• Movie Freak

Dum fråga men är glycerol och glukos samma sak?

Är det samma sak eller kan man åtminstonde använda det ena istället för det andra? undrar jag.

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
  • Svar på tråden Dum fråga men är glycerol och glukos samma sak?
  • Ringtail

Nej, det är inte samma sak. Du kan inte byta ut glukos mot glycerol.

• Movie Freak

det var det jag misstänkte.....fan också.

Surely it was a good way to die, in the place of someone else, someone I loved. Noble, even. That ought to count for something.
  • Movie Freak

tack föresten

• Movie Freak

o jag antar att gelantin eller melantin fungerar inte heller? eller vanligt socker?

det är 1 msk vi talar om .....

• MrsMia

Glukos är en sockerart, glycerin/glycerol är en alkohol.

• MrsMia

Glukos är väl mer känt som fruktsocker eller dextros, förresten. 

• Ringtail
    Movie Freak skrev 2010-12-16 16:18:23 följande:
    o jag antar att gelantin eller melantin fungerar inte heller? eller vanligt socker?

det är 1 msk vi talar om .....
    Vad är det du ska laga? (Jag skulle nog struntat i glukosen, släng i lite extra socker och testat hur det blev, men det är ju trist om det är något viktigt/dyrt som måste bli helt rätt.)
  • Movie Freak
    Ringtail skrev 2010-12-16 16:32:59 följande:
    Vad är det du ska laga? (Jag skulle nog struntat i glukosen, släng i lite extra socker och testat hur det blev, men det är ju trist om det är något viktigt/dyrt som måste bli helt rätt.)
    det är inget jätte dyrt utan chokladrutor, alltså julgodis.

hur mkt extra socker tycker du lika mkt som det skulle vara glukos eller lite mer?

stort tack för din hjälp!
    MrsMia skrev 2010-12-16 16:31:00 följande:
    ja jo jag tänkte på det med men hoppet är det sista som överger en
  • Ringtail
    Movie Freak skrev 2010-12-16 16:41:59 följande:
    det är inget jätte dyrt utan chokladrutor, alltså julgodis.

hur mkt extra socker tycker du lika mkt som det skulle vara glukos eller lite mer?

stort tack för din hjälp!
    MrsMia skrev 2010-12-16 16:31:00 följande:
    ja jo jag tänkte på det med men hoppet är det sista som överger en
    Jag skulle nog satsa på samma mängd som glukosen. Hoppas de blir bra!
  • Movie Freak
    Ringtail skrev 2010-12-16 16:48:16 följande:
    Jag skulle nog satsa på samma mängd som glukosen. Hoppas de blir bra!
    många tack!
  • Anksan

glukosen är mer för konsistensen. lite mjukare/segare liksom. så vet int eo du måste ersätta det med ngt.

• Finamamma

Glukos är inte nödvändigt, bara lite lättare att få rätt konsistens om man har det.

• Movie Freak
    Konvaljen skrev 2010-12-16 16:50:19 följande:
    du kan  byta ut glukosen mot honung, funkar jättebra
    tack för tipset!!!
Svar på tråden Dum fråga men är glycerol och glukos samma sak?