• liljekonvaljaavdungen

Jullunch - idéer?

Hej!

På julafton ska jag och min sambo ha en liten jullunch för delar av släkten, runt 12-13. Vid 18 är det julbord hos en annan släkting så vi vill inte ha något för tungt, och helst inte samma mat som kommer serveras senare... Någon som har några bra idéer? Jag vill helst att det ska kännas juligt men samtidigt inte göra köttbullar, jansson och prinskorv, då är man ju definitvt inte sugen på det sedan.

Grötlunch funkar inte. Några förslag? Hade funderingar på att hitta på någon "julig" paj och kanske något hembakat bröd... Men jag vet inte.

Extremt tacksam för lite idéer :) Det kan vara mer icke-traditionella rätter men gärna med julig smak, om någon kan förstå vad jag är ute efter...

• Svar på tråden Jullunch - idéer?
  • Kinya

En jul åt vi kokt torsk med senapssås till lunch. Det var gott.

Annars kanske en god värmande soppa hade varit gott. Spenatsoppa med en ägghalva i och nåt gott bröd.

Laxpaj

Janssons som Birgitta2 skrev är supergott och juligt.

• liljekonvaljaavdungen

Jansson är en storfavorit men "tyvärr" serveras det ju även på julbordet så det blir ju lite tråkigt... Skulle vilja komma på något gott och juligt som inte uppträder på julbordet. Har någon även vegetariskt förslag tar jag tacksamt emot det (några är veg så behöver ett alternativ).

Spenatsoppa är ju ett alternativ men kanske inte så juligt... Eller?

• Birgitta2
    liljekonvaljaavdungen skrev 2010-12-16 15:13:10 följande:
    Jansson är en storfavorit men "tyvärr" serveras det ju även på julbordet så det blir ju lite tråkigt... Skulle vilja komma på något gott och juligt som inte uppträder på julbordet. Har någon även vegetariskt förslag tar jag tacksamt emot det (några är veg så behöver ett alternativ).

Spenatsoppa är ju ett alternativ men kanske inte så juligt... Eller?
    Spenatsoppa är juligt. Precis som man kokar grönkålssoppa på juldagen. Vi kokade alltid grönkålssoppa på grönkålen som man hade som dekoration till skinkan. Fast det krävs lite mer grönkål än det som dekorationen ger. Smakar ungefär detsamma.
  • thezsan

Såg recept på en massa "juliga" pajer i någon tidning, tror det var året runt. Mkt goda.

Svar på tråden Jullunch - idéer?