Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..
Alltså, idag höll jag på att få ett spel när jag följde sonen till skolan. En skåpbil svängde in på skolgården och då får jag se att det är en klasskompis till sonen och hans föräldrar och syskon som sitter i den. Inget av barnen satt i någon form av stol eller kudde och hade heller inte bälte på sig. Mamman höll det yngsta barnet i famnen, bebisen är bara drygt en vecka gammal, mellanbarnet är 1½ år och sonens klasskompis är 6 år. När de hoppade ur bilen frågade jag mamman hur de vågar åka så här med barnen, helt löst. Då svarar hon att det är ingen fara, vi kör så försiktigt..man tar sig ju för pannan..hon talade glatt vidare om för mig att så här sitter de alltid och det går såå bra! HERREGUD, fattar de inte att det är livsfarligt?! Jag är inte den som är så jättenojig som en del här tycks vara som låter sina barn sitta bakåtvända i bilen till de är upp emot 5-6 år sådär, men det här tycker jag slår alla rekord! Nu vet jag inte hur jag ska göra, mest av allt känner jag för att anmäla dem, så de får sig en rejäl tankeställare. Men jag vet inte, det känns som jag lägger mig i också på något sätt. Men om det händer barnen något kommer jag väl aldrig att förlåta mig själv för att jag inte anmälde föräldrarna. Hur tycker ni andra, vad skulle ni gjort??