• Anonym

sammanväxta

Hej!! 

Har en 7-åring med sammanväxta blygläppar.....Fick östrogensalva när hon var 6 som jag skulle stryka på varje kväll och försöka "dra isär" blygläpparna, men dels hände det inget, dels känns det inge vidare att ge östrogen tilll 7-åring. Kan man göra något annat på "hemmaplan" eller är det bara operationen som gäller? och i vilken ålder ska man då helst opereras?

Mvh,
    undrande mamma 

• Svar på tråden sammanväxta
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att östrogen-salvan ofta är ganska effektiv och att det normalt inte behövs behandlas under speciellt lång tid. Det finns dock de fall som trots allt kräver kirurgiskt ingrepp. 

Vad jag vet genomför man själva ingreppet på några minuter, sedan gör narkosen att det upplevs längre naturligtvis. På "narkoswebben" kan man hitta bra information om vad det innebär att sövas o s v.

Jag tycker att ni kontaktar sjukvården igen för att diskutera detta vidare. Min gissning är att om det krävs en operation, så är det bättre att göra det nu än när hon blir äldre. Man kan ju tänka sig att det blir mer psykologiskt jobbigt i tonåren t ex.

MVH Christine 

Svar på tråden sammanväxta