• andypandyy

Tips på docka till blivande storasyster!

Min flicka ska få en lillebror när som helst. Funderar på att köpa en docka till henne i samband med att han kommer. Har dålig koll på det här med dockor så hade behövt lite tips! Finns ju dockor som kan prata, äta, kissa mm. Tycker era barn att det är roligt? Min flicka är 2 år och 3 månader. Tacksam för tips! 

• Svar på tråden Tips på docka till blivande storasyster!
  • Tola

jag tror vilken docka som helst passar:) våran lillan, har en lillan (skrållans lillasyster),lagom i storlek också finns det massa tillbehör. Hon ser dock inte ut som en bebis men det är ändå lillans "bebis" . Den drar hon i vagnen, undrar omman vill hålla hennes bebis osv..

sen finns det ju dockor som är som Rubens dockan (om det är så dom heter) som känns precis som en riktig nyfödd. Man måste hålla nacken på dom oså är dom i samma storlek som en bebis.
    Men dom är ju väldigt dyr.. o det finns nog inte direkt massa tillbehör till.

I julklapp ska dottern få en bärsele till sin lillan den vet jag att hon kommer gilla för hon brukar vilja testa bärselen vi ska ha till bebisen som jag hoppas anländer inom kort:)

dottern är 2.5 o lite till:) 

• Tola

lillan kan prata lite, men vårat dotter har tagit ur den dosan och sätter man i den är den ute direkt ändå. Sedan är dockan alltid naken:)

• viseversa

När jag fick en lillebror som liten så fick jag en babydocka som ser ut som en nyfödd bebis. Inte sånt där slätt onartuligt ansikte som många dockor har idag. Dom ser ju inte ut som bebisar alls.

Nej denna docka hade dom små rynkorna under ögonen,fingrarna alla små vecka som nyfödda har. Han var helt i plast och hade en snopp så man tydligt såg att min bebis också var en pojke som lillebror.

Fick honom som sagt ungefär samtidigt som mamma fick lillebror. Jag döpte honom till samma namn som lillebror också. Nämligen björn.

När mamma bytte på lillebror så bytte jag på min bebis. När mamma ammade så ammade jag min bebis osv osv=). gick toppenbra! 

• IsaCMoJs

Min dotter fyller 2 år imorgon och ska få en Skrållandocka. Hon får en lillasyster om några veckor så det kändes bra...

Mamma till Moa 081216, Gravid med BF 24/1 2011
  • andypandyy

Tack för era tips! Lutar åt en lillan eller skrållan docka! Får bli en tur till leksaksaffären idag!

• lövet

Min dotter fick oxå en docka när lillasyster föddes och för henne var det viktigt att det var en bebis. Hon höll på och pysslade med sin bebis medans jag höll på med lillasyster. Skrållandockan var absolut inte intressant för den är ingen bebis + att den var för stor för henne att släpa runt på. Skrållan leker dom med nu när vi inte har någon bebis hemma längre men då är hon ofta storasyster till bebisdockorna. 
    Favoritdockan (som nu är favorit för lillasyster som är 2½) är en 30 cm baby Corolle docka med mjuk kropp och hårda armar, ben och huvud. 
    Annars kan man ju köpa en klassisk babypojkdocka typ new born baby på BR dom brukar var billiga och har många tillbehör.  

Svar på tråden Tips på docka till blivande storasyster!