• Anonym

    Kan jag använda Prioderm som gravid?

    Hej!
    Är en förskollärare som precis fått veta att jag är gravid. Nu går det löss på förskolan där jag jobbar och jag hittade en lus i mitt hår idag. Efter noggrann kamning har jag inte hittat fler, inte heller några ägg. Även min make och en kollega har gått igenom mitt hår. Har en flaska Prioderm lusmedel hemma, men i beskrivningen står att jag som gravid ska rådfråga läkare vid mer än tillfälligt bruk. Nu undrar jag,
    1, Ska jag behandla nu, även fast det inte verkar finnas fler löss, och/eller ägg i håret?
    2, Törs jag i så fall använda Priodermen även om jag är gravid?
    Hälsningar Therese.

  • Svar på tråden Kan jag använda Prioderm som gravid?
  • Apotekaren

    Hej!
    Att kamma noga och titta efter löss är också en viktig del av behandlingen, men eftersom du nu har hittat en lus så tycker jag att du ska behandla dig. Använd ett medel som kväver lössen, det rekommenderas i första hand nuförtiden (alltså inte Prioderm). Exempel är Paranix och Linicin. "Linicin 15 minuter" kan användas av gravida medan man ska rådgöra med läkare innan man använder Paranix vid graviditet. Glöm inte att uppdrepa behandlingen efter 8 dagar så du säkert blir av med lössen.


    Vänliga hälsningar
    Catharina
    leg apotekare

Svar på tråden Kan jag använda Prioderm som gravid?