• Rafael90

Katten klöser sönder tapeten!

Jag har en hankatt på ett år (okastrerad) som har en jobbig vana att klösa på väggarna. Har tar sats mot ett hörn, hoppar sen upp och "kramar" väggen, samt drar ner långa strimmor av tapet när han kanar ner. Han gjorde detta ofta i vår förra lägenhet, dock skulle det tapetseras om så snart vi flyttat. Vi bannade honom, ropade högt när vi såg att han var på väg att klösa, skrämde iväg honom, fy-ade honom osv, men inget hjälper. Nu har vi precis flyttat till en ny lägenhet som är helt nytapetserad, och katten har redan gjort många försök att klösa på väggarna. Har varit extra bestämd och fy-at honom men han har ändå lyckats klösa loss en tapetbit ca 1x1 dm stor från ett helt nytapetserat rum. Vår lägenhet kommer se ut som en trasig tidning inom en vecka. Snälla hjälp, vad ska vi göra? Finns det nåt man kan smeta på väggarna så han inte tycker om att klösa där? Att banna honom hjälper ju inte.

(Han gör det bara på hörn, samt vid dörrkarmar, aldrig på "tomma" plana väggar)

• Svar på tråden Katten klöser sönder tapeten!
  • Pionen

Hur har ni det med klösbrädor/klösmöbler? Det är ju först och främst viktigt att ha, då kan man visa dit katten varje gång den vill börja klösa någonstans. Hoppas det löser sig!

• Rafael90
    Pionen skrev 2010-12-16 01:03:01 följande:
    Hur har ni det med klösbrädor/klösmöbler? Det är ju först och främst viktigt att ha, då kan man visa dit katten varje gång den vill börja klösa någonstans. Hoppas det löser sig!
    Har inte haft det tidigare då lägenheten var alldeles för liten. Har beställt en nu som kommer inom en vecka men fram till dess blir det svårt.
  • Pionen

Ni kan inte lägga fram någon gammal matta, eller hänga upp en gammal matta där katten visat intresse för klösande?
    Var noga med att visa katten att den ska klösa på klösmöbeln när ni fått den och uppmuntra katten efteråt. =)

• ForReal

Det räcker ju med en liten klösbräda som finns på ICA (i wellpapp) sålänge, de älskar våra katter! 

• Pionen
    ForReal skrev 2010-12-16 01:20:56 följande:
    Det räcker ju med en liten klösbräda som finns på ICA (i wellpapp) sålänge, de älskar våra katter! 
    Ja, funkar det så är det ju toppen. Prova det!
    Våra katter gillar dem inte alls, rör dem inte ens.
  • ForReal
    Pionen skrev 2010-12-16 01:22:27 följande:
    Ja, funkar det så är det ju toppen. Prova det!
    Våra katter gillar dem inte alls, rör dem inte ens.
    Det är sant, han kanske inte gillar den. Men prova, och ställ den gärna i nåt hörn så river han på den istället :)
  • dezibel

Att klösa/vässa klorna är ett naturligt beteende för katter och finns det inget lämpligt som tex brädor,klösträd mm så klöser dom där dom kommer åt. Finns en uppsjö av klösbrädor/klätterträd så köp några, det har ni igen i längden. Sen är det inte omöjligt att katten har tråkigt och tar ut det genom att klösa/klättra på väggarna så prova att leka/aktivera mera om ni inte redan gör det. Varför har ni katten okastrerad, ska han gå i avel?

• amasonas

Våra två kattpojkar ville gärna gå loss på soffan här hemma (de är kastrerade )
    Men detta löstes med en klöspinne som jag droppade kattmynta på i början, de älskade det & har aldrig klöst på soffan mer, det är 1½ år sen nu! 

Klöspinnen & kattmyntan på flaska köpte jag på Granngården (f.d Lantmännen du vet) men finns ju garanterat i vilken djuraffär som helst!

Lycka till! 

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Majsan70

Är det inte en avelshane så kastrera för då är lusten att markera revir mindre. SSe till att ha BRA och rejäla klösmöbler inne så jan både kan klättra och klösa. klipp klorna ordentligt och aktivera honom ofta. Sen har jag märkt att minsta lilla struktur på tapeten frestar mina fertila honor mer än vanliga släta tapeter.

Svar på tråden Katten klöser sönder tapeten!