• Bruden1

Kallt ute...ta med bebis ut??

Tycker det är så svårt med väder och kläder!

Jag har en liten flicka på 5 veckor.

vi bor i sydöstra sverige och idag ligger temperaturen runt minus 1 grad.
    Undrar nu: kan jag ut och gå med henne i vagnen idag? eller e hon för liten för att
    vara ute i minusgrader?
    jag har en vagn med hårdlift och en vinteråkpåse med fleece på insidan (brios nya)
    ska jag ta på henne en overall av bomull oxå när hon ligger i åkpåsen eller räcker det med en jacka och så mössa och varma strumpor förstås.
    är så rädd att jag tar på henne för mycket (PSD) samtidigt som jag är rädd att hon fryser!

hur göra??
    är så osäker!

• Svar på tråden Kallt ute...ta med bebis ut??
  • jenny30

Det är nog ingen fara, så länge hon inte utsätts för vinden. Du behöver ju inte vara ute så länge. Frisk luft är bra

• ebben

Testa! Du måste ju komma på om hon är varm av sig eller kall.
    I vagnen ÄR de väldigt skyddade hur som helst! Här i norrbotten på vintrarna är det inte alls ovanligt med -35 grader,o vi måste ju ut ändå med våra små.........så klart är man inte ute o långpromenerar,men man kanske måste till läkare eller bvc eller annat. Men som sagt i vagnen är de bra skyddade mot kyla. Så jag skulle testa med jacka o mössa o nåt på benen så klart. -1 grad är inte så mycket..........Sen känner du med din varma hand på hennes mage hur hon känns.Min dotter var varm av sig o hade aldrig overall-bara vanliga kläder o stickat o sen i åkpåsen.

• luzorsus

som jag skrivit någon annanstans.....om det vore så farligt med någon minusgrad skulle vi uppe i norrland få sitta inne ett halvår om året...........

• jenny30

Det brukar bli ganska varmt inne i åkpåsarna. Så varm jacka och en extra filt kanske. Många har overall också, men vad ska man ta till då det blir ännu kallare då?

• nennie81

ojoj bylsa inte på för mycket bara!! i vagnen är det vindstilla och i denna gosiga, varma åkpåsen som ligger i en skyddande hårdlift är det ju redan mycket varmare än inomhus så du behöver nog inte klä på henne en varm overall. Tänk på att små barn klarar av kyla bättre än värme! om ett barn är svettigt är det på tok för varmt eftersom en bebis inte ens klarar av att svettas egentligen (förrän den har det jättejätte varmt vill säga)

• BlueBlue

Jag har ett skönt fårskinn i min vagn. Värmer gott i kylan=)

• Luffarmor

Jag bor i Österbotten och här kan det oxå bi runt -30 på vinter brrrrr men ut måste man ju.Så jag har skaffat får skinn och det har fgått bra. Imorse var det runt -6 då vi, skulle till doktorn så det var att bylta på lite mer. Ut med dig bara

• BaraPyssel

Philip sover ute idag och nu är det -2 grader, här i Skåneland. Han ligger i sin vinteråkpåse med bxor, långärmad tröja, jacka och mössa. Hur bra som helst! Här nere är inte så många minus, men det blåser alltid väldigt mycket. Så se till att ställa vagnen i lä om du låter barnet står ute och sova. Läste någonstans att en timme om dagen utomhus skyddar mot infektioner.

Känn i nacken, är barnet svettigt i nacken då är det för varmt.

//Joanna

• Siris

Hej!

Min flicka är också 5 v. och vi var ute och gick i minusgrader i går. Jag hade på henne vanliga kläder och sedan en åkpåse i fleece. Hon ligger sedan i detta i sin mjuklift. Har haft en termometer under mjukliftslocket och den visade 20 grader så det räcker ju! Det är ett bra tips att slänga i en termometer som man kan slänga en blick på då och då

• Siris

Glömde skriva att hon har en hjälmmössa på sig också!

• MiaMitisen

jag har bultat på min 6 veckors pojke kläder o nu ligger han ute o sover. =) han mår som en prins när han får sova ute. vi har iofs runt 2 plus. han e tom förkyld men min bm sa att det e snarare bättre än farligt för honom att var aute nu. luften e tunn o frisk.

• Mammas

Måste bara säja:

Själv bor jag i Blekinge i södra Sverige, men har en vän som flyttade ner från Dalarna för några år sedan. Hon skrattade gått åt att vi här nere i slasken byllsade på oss stora tjocka dunjackor trotts att det var ca 5+. Så småningom förstod hon varför!!! vi har en bitande kall havsvind som drar genom de raka gatorna i stan (Karlskrona).

Till saken:

Jag tycker oxå det är svårt att bedöma hur mycket/lite man sa klä på sina små. Men som någon nämnt tidigare så tror inte jag kylan i sig inte är ett sånt problem eftersom vagnarna idag är så ombonade, men när det blåser tycker jag att det blir svårare att bedömma vad och hur mycket man ska byllsa. Jag fick tipset om att lägga badtermometern i vagnen...så tipsar vidare.

• Comedia

Har själv ingen åkpåse, men jag har fått för mig att man ska kunna använda den "istället för" tjocka ytterplagg. Vanliga kläder och sen in i påsen. Är ju lite som en sovsäck det där, så det blir nog rätt så lagom varmt och gosigt.

• AmandaPitkänen

nej hon är inte för liten för minusgrader. Då skulle de i norr i princip aldrig kunna gå ut med sina barn

Om man ska ha åkpåse iställer för overall vet jag inte, det har inte jag. Jag har en fleeceoverall på sonen och sen i med honom i åkpåsen. (det är en mjuklift som är gjord till åkpåse, så den är nog inte lika varm son en "riktig")

• clary

Klart du ska gå ut med bebisen trots kyla!
    Våran dotter följde med till stallet redan när hon var en vecka gammal, även om det inte blev så långa stunder! Hon tyckte dock INTE om att ligga ner i vagnen, då såg hon inget ;) Inte förrens hon var knappt ett halvår och fick sista i vagnen var hon nöjd ;)
    Vi hade henne istället i babyskyddet om jag var i stallet, där satt hon nöjd :D
    Hade underlättat om hon gillat vagnen.

Svar på tråden Kallt ute...ta med bebis ut??