• Rakad Apa

Är salvia lagligt?

Som rubriken lyder, är Salvia lagligt? Nån som vet?

• Svar på tråden Är salvia lagligt?
  • Lavish

Det tror jag verkligen. Går att köpa i storpack på hälsokosten eller småpack på ICA så jag antar det. Men jag tycker inte effekten var värd hur det luktade.

• Rakad Apa

Men det finns ju konsentrerad Salviaextrakt att köpa. Kollade lite videos på youtube, såg helt galet ut.

• Lavish
    Rakad Apa skrev 2010-12-16 00:23:12 följande:
    Men det finns ju konsentrerad Salviaextrakt att köpa. Kollade lite videos på youtube, såg helt galet ut.
    Jaha. Ja Salvia kryddan är ju säkert laglig. Så då verkar det ju konstigt att extraktet inte skulle vara det också. Du kanske ska ha det i grytan? Oskyldig
  • ViceGuy

Kallas Salvia Divinorum som du tänker på.

Saxat från wikipedia:

"Profetsalvia eller andra växter/produkter innehållande det aktiva ämnet salvinorin A, är sedan 1 april 2006 olagligt att inneha eller sälja i Sverige."

Toobad xD

There are more stars in the universe, then there are grains of sands in all of the beaches in the whole world.
  • Lavish
    ViceGuy skrev 2010-12-16 00:27:07 följande:

Saxat från wikipedia:

"Profetsalvia eller andra växter/produkter innehållande det aktiva ämnet salvinorin A, är sedan 1 april 2006 olagligt att inneha eller sälja i Sverige."

Toobad xD
    Men man kan ju bli hög på vanlig salvia? Alltså sån man har i maten. Den kan väl inte ha blivit olaglig? Hahaha har ett stort jävla paket i skafferiet fast jag köpte det för några år sen. Nått verksamt ämne måste det ju vara i det. Eller så fick jag bara hallicunationer av all röken.
  • Rakad Apa
    ViceGuy skrev 2010-12-16 00:27:07 följande:

Saxat från wikipedia:

Toobad xD
    Damn, du råkar inte veta om det är lagligt i Norge? ;)
    Blev bjuden på det för nån månad sen, tanken slog mig aldrig att det kunder vara olagligt.
    Inte för att jag bryr mig så mkt men ändå :)
  • Rakad Apa
    Lavish skrev 2010-12-16 00:25:11 följande:
    Jaha. Ja Salvia kryddan är ju säkert laglig. Så då verkar det ju konstigt att extraktet inte skulle vara det också. Du kanske ska ha det i grytan? Oskyldig
    Haha
  • ModestyB

Det är extremt riskabelt att bruka Salvia. Effekten är svårbedömd och jag känner till flera fall som har drabbats av gränsspykotiskt spektrum efter Salviabruk.
    Jag är inte drogliberal, men akta era synapser och bruka något som är mer förutsägbart om ni nu absolut måste. Olagligt är det ju oavsett.

• daxare
    ModestyB skrev 2010-12-16 00:35:35 följande:
    Det är extremt riskabelt att bruka Salvia. Effekten är svårbedömd och jag känner till flera fall som har drabbats av gränsspykotiskt spektrum efter Salviabruk.
    Jag är inte drogliberal, men akta era synapser och bruka något som är mer förutsägbart om ni nu absolut måste. Olagligt är det ju oavsett.
    Erowid har inget om hälsoeffekterna av Salvia Divinorum(Profetsalvia) som inte är den som vi använder i maten som heter Salvia Officinalis(Kryddsalvia).
    Erowid brukar var extremt bra på att lista hälsoeffekter oavsett om de är positiva eller negativa.
    Så man får tolka detta hur man vill.

Dock är det viktigt att ha en "sitter" i en salvia session.
    Och klassat som hälsovådligt och olagligt att inneha och sälja sedan 2006.
  • ModestyB
    daxare skrev 2010-12-16 07:08:47 följande:
    Erowid har inget om hälsoeffekterna av Salvia Divinorum(Profetsalvia) som inte är den som vi använder i maten som heter Salvia Officinalis(Kryddsalvia).
    Erowid brukar var extremt bra på att lista hälsoeffekter oavsett om de är positiva eller negativa.
    Så man får tolka detta hur man vill.

Dock är det viktigt att ha en "sitter" i en salvia session.
    Och klassat som hälsovådligt och olagligt att inneha och sälja sedan 2006.
    Kanske för att frekvensen av psykossjukdomar efter bruk inte tas upp, då det saknas seriös forskning kring ämnet? Jag talar bara av egen erfarenhet, då jag i mitt yrke har mött människor med kemiskt framkallade psykoser. Det jag reagerat på är att flera i samband med sitt psykosgenombrott har brukat Salvia. Och då är ändå andelen brukare/missbrukare inom psykvården klart överrepresenterade (därmed inte sagt att det endast handlar om drogernas negativa effekter), men just Salvia är ju inte alls vanligt i Sverige och därav min reaktion.

Min egen slutledningsförmåga säger mig alltså att Salvia är mer lynnigt, svårdoserat och riskabelt  (för hjärnans funktioner) än andra droger.
  • daxare
    ModestyB skrev 2010-12-16 11:42:51 följande:
    Kanske för att frekvensen av psykossjukdomar efter bruk inte tas upp, då det saknas seriös forskning kring ämnet? Jag talar bara av egen erfarenhet, då jag i mitt yrke har mött människor med kemiskt framkallade psykoser. Det jag reagerat på är att flera i samband med sitt psykosgenombrott har brukat Salvia. Och då är ändå andelen brukare/missbrukare inom psykvården klart överrepresenterade (därmed inte sagt att det endast handlar om drogernas negativa effekter), men just Salvia är ju inte alls vanligt i Sverige och därav min reaktion.

