• icka76

Svullna bröstkörtlar hos 3-månaders flicka

Jag upptäckte idag att min 3-månaders tjej har svullna bröstkörtlar på båda sidorna. Knölen på höger sida är störst. Hon reagerar inte när man känner på dem så de är nog inte ömma. Försökte hitta info på nätet om det men där står det bara om att nyfödda kan ha det. Hon hade det iofs oxå när hon var nyfödd. Vad kan det bero på? Hon får mest ersättning och bara nått mål bröstmjölk/dag så det borde inte bero på mina hormoner. Är det nån som varit med om liknande? Ska ringa BVC i morgon.

• Svar på tråden Svullna bröstkörtlar hos 3-månaders flicka
  • lindaha

Det är nog ingen fara ska du se. Min första fick jättestora knölar och fick till och med "mjölk"

• icka76

Var hon/han så "gammal" som min lilla? Eller nyfödd? Hon har inte haft svullna bröst under tiden utan de har kommit igen nu.

• sweran

min dotter är drygt 3 månader o har oxå svullna bröstkörtlar. var på bvc i måndags o de sa att det inte var ngn fara iaf...

• icka76

Tack för svar. Ska som sagt ringa i morgon och höra. Man blir ju så orolig när man upptäcker saker som inte varit där tidigare.

• Therese1

min lilla hade det också.
    men det va mina hormoner som gjorde att hon fick svullna bröstkörtlar.
    men så fort jag slutade amma henne så försvann det,
    så det är absolut inget att oroa sig för:) 

• SindyDindy

Min lilla tjej fick det när hon var ca 2 månader och den ena bröstvårtan blev nästan lila/blå. Men det var ingen fara och det försvann  av sig självt efter ett par dagar ;)

• icka76

Ok, tack. Kan det vara hormoner trots att jag ger henne så lite bröstmjölk, jag ammar inte utan pumpar.

• johanna23

det är nog ingen fara så länge det inte växer och blir större.

När min dotter var 5 veckor hade det lagt sig på ena sidan men var kvar påden andra och den växte. avvaktade eftersom jag inte tyckte hon verkade besväras. Sen på bvc nån vecka senare fick jag en akuttid till barnläkaren. Vidare till sjukhuset.

Det hela slkutade med en liten operation. Det hade blivit svullet och var fyllt med var i. Så ett snitt i bröstet för att tömma. Blev kvar ett dygn på sjukhuset eftersom hon fick narkos. Sjukt jobbigt men inget farligt alls egentligen. Det dom sa tilll mig är att det är helt normalt att vid födseln och nån vecka eferåt ha svullna bröst  (s.k häxmjölk) men att dom ska gå tillbaka ganska så snart. det hade blivit en infektion i den ena (doktorn jämförde det med en ammande kvinnas mjölkstockning).

hon hade inte ont när hon låg på det men när doktorn klämde (hårt som fan) så gallskrek hon. Såg ut som en stor finne typ)

Säger bara att håll koll så att den inte växer o kläm lite på den o se om hon får ont.
    för det som min dotter hade är ganska ovanligt.

Svar på tråden Svullna bröstkörtlar hos 3-månaders flicka