• Spacekotten

Hängig hund, vad kan det vara..?

Jag har en daghund, en schäfer på drygt 10 år, har självklart kontaktat ägaren om att hunden inte verkar må bra men undrar om nån av er vet vad det kan vara med honom.

Han har under dagen idag (han kom hit vi 06.00) blivit mer och mer hängig.
    Det första jag märkte var att han flåsade, det brukar han inte göra. Jag trodde han mådde illa för min egna hund brukar flåsa en stund innan då. Men det kom inget sånt utan istället så har han bara legat ner i soffan och inte rört sig mer än att han sätter sig lite upp ibland för att flåsa och sen lägger sig ner igen och andas snabbt. Inte ens när min kille kom hem på lunch orkade han resa sig ur soffan, han brukar annars bli så glad att han springer runt och ylar.
    Min kille hade också innan han åkte till jobbet reagerat på att nåt var annorlunda då hunden hade rest på sig men "bara stod där med sänkt huvud".

Vad kan det vara? Jag är orolig att det är nåt med hjärtat.. Han är ju ganska gammal.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-16 17:01
    Han har troligtvis en tumör i mjälten. Han fick vara kvar på djursjukhuset och dom ska kolla med ultraljus imorgon. Går det och det inte har spridit sig opereras han under morgondagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 15:42
    Idag fick ägaren svar på ännu ett prov. Jag trodde hon fått svar på alla men detta var kvar och det visade på cancer i blodkärlen. Han har 3mån-2år kvar att leva. Jag är så ledsen och jag hoppas han kan leva så länge som möjligt innan han börjar lida av det och måste avlivas.

• Svar på tråden Hängig hund, vad kan det vara..?
  • LabLover

Jag hade bett hundägaren komma och hämta hunden. Vad tråkigt det skulle vara om det hände något när hunden var hos dig!

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Impega

Det kan ju vara precis vad som helst. Hjärtat, magen, att han har ont någonstans, njurar. Ni bör nog kontakta en veterinär ganska omgående.

• ELHU

Uppmana ägaren att åka till veterinären! Blir helg snart o dyrare att åka in på jour/akut. Kraken ska inte behöva vänta till nästa vecka!

• Spacekotten

Ja, nu känner jag henne väl så det är ingen fara så OM det nu skulle hända nåt hos mig men det skulle kännas jobbigt ändå. Fick inte ta på henne när jag ringde så jag smsade henne och berättade hur han verkar må så jag inväntar svar och håller koll på honom under tiden.

• Birgitta2

Veterinären omgående! Han har kommit upp till åren och det kan vara precis vad som helst. Be ägaren åka in idag! Det kan vara lungorna som inte tar upp syre, njurar som lägger av - precis vad som helst.

Hade jag varit du hade jag tagit tempen på hunden där bak. (normaltemp för hund är 38,5. Över 39 är feber.

• Impega

Ja tempen är en bra idé. Ring en veterinär och rådfråga. Det kostar inget.

• Spacekotten

Ägaren brukar inte dra sig för att kontakta veterinär direkt, för ett par veckor sen hade han halkat och blev konstig efter det, hon ringde vet på en gång. Så det är ingen fara och blir han sämre utan att jag får tag i henne får jag helt enkelt åka in med honom själv eller iaf ringa vet och se vad dom säger.

Tänkte mest som om nån hade koll på vad det kunde vara under tiden.

• Birgitta2
    Spacekotten skrev 2010-12-16 12:31:44 följande:
    Ägaren brukar inte dra sig för att kontakta veterinär direkt, för ett par veckor sen hade han halkat och blev konstig efter det, hon ringde vet på en gång. Så det är ingen fara och blir han sämre utan att jag får tag i henne får jag helt enkelt åka in med honom själv eller iaf ringa vet och se vad dom säger.

Tänkte mest som om nån hade koll på vad det kunde vara under tiden.
    Det är jättesvårt att sia om. När hundar blir gamla kan det vara allt från cancer i hela kroppen till enkel förkylning. Det måste en veterinär kolla.
  • Impega

Det kan ju vara i stort sett vad som helst. Jag hade åkt in med min hund direkt om han betett sig på det sättet du beskriver. Jag hade iallafall ringt och rådfrågat en veterinär.

Svar på tråden Hängig hund, vad kan det vara..?