• candlelight

Låter ni dem ligga och böka för sig själva en stund?

Har sedan 2 veckor sedan lärt min son att somna direkt i sängen istället för i min famn.
    Dock ska han alltid "böka" innan han väl somnar. Måste sitta hos honom o buffa o sjunga för honom tills han somnat in lite, för han använder napp så måste kontrollera så den är där.

Men sedan 1 vecka tillbaka ungefär så har han börjat vända sig från mage till rygg också, och gillar att trycka ifrån sig med benen, hamnar med andra ord högt upp i sängen.

Första 5-10 minutrarna så ska han  alltid ligga och testa alla rörelser han bara kan. Så det är helt hopplöst att ens försöka få honom att ligga still då, utan jag får helt enkelt låta honom ligga och böka själv där inne o så tills han blivit lite tröttare, sen går det på nån minut o så somnar han när jag försöker igen.

Undrar bara ifall det är nån mer som har en bebis som alltid måste böka och krångla av sig lite först?

Är det dumt att låta han göra det ifred? Så drygt o sitta där bredvid o bara titta på. ;P

Går in efter nån liten minut igen och hjälper han somna. Lämnar musik på så det är ljud, och så sitter jag utanför rummet, så jag kan prata med han.

• Svar på tråden Låter ni dem ligga och böka för sig själva en stund?
  • caroline88

Jag lämnar min tjej i någon minut eller tills hon är klar så hon får böka av sig lite innan :) det brukar faktiskt göra så att hon somnar helt själv. Sedan går jag in o kollar om
    Hon ligger bra

• linahelena

låt pojken böka på i lugn å ro du. det gör man ju själv med, lägger sig bekvämt puffar kuddar, byter ställning.

• Liniz77

Så länge han inte är ledsen så hade jag låtit honom böka runt...

• MalinEddie
    linahelena skrev 2010-12-16 19:09:04 följande:
    låt pojken böka på i lugn å ro du. det gör man ju själv med, lägger sig bekvämt puffar kuddar, byter ställning.
    Precis. Så länge han inte är ledsen är det ju ingen fara.
  • Flopsie

Hur gammal är ditt barn?  Skulle tycka ddeet var jättskönt om min gjorde detsamma. 

Jag har precis lagt min lille (7mån) och han blir numera vansinnig när han ska  sova. Har oxå hållt honom i famnen när han ska somna, men lagt ned honom innan han hunnit somna till ordentligt så att han vaknar till och vet att han är i sängen innan han somnar om.  
    Ikväll prövade jag att lägga honom direkt i sängen. Han grät några gånger varpå jag tog upp honom och lugnade honom och lade sen ner honom igen. Denna process tog ca 15 min. Är det nybörjartur eller? Har ni några andra tips?

¨*:?.Sam.?:*¨
  • LNE

min tös  (7 månader) ska alltid sparka med benen och vifta med armarna innan hon somnar.. få ur sig dem sista krafterna helt enkelt Skrattande
    Jag sätter mig i rummet bredvid och lyssnar för sitter jag så hon ser mig då sätter hon igång och pratar och då tar det en evighet innan hon somnar! 
    Hon brukar ligga och sparka i 5 minuter sedan somnar hon och då går jag in och lägger på henne täcket och lägger henne rätt i sängen. 

• MalinEddie
    Flopsie skrev 2010-12-16 19:16:03 följande:
    Hur gammal är ditt barn?  Skulle tycka ddeet var jättskönt om min gjorde detsamma. 

Jag har precis lagt min lille (7mån) och han blir numera vansinnig när han ska  sova. Har oxå hållt honom i famnen när han ska somna, men lagt ned honom innan han hunnit somna till ordentligt så att han vaknar till och vet att han är i sängen innan han somnar om.  
    Ikväll prövade jag att lägga honom direkt i sängen. Han grät några gånger varpå jag tog upp honom och lugnade honom och lade sen ner honom igen. Denna process tog ca 15 min. Är det nybörjartur eller? Har ni några andra tips?
    Det låter bra som du gör tycker jag. Vi gjorde något liknande med vår son. Sedan kan det ju vara bra att vara medveten om att barnen går igenom en separationsfas i den åldern och behöver oftast mer närhet då.
  • Flopsie
    MalinEddie skrev 2010-12-16 19:20:57 följande:
    Det låter bra som du gör tycker jag. Vi gjorde något liknande med vår son. Sedan kan det ju vara bra att vara medveten om att barnen går igenom en separationsfas i den åldern och behöver oftast mer närhet då.
    Ja han är mitt upp i det nu, vilket är anledningen till att jag tycker det är viktigt at gå in och krama om honom när han börjar gråta (hoppas det är så man bör göra)
    Jag har gått och väntat på "rätt" tillfälle att ta tag i detta och jag känner att det aldrig kommer så jag passade på nu ikväll när mannen inte var hemma (tyst och lugnt när ingen slammrar med disk samtidigt).
  • MalinEddie
    Flopsie skrev 2010-12-16 19:27:04 följande:
    Ja han är mitt upp i det nu, vilket är anledningen till att jag tycker det är viktigt at gå in och krama om honom när han börjar gråta (hoppas det är så man bör göra)
    Jag har gått och väntat på "rätt" tillfälle att ta tag i detta och jag känner att det aldrig kommer så jag passade på nu ikväll när mannen inte var hemma (tyst och lugnt när ingen slammrar med disk samtidigt).
    Oavsett ålder tycker jag du gör helt rätt! Det är inte snällt mot barnet att lämna det ensam med sin gråt och många barn blir otrygga av det och istället rädda för sin säng. I separationsfasen kan det vara svårt att ändra rutiner och metoder brukar ej rekommenderas då (speciellt CIOmetoder) men du känner ju själv hur det känns. Eftersom du är nära i processen och ej använder en CIO-metod är det säkert ingen fara men det kan ta längre tid. Ta det lilla lugna och se hur han reagerar och agera utifrån det. Tassmetoden tycker jag om:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
  • Flopsie
    MalinEddie skrev 2010-12-16 19:35:16 följande:
    Oavsett ålder tycker jag du gör helt rätt! Det är inte snällt mot barnet att lämna det ensam med sin gråt och många barn blir otrygga av det och istället rädda för sin säng. I separationsfasen kan det vara svårt att ändra rutiner och metoder brukar ej rekommenderas då (speciellt CIOmetoder) men du känner ju själv hur det känns. Eftersom du är nära i processen och ej använder en CIO-metod är det säkert ingen fara men det kan ta längre tid. Ta det lilla lugna och se hur han reagerar och agera utifrån det. Tassmetoden tycker jag om:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    Ja jag har oxå varit inne på den, men han verkar mer bli störd av att man stryker honom så vi kör men vysch-ljud istället. Vill dock inte fastna i ett läge där man ändå måste "vara med" hela tiden utan vill att han nattar sig själv (till viss mån).  Funkade ju relativ bra ikväll, men som sagt, vet inte om det bara är nybörjartur eller ej...  
    Med det är väl oxå som det konstateras i den tråden att man måste bestämma sig så att de känner att man inte kommer ge med sig...eller? 
  • Rut86

Min son är nu 11 mån. Vi kämpade med att han skulle somna själv vid ca 6 mån och det gick sådar.
    När jag slutade amma vid 8 mån gick det helt enkelt inte för då ville han ha så mkt närhet så han fick somna i min famn.
    Men efter ett tag försökte vi igen. Då vägrade han att ligga still och han satte sig upp hela tiden. Men jag sa god natt och så fick han greja och gnhälla lite. Men när han blev mer ledsen gick vi in och lugna honom, o så gick vi igen. Det kunde ta en halvtimme tills han sov. Men ganska snabbt gick det bättre och bättre så nu somnar han nästan med en gång! Så det är bara att stå på sig. Sen är ju alla barn olika...

• MalinEddie
    Flopsie skrev 2010-12-16 19:46:48 följande:
    Ja jag har oxå varit inne på den, men han verkar mer bli störd av att man stryker honom så vi kör men vysch-ljud istället. Vill dock inte fastna i ett läge där man ändå måste "vara med" hela tiden utan vill att han nattar sig själv (till viss mån).  Funkade ju relativ bra ikväll, men som sagt, vet inte om det bara är nybörjartur eller ej...  
    Med det är väl oxå som det konstateras i den tråden att man måste bestämma sig så att de känner att man inte kommer ge med sig...eller? 
    Nu har vi inte använt tassmetoden utan vi har inspierats av babywhisper med väldigt bra resultat. Det är liknade metod. Man får backa mer och mer när man märker att barnet är tryggt. Man behöver ju inte stanna om barnet "pratar", bökar eller är tyst. Sedan tror jag precis som du säger att det är viktigt att ha en plan och ett mål. Barn blir lätt förvirrade om man försöker en massa olika saker samtidigt. Det är inget farligt om de gråter om man är nära.
  • candlelight
    Flopsie skrev 2010-12-16 19:16:03 följande:

Det tog 20 min för mig första gången ;P De var nog redo helt enkelt för att somna på sånt sätt. :)

han blev 5 månader den 5:e dec.
  • candlelight

jag måste ju dock in o ge han nappen innan han kan somna, så han somnar inte själv efter allt bök, för då skriker han så småningom efter den o somnar när han fått den.

Svar på tråden Låter ni dem ligga och böka för sig själva en stund?