• 2010mamma

Hund kissar inne!

Jaha, då var jag här igen att starta en tråd.

Hur vet man om en hund kissar inne mot protest eller revir? Har en hund som kissar inne så fort vi föser ut han ur köket när vi ska äta. Även små små skvättar (ute kissar han mycket mer/gång) ett i varje rum. Varfööööör!? Vi har bara haft honom i 3 veckor och är 7 mån gammal.

• Svar på tråden Hund kissar inne!
  • Jezamine

Han är ju inte så gammal o ni har haft honom i 3 v.Vad säger veterinären..är han sjuk kanske?

Jag är INTE avstängd
  • Barnsugen

Kan det inte vara osäkerhet? Jag är ingen expert, har bara haft hund sedan i somras, men vår valp kissar fortfarande inne enstaka ggr fast hon är 7 månader nu. Det händer allt mer sällan, men har oftast hänt när hon blivit uppjagad och inte är helt "nykissad". Antingen pga hundkompisar på besök, eller när vi lämnat henne hos någon för passning. Det senare hände för typ 1-2 månader sedan hos min syster och det var första gången hon var hos just dem utan oss. Hon hade precis kissat (ute) när vi lämnade henne, men inom 5 min hade hon kissat på dörrmattan. Under kvällen kissade hon inne 2 ggr till, trots en lång promenad. Hon verkade lugn utåt, men vi kan bara komma på osäkerhet som förklaring. Jag tänker att er hund nyligen kommit till er vilket kanske gör att han inte är helt trygg, och när ni föser ut honom ur köket kanske han blir osäker?

Annars är ju urinvägsinfektion alltid något man tänker på när någon småskvätter...

• Tia F

Det är vanligt att det rinner från unghundar och särskilt hanar. Unghundar kan reagera lite överdrivet på många situationer och då bli alldeles för uppspelta vilket kan medföra läckage men det kan även röra sig om att han försöker märka revir.
    Hur är det med rutiner? en unghund utan fasta rutiner kan känna sig osäker och därmed urinera för att lugna sig själv.
    När hunden kissar inne, hur reagerar ni då? Om man möter en hund med ett brysk "nej" eller "fy" kan de lätt bli stressade om de inte förstår innebörden och då måste man som ägare tänka om.
    Vad man även kan ta i beaktande är att det kan röra sig om urinvägsinfektion eller kanske förhudsinflammation. Prata med en veterinär så löser ni nog det hela =)

• hmcc

1. Han är ung
    2. Han har bytt hem
    3. Hundar som är "rumsrena" hemma i den åldern är inte 100% rumsrena på andra ställen.

• 2010mamma

Osäkerhet jag vet inte vad han ska vara osäker över. UVI vet jag inte om det är, vi har inte varit till vet. Det är inte så att det "rinner" från han eller att han är uppspelt när han kissar inne. Han går helt lugnt och mitt i allt lyfter han benet mot soffan eller mot gardiner.

Och rutiner har vi sedan dag 1 han var hos oss, det måste jag själv ha för att fungera haha! Vi reagerar ingenting, eftersom att han små stänker så hörs det inte.

Ja, jag vet ju inte. Men jag tror det har med revir att göra när han bara små skvätter. Det är ju inte skvättar som han gör ute. Dom första dagarna missade vi signaler från honom och då kom det så mycket så han nästan tömde blåsan, såg ut så på kissmängden iaf. Men nu händer det ca. 1 gång varje dag/varannan dag, och små skvätt. Men jag vet inte. hur vet man om det är revir?

• Joico

Skulle chansa på en blandning av en massa saker... könsmogenhet, att han bara är 7månader vilket kan betyda att han inte är 100% rumsren än, nytt hem osv.

Måste ni fösa ut honom ur köket? Kan ni inte följa med honom utanför tröskeln och sen be honom att lägga sig? Men börja korta pass, ni kan inte kräva att han ska vara utanför köket en hel måltid "bara sådär".

Gör ingen affär av kisseriet  utan gå ut med honom ofta istället. Ge det tid!
     Försök att inte låta honom vara ensam på de ställen som han brukar kissa på och var snabb att avleda (t.ex kalla in) när ni ser att han tänker lyfta på benet

• 2010mamma
    Joico skrev 2010-12-15 21:29:11 följande:
    Skulle chansa på en blandning av en massa saker... könsmogenhet, att han bara är 7månader vilket kan betyda att han inte är 100% rumsren än, nytt hem osv.

Måste ni fösa ut honom ur köket? Kan ni inte följa med honom utanför tröskeln och sen be honom att lägga sig? Men börja korta pass, ni kan inte kräva att han ska vara utanför köket en hel måltid "bara sådär".

Gör ingen affär av kisseriet  utan gå ut med honom ofta istället. Ge det tid!
     Försök att inte låta honom vara ensam på de ställen som han brukar kissa på och var snabb att avleda (t.ex kalla in) när ni ser att han tänker lyfta på benet
    Det är så jag gör när han ska ut ur köket. Jo, han ska vara utanför hela måltiden.

Hehe nä nu kollar jag honom hela tiden, fick avbryta honom ikväll igen (hade redan kissat inne idag) och då hade han varit ute för 30 min sedan. Blir lite tokig, speciellt när det är mot soffan och gardinerna.
  • Joico
    2010mamma skrev 2010-12-15 21:59:02 följande:
    Det är så jag gör när han ska ut ur köket. Jo, han ska vara utanför hela måltiden.

Hehe nä nu kollar jag honom hela tiden, fick avbryta honom ikväll igen (hade redan kissat inne idag) och då hade han varit ute för 30 min sedan. Blir lite tokig, speciellt när det är mot soffan och gardinerna.
    Jag tycker inte man kan kräva av en hund att vara utanför (får han vara var han vill i lägenheten eller måste han vara utanför köksdörren/tröskeln?) köket en hel måltid UTAN träning.

Finns ingen mening med att bli tokig, det löser inget. Kan snarare göra det värre.
  • 2010mamma
    Joico skrev 2010-12-15 22:05:52 följande:
    Jag tycker inte man kan kräva av en hund att vara utanför (får han vara var han vill i lägenheten eller måste han vara utanför köksdörren/tröskeln?) köket en hel måltid UTAN träning.

Finns ingen mening med att bli tokig, det löser inget. Kan snarare göra det värre.
    Nä han får i vanliga fall heller inte vara i köket, inte heller i barnrummet eller på toaletten, men han vill in extra mycket när det luktar mat i köket. Får han inte vara där i vanliga fall ska han heller inte vara där halva måltiden. Så är det bara.
  • 2010mamma

Men nu var det ju inte det som tråden handlade om heller..

• Joico
    2010mamma skrev 2010-12-15 22:32:10 följande:
    Nä han får i vanliga fall heller inte vara i köket, inte heller i barnrummet eller på toaletten, men han vill in extra mycket när det luktar mat i köket. Får han inte vara där i vanliga fall ska han heller inte vara där halva måltiden. Så är det bara.
    2010mamma skrev 2010-12-15 22:33:12 följande:
    Det framgick liksom inte, kan ju vara bra att ta med alla detaljer från början.

Och jo, egentligen är det ju det som tråden handlar om. Eftersom hunden kissar när han blir utföst ur köket när ni ska äta. Kissar han i farten eller lyfter han på benet när han kommit ut ur köket? Varför har han möjlighet att komma in i köket öht? Det måste ju vara bättre om ni stänger för med t.ex en grind elle kompostgaller, så slipper han göra fel (dvs. gå in i köket fast han inte får) och slipper bli utföst. Han är ju inte synsk och uppenbarligen har han inte fått lära sig att han inte får vara i köket.
  • Lathundarna

Kan det vara så att hunden faktikst inte tömmer blåsan ordentligt när ni är ute? Kan det finnas möjlighet att bytet av hem och familj gjort hunden stressad? Sätt er ner och skriv en lista över saker som kan ha påverkat hunden till att börja med beteendet (om det inte fanns där hos tidigare ägare). Sen är det bara att beta igenom listan och försöka hitta "boven".
    Läste idag att hundar som kissar inne gärna gör det i t ex soffa eller säng då dessa absorberar vätskan och att det därmed handlar om hygien. Vad detta innebär är jag för trött för att begripa

• 2010mamma
    Joico skrev 2010-12-15 22:37:22 följande:
    2010mamma skrev 2010-12-15 22:33:12 följande:
    Det framgick liksom inte, kan ju vara bra att ta med alla detaljer från början.

Och jo, egentligen är det ju det som tråden handlar om. Eftersom hunden kissar när han blir utföst ur köket när ni ska äta. Kissar han i farten eller lyfter han på benet när han kommit ut ur köket? Varför har han möjlighet att komma in i köket öht? Det måste ju vara bättre om ni stänger för med t.ex en grind elle kompostgaller, så slipper han göra fel (dvs. gå in i köket fast han inte får) och slipper bli utföst. Han är ju inte synsk och uppenbarligen har han inte fått lära sig att han inte får vara i köket.
    Nä han kissar inte i farten. Vi hinner sätta oss ner och äta efter någon minut ställer han sig och kissar.  Jo, han vet att han inte får vara i köket men han är så envis speciellt när det luktar mat.
    Lathundarna skrev 2010-12-15 23:36:43 följande:
    Kan det vara så att hunden faktikst inte tömmer blåsan ordentligt när ni är ute? Kan det finnas möjlighet att bytet av hem och familj gjort hunden stressad? Sätt er ner och skriv en lista över saker som kan ha påverkat hunden till att börja med beteendet (om det inte fanns där hos tidigare ägare). Sen är det bara att beta igenom listan och försöka hitta "boven".
    Läste idag att hundar som kissar inne gärna gör det i t ex soffa eller säng då dessa absorberar vätskan och att det därmed handlar om hygien. Vad detta innebär är jag för trött för att begripa
    Ja, det kan det vara. För det är väldigt sällan/aldrig när vi är ute att det bara kommer droppar i slutet av promenaden. Men efter 3 veckor borde han väl inte vara stressad längre på miljöbyte? Ja vet inte.. Katten löper & beter sig säkert väldigt konstigt enligt hunden, kan löpet vara stressande för han? Katten är på han hela tiden
  • Lathundarna
    2010mamma skrev 2010-12-16 09:35:18 följande:
    Nä han kissar inte i farten. Vi hinner sätta oss ner och äta efter någon minut ställer han sig och kissar.  Jo, han vet att han inte får vara i köket men han är så envis speciellt när det luktar mat.
    Lathundarna skrev 2010-12-15 23:36:43 följande:
    Fast är det inte bättre att ha hunden t ex liggande vid matbordet om det innebär att han taggar ner och inte kissar? Kanske kan vara värt att se om det funkar även om ni inte vill ha hunden i köket?
    Ja, det kan det vara. För det är väldigt sällan/aldrig när vi är ute att det bara kommer droppar i slutet av promenaden. Men efter 3 veckor borde han väl inte vara stressad längre på miljöbyte? Ja vet inte.. Katten löper & beter sig säkert väldigt konstigt enligt hunden, kan löpet vara stressande för han? Katten är på han hela tiden
    Hur lång tid det tar för en hund att anpassa sig vid en sådan förändring som nytt hem och ny familj är otroligt individuelllt. Vet hundar som inte brytt sig ett skvatt samtidigt som jag träffat hundar som varit otroligt stressade i upp till 1½ år.
  • 2010mamma
    Lathundarna skrev 2010-12-16 14:33:55 följande:
    Fast är det inte bättre att ha hunden t ex liggande vid matbordet om det innebär att han taggar ner och inte kissar? Kanske kan vara värt att se om det funkar även om ni inte vill ha hunden i köket?
    Hur lång tid det tar för en hund att anpassa sig vid en sådan förändring som nytt hem och ny familj är otroligt individuelllt. Vet hundar som inte brytt sig ett skvatt samtidigt som jag träffat hundar som varit otroligt stressade i upp till 1½ år.
    Nä vi vill inte ha han i köket, istället har vi koll på han hela tiden, vi ser ju om han går iväg. Måltiderna tar väl lite längre om han är och vandrar men det blir bättre med tiden.
Svar på tråden Hund kissar inne!