• Anonym

Svamp igen eller vad?

Hade svamp förr förra veckan köpte då en såndär vagitorie och sen salva körde på tills de försvann+de 3extra dagarna..
    Sen typ 3dagar tillbaka har det börjat klia och kännas lite irriterat, igår kändes det lite mer irriterat och kliade lite, idag kliar det som igår MEN det svider och bränner som tusan Skrikandes kollade och det är knallrött där men såg inget gojs för att kunna va svamp, men finns det svamp som inte har gojs? Vad kan man ta för att lindra det mest akuta irriterade,brännande och svidande känslan? Ska ringa BM imorrn och boka tid för en till svampkur känns inte lockande så som det svider och bränner, men kanske värt att göra ett nytt försökt.

Sex har jag inte haft pga svampen då och sen dess har det bara inte blivit av   så ingen sexrelaterad sjukdom har jag inte...

• Svar på tråden Svamp igen eller vad?
  • Liniz77

Jag får så av pevaryl det svider o bränner efteråt. Tycker canesten är bättre

• ForReal

Det är väldigt vanligt att man inte lyckas få bort all svamp vid första försöket, eller att om man kliar sig så sätter sig små sporer i sprickningar som blir av kliandet, och så börjar det växa till igen efter behandlingen. Säkert inte så för alla men jag hade ett h-vete med svamp när jag var yngre, det kom nästan alltid tillbaks någon vecka efter eller i samband med mensen. Tills jag började med Lactal - sen dess har jag inte haft svamp på säkert 5 år!

När man behandlar svamp så dör ju "allt", även de goda bakterierna som behövs därnere.  Lactal är mjölksyrebakterier som hjälper till att återställa pH-balansen. Använde det alltid samtidigt som svampbehandling och några dagar efter varje mens på råd av sköterska. Tycker du ska testa det! Finns receptfritt på Apoteket, som små tuber som man för in och klämmer ut innehållet.

• Anonym

Kan man ta lactal fast det kanske är svamp? men som sagt det finns ingen gegga där utan bara knall rött irriterat brännande och svider som tusan vågar ju knappt kissa för att det gör sååå ont......  Skrikandes

Då ska jag testa att köpa lactal och kanske köra en svamp salve omgång till, men kan man köra dem samtidigt??

• Anonym (A)

Jag skulle nog köra med ