uppmuntran, för att kunna genomföra detta.
    Jag tycker att du bokar en tid med din BVC-sköterska och berättar hur svårt detta är för dig, men finns viljan/motivationen där så är jag övertygad om att detta kommer fungera bra. Om du lever tillsammans med pappan tycker jag absolut att han skall vara delaktig också, allt stöd du kan få är bra!

Lycka till!

MVH Christine 

Svar på tråden 9 månader och matvägrar