• evelayna

hunden snyftar?

vi har dom senaste veckorna fått hem vännernas hund då dom fick barn i våran som är allergiskt.
    vi ska behålla hunden jag har kännt han ca 2 år och sambon i alla dom 7 åren han levt. han är en blandras dalmatin labrador.

han kan ligga i sitt hörne av soffan och vi kan sitta och kika tv. helt plötsligt börjar han snyfta och sen kollar han på oss precis som att han undrar om vi hörde. detta kan han hålla på me om man har haft fullt upp en stund och inte brytt sig om honom. sambon jobbar natt och jag är arbetslös. han följer med hem till de flesta vi brukar besöka och är oftats bara själv om vi är och handlar. (han har inga problem med att vara själv eller han har ju katten Flört) han gör inte så om vi vart borta en längre stund och sen kommer hem.
    jag pratatde med hans förra ägere och han hade tydligen börjat med detta när bebisen föddes.

Någon som vart med om detta? eller någon som har råd?

• Svar på tråden hunden snyftar?
  • hmcc

Mycket förmänskligande av en hunds beteende har jag hört men detta var nog det värsta

Den tittar på er för att ni tittar på den.

En hund tycker inte synd om sig själv, har den tråkigt ser den till att underhålla sig eller så stänger den av i extrema fall.(men det tror jag inte med denna jycken)

Den kanske är förkyld, det kanske är så att när den ligger på ett visst sätt så rinner det snor tja vad vet jag, den kan vara sjuk på nåt sätt, noskvalster kanske.

Hade mina hundar börjat med ett nytt läte hade jag åkt till veterinär.

• evelayna

dom har kollat upp de men de va inget.
    vi kikar bara i ögonvrån och oftast så "bry" vi oss inte eller säger att han ska sluta. (kanske dumt?)

han gör de även när han sitter och står så att han ligger på ett speciellt sätt tror ja inte.

joo han har saker här han kan sysselsätta sig med i mängder.

• hmcc

Då är det bara nåt ljud han gör, att han skulle vara ledsen skulle han visa på annat sätt.

• evelayna
    hmcc skrev 2010-12-16 12:04:11 följande:
    Då är det bara nåt ljud han gör, att han skulle vara ledsen skulle han visa på annat sätt.
    ja de hoppas ja :) men man undra ju när hna gjorde de första gången :P tills vi prata me dom förra ägarna :)
  • hmcc

Dom kanske inte hört det innan och förmänskligat den nu när barnet kom eller så ÄR det nåt fel som behöver en annan veterinär.

Hursomhelst så ligger inte hundar och snyftar för att familjen fått barn.

• evelayna
    hmcc skrev 2010-12-16 13:42:54 följande:

Dom kanske inte hört det innan och förmänskligat den nu när barnet kom eller så ÄR det nåt fel som behöver en annan veterinär.

Hursomhelst så ligger inte hundar och snyftar för att familjen fått barn.

nää de va inte så ja mena att han gör de för att dom fick barn.. utan att de va ett nytt läta att pröva va mer de ja mena han gilla bäbisen och hade inga problem me den.
  • skånetös78
    naturtjejen skrev 2010-12-20 17:33:47 följande:
    Noskvalster!
    Är också min första tanke!
    *Linnea 7/11-08* *Syskon BF 7/8-11*
  • evelayna
    naturtjejen skrev 2010-12-20 17:33:47 följande:
    Noskvalster!
    vill ni vara lite mer specifika?
    borde inte vetrinären märkt de när dom va inne me han?
  • enlitenbitkaka

Min vovve gör så...liksom "snorar" in

Inga noskvalster där inte. Däremot går han med nosen i marken HELA tiden, var inne och fick spola ur den förra året för han började nysa blod. Han är en labrador.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • evelayna

han låter liksom när som när man gråtit ri´ktigt länge å inte kan sluta samtidigt som man försöker få luft.. kanske man kan säga :S

okay. ja försöker hålla lite extra koll på han så ja vet om de blir värre då får vi ju åka in igen.

enlitenbitkaka skrev 2010-12-20 21:54:55 följande:
    Min vovve gör så...liksom "snorar" in

Inga noskvalster där inte. Däremot går han med nosen i marken HELA tiden, var inne och fick spola ur den förra året för han började nysa blod. Han är en labrador.
    nyser han mycke? kan kanske va den anledningen till att våran vovve me nyser :)
  • enlitenbitkaka
    evelayna skrev 2010-12-20 22:02:59 följande:
    han låter liksom när som när man gråtit ri´ktigt länge å inte kan sluta samtidigt som man försöker få luft.. kanske man kan säga :S

okay. ja försöker hålla lite extra koll på han så ja vet om de blir värre då får vi ju åka in igen.nyser han mycke? kan kanske va den anledningen till att våran vovve me nyser :)
    Nää gråter gör han inte Vår Kenzo ser liksom jätteförvånad ut när det händer...han stirrar på oss som att "Matte, vad händer?!".

Han nyser ibland Då när han fick spolas nös han hela tiden och helt plötsligt stänkte han blod över väggar och golv. Trodde han fått en hjärntumör eller något...men det var "bara" skit i vecken uppe i nosen. Så en sövning och spolning så var han fit for fight igen!
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • skånetös78
    evelayna skrev 2010-12-20 21:48:22 följande:
    vill ni vara lite mer specifika?
    borde inte vetrinären märkt de när dom va inne me han?
    Jag är inte så jätteduktig på noskvalster men googla lite på det så kan du kolla om det verkar stämma. Just de där snyftningarna brukar kunna vara lite typiskt för noskvalster har jag för mig.
    *Linnea 7/11-08* *Syskon BF 7/8-11*
  • evelayna
    skånetös78 skrev 2010-12-21 09:04:34 följande:
    Jag är inte så jätteduktig på noskvalster men googla lite på det så kan du kolla om det verkar stämma. Just de där snyftningarna brukar kunna vara lite typiskt för noskvalster har jag för mig.
    ja googla lite på de nu. men de verkar bara vara "snyftandet" som passar in.

men jag läste med att de verkar inte som om nåt går att göra åt de för än i extrema fall :S å de är ju inte detta.. vad jag skulle vilja säga iaf. verkade knappt va jag förstod att de gick att ställa en fast diagnos på de :S
Svar på tråden hunden snyftar?