Min egen slutledningsförmåga säger mig alltså att Salvia är mer lynnigt, svårdoserat och riskabelt  (för hjärnans funktioner) än andra droger.
    Läser man erowids dostabeller, så ser jag inga svårigheter att dosera den drogen alls.
    Utan verkar vara en lätt drog att dosera.
    Erowid är den ABSOLUT bästa drog informations sida som jag känner till, ingen jag hitintills kommit i kontkat med är så objektiva som de är.
    Enda stället som objektivitet förekommer är i form av forumsinlägg och "rushistorier", men dessa kan man lätt undvika.

Kan inte svara på de psykosskapade egenskaper i salvia eller icke.
    Men vad är det för kemiska psykoser du pratar om?
    Kan inte vara CB, för den har inte den förmågan.
    Mer än utlösa en redan genetisk belastning som personer har.
    Denna kan utlösas av stress, alkohol och traumatisk händelse.

I övrigt kan jag inte komma på någon drog som kan utlösa såpass många "psykoser" så det kan anses som ett problem med drogen i sig.

Sen din slutledningsförmåga?, fattar jag inte vad det har med saken att göra, eftersom dina kunskaper är NOLL om salvia.
  • ModestyB
    daxare skrev 2010-12-16 12:57:36 följande:
    Läser man erowids dostabeller, så ser jag inga svårigheter att dosera den drogen alls.
    Utan verkar vara en lätt drog att dosera.
    Erowid är den ABSOLUT bästa drog informations sida som jag känner till, ingen jag hitintills kommit i kontkat med är så objektiva som de är.
    Enda stället som objektivitet förekommer är i form av forumsinlägg och "rushistorier", men dessa kan man lätt undvika.

Kan inte svara på de psykosskapade egenskaper i salvia eller icke.
    Men vad är det för kemiska psykoser du pratar om?
    Kan inte vara CB, för den har inte den förmågan.
    Mer än utlösa en redan genetisk belastning som personer har.
    Denna kan utlösas av stress, alkohol och traumatisk händelse.

I övrigt kan jag inte komma på någon drog som kan utlösa såpass många "psykoser" så det kan anses som ett problem med drogen i sig.

Sen din slutledningsförmåga?, fattar jag inte vad det har med saken att göra, eftersom dina kunskaper är NOLL om salvia.
    Kör hårt då och lycka till. Jag kunde inte bry mig mindre om puckon som drogromantiserar och tror att man kan leka med kemin i hjärnan helt ostraffat.
    "Kan inte vara CB för den har inte den förmågan". Nähe. Där ser man. Självutnämnd expert? ´Jag skriver iaf att jag endast utgår från mina möten inom psykiatrin. Sårbarhet ÄR en enorm faktor. Men få vet om deras sårbarhet innan det är för sent och droger har ofta en utlösande faktor. Där FINNS långtidsstudier om du nu inte befinner dig så långt inne i bubblan att du inte ens kan ta till dig information.
  • daxare
    ModestyB skrev 2010-12-16 13:51:12 följande:
    Kör hårt då och lycka till. Jag kunde inte bry mig mindre om puckon som drogromantiserar och tror att man kan leka med kemin i hjärnan helt ostraffat.
    "Kan inte vara CB för den har inte den förmågan". Nähe. Där ser man. Självutnämnd expert? ´Jag skriver iaf att jag endast utgår från mina möten inom psykiatrin. Sårbarhet ÄR en enorm faktor. Men få vet om deras sårbarhet innan det är för sent och droger har ofta en utlösande faktor. Där FINNS långtidsstudier om du nu inte befinner dig så långt inne i bubblan att du inte ens kan ta till dig information.
    Leker med kemin i hjärnan är något som läkarkåren inom psykiatrin gjort i alla tider, och fortfarande gör.
    Tycker inte du ska vara så snabb att tillskriva salvia massa egenskaper som den kanske har eller inte har innan du vet.
    Och detta har inte med någon drogaromatisering alls att göra.
    Utan behandla ämnen med fakta är långt viktigare än per automatik moralisera, för fakta väger tyngre här än vad ev. moral gör.

CB har inte den förmågan du försöker ge den.
    Vi i SE är helt genomsyrade att CB är någon dödsdrog och något extremt hälsovådligt som man kan få psykoser.
    Här kommer gamla härliga myter in som apelsinmannen och liknande.
    Den sårbarhet du pratar om ska du kalla vid dess rätta namn och det är att man har en genetisk belastning till psykiska sjukdomar.
    Sen såna som du uppvisar varenda gång en arbetsskada, där man tror i sin lilla värld de jobbar i, kan appliceras på resten av världens CB brukare.
    Och som du säger utlösande faktor, vilket visar du vet att CB inte har psykosegenskap i sig själv.

En sak som också ni liksom vägrar inse att flertal som ni har hand om, redan innan missbruket har en dokumenterad psykisk åkomma.
    Att vara psykisk instabil och börja med droger är ett olyckligt val.
    men många av dessa känner att de inte får den hjälp de borde få, och ta till droger för dessa är en medicin för klara av vardagen.
    Långtids studierna du nämner låter som de som röker 24/7 och obscena mängder och får psykos liknande tillstånd.
    Dessa är tillfälliga så länge det inte ligger bakomvarande problem.

För en del andra är det en krydda i livet som kan likställas med ta sig ett par glas vin på helgen.
    Och för mig är det ett medicinskt bruk mot smärta efter en skada, dock ej på daglig basis nu mera.
    pga med träning och lite tur så gör det inte så ont längre.
Svar på tråden Är salvia lagligt?