• mirre67

Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..

Alltså, idag höll jag på att få ett spel när jag följde sonen till skolan. En skåpbil svängde in på skolgården och då får jag se att det är en klasskompis till sonen och hans föräldrar och syskon som sitter i den. Inget av barnen satt i någon form av stol eller kudde och hade heller inte bälte på sig. Mamman höll det yngsta barnet i famnen, bebisen är bara drygt en vecka gammal, mellanbarnet är 1½ år och sonens klasskompis är 6 år. När de hoppade ur bilen frågade jag mamman hur de vågar åka så här med barnen, helt löst. Då svarar hon att det är ingen fara, vi kör så försiktigt..man tar sig ju för pannan..hon talade glatt vidare om för mig att så här sitter de alltid och det går såå bra! HERREGUD, fattar de inte att det är livsfarligt?! Jag är inte den som är så jättenojig som en del här tycks vara som låter sina barn sitta bakåtvända i bilen till de är upp emot 5-6 år sådär, men det här tycker jag slår alla rekord! Nu vet jag inte hur jag ska göra, mest av allt känner jag för att anmäla dem, så de får sig en rejäl tankeställare. Men jag vet inte, det känns som jag lägger mig i också på något sätt. Men om det händer barnen något kommer jag väl aldrig att förlåta mig själv för att jag inte anmälde föräldrarna. Hur tycker ni andra, vad skulle ni gjort??

• Svar på tråden Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..
  • Raggarmunk

jag skulle anmält. de bryter ju mot lagen.
    Dels är det riktigt farligt,speciellt vintertid å ha barnen lösa i bilen å dels för dom
    måste enligt lag både ha kudde/bilbarnstol och vara fastspända i bilen även om man bara
    kör på parkeringen... å alla vat att köra till skolan e riskabelt då vuxna oftast kör för fort och
    oförsiktigt där...

• HarperSeven

Det låter alldeles livsfarligt. Även om de kör försiktigt så kanske inte andra gör det och även om man kör försiktigt så kan man råka ut för olyckor. Men vem ska du anmäla till? Polisen eller socialen?

• Mumselumsan

Jag förstår dina känslor helt. Det är så idiotiskt att resonera som de föräldrarna så det liknar ingenting. "Kör så försiktigt" ja jo men är de ensamna på vägen kanske, man kan ju inte räkna med att alla andra kör likadant..... Jag tycker du gjort ditt som faktiskt försökt öppna ögonen på dom. Nr 1, det är ju livsfarligt för barn (alla) att åka sådär och nr 2, det är olagligt.

Jag skulle anmäla om jag vore du. För barnens skull! Om de har så korkade föräldrar så får vi som medmänniskor göra vad vi kan för att skydda barnen. Kanske går det att ringa polisen, soc? Jag vet inte men på något sätt skulle jag absolut anmäla.

Föräldrarna måste förstå allvaret!

juwilo.blogg.se

• mirre67

Nej, jag vet faktiskt inte heller riktigt vart man anmäler isåfall?? Men kanske man kan ringa polisen och tala om det, antar att de vet isåfall, om det nu inte till dem man ska göra anmälan. Jag kommer nog anmäla iallafall. Innan det händer något med barnen. Tycker det är så fruktansvärt och förstår verkligen inte alls hur man kan vara så slapp med sina barn.

• norgesessan

Tyvärr lönlöst att anmäla, iallafall när jag gjorde det....Svaret: Vi kollar om barnen sitter rätt vid bälteskontroller....

Mhv. nojjig mamma....(Vad bra att nöjjig är ett positivt ord, jag hade för mig att det hade en negativ ton).

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • cicci85

Men man är väl inte jättenojjig för att man har sina barn bakåtvända tills de är 5 år?Förvånad

Läste en tråd för ett tag sen om en tjej som anmälde sin granne för att de åkte utan bilstol. Polisen kom och pratade med dem och de fick skaffa bilstolar till barnen. Har för mig att de inte fick några böter utan bara information.

• norgesessan

Mamman tänker förresten kanske som dig....Hon tycker nog att du är nojig, eftersom det enligt henne inte är nåt konstigt att sitta så...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • MassiiMotoo

det är ingen ovanlig syn här i min stad iaf. Här åker väääldigt många barn utan stol och små späddbarn i famnen och har även sett själv när jag har kört hur ett barn hoppar i baksätet och går fram å tillbaka där bak tittar även mellan framsätenas. Ni vet en inbromsning så flyger ungen genom rutan.

Att vissa människor är så jävla tröga säger jag!

• martinan

jag skulle nog anmält om dem körde så regelbundet. men kanske inte bara en gång. familjebilen kanske var på lagning och dem hade inget val? äsh jag hade aldrig kört mina barn så...

Svar på tråden Föräldrarna åker med obältade barn i bilen..