• restok­ig
    Äldre 15 Dec 20:09
    3236 visningar
    5 svar
    5
    3236

    övning ger färdighet i anknytning???

    Tänkte höra om det är någon som har tips om övningar vi kan göra här hemma för att stärka anknytning till vårt barn i åldern f skolstart. Mycket av det jag läst om icke anknytna barn känner vi igen och ger mig ont i magen. Tycker dock att mycket av det jag läst av typ övningar och tips stämmer mer på yngre barn. är det någon som har tips mer riktade till äldre barn? Vi vill gärna jobba mer på detta o komma framåt men just nu känns det motigt och vill därför ha nya ideer. 

  • Svar på tråden övning ger färdighet i anknytning???
  • M2003
    Äldre 15 Dec 20:24
    #1

    Jag tror att det bästa är att prata med dem och krama, krama, krama dem, låta dem sova emellan er i sängen, ha dem i knäet (det spelar ju ingen roll om det är en 7 årig eller en 10-åring), leka med dem - lekar efter ålder, engagera sig jätte mycket i dem. Det finns nog inga genvägar till anknytning. Vilken ålder har ert barn och hur länge har ni haft varandra?
    Ofta brukar man säga att anknytningen tar lika lång tid som barnet är gammalt när man får dem och det stämmer säkert!

  • V2009
    Äldre 15 Dec 20:51
    #2

    Titta på mias hemsida under råd & stöd. Där kanske du kan få tips på vart du kan vänd dig för att få, just, råd & stöd.
    mia.eu

    Lycka till!

  • Äldre 15 Dec 23:42
    #3

    Grejen med anknytning är att den inte är åldersrelaterad utan fungerar på samma sätt oavsett om barnet är 6 veckor eller 6 år!

  • Äldre 16 Dec 09:55
    #4

    Intressant fråga!

    Svara alltid, kom alltid när ropat (som man kanske inte gör med ett anknytit barn!), samsova, överdriv lite när barnet ramlat och gjort illa sig, hjälp med matning och påklädning, verkligen LEK med barnet (igen, något som man kanske inte riktigt hinner med en anknytit barn), prata prata prata, bär i t.ex. Ergo (min 4,5 åriga son älskar när jag bär honom.  På magen är uteslutit, men på ryggen är faktiskt jättebekvämt fortfarande), jättemycket fotoböcker och inramade kort av den nya familjen, visa förtroende genom t.ex., att barnet får hjälpa till i köket.

    Det sägs att vad man säger om ett barn som barnet 'tjuvlyssnat' på, betyder jättemycket.  T.ex, om du pratar i telefonen och låtsas att du inte vet att barnet hör, och säger något jättefint om barnet, ska det betyda mycket, tydligen. 

    Vad har ni provat?  Är det något som inte verkar fungera?

  • Äldre 16 Dec 21:05
    #5
    Sally skrev 2010-12-16 09:55:44 följande:
    Intressant fråga!

    Svara alltid, kom alltid när ropat (som man kanske inte gör med ett anknytit barn!), samsova, överdriv lite när barnet ramlat och gjort illa sig, hjälp med matning och påklädning, verkligen LEK med barnet (igen, något som man kanske inte riktigt hinner med en anknytit barn), prata prata prata, bär i t.ex. Ergo (min 4,5 åriga son älskar när jag bär honom.  På magen är uteslutit, men på ryggen är faktiskt jättebekvämt fortfarande), jättemycket fotoböcker och inramade kort av den nya familjen, visa förtroende genom t.ex., att barnet får hjälpa till i köket.

    Det sägs att vad man säger om ett barn som barnet 'tjuvlyssnat' på, betyder jättemycket.  T.ex, om du pratar i telefonen och låtsas att du inte vet att barnet hör, och säger något jättefint om barnet, ska det betyda mycket, tydligen. 

    Vad har ni provat?  Är det något som inte verkar fungera?
    Å, vilket fint inlägg. Hjärta  Tack!
    Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
Svar på tråden övning ger färdighet i anknytning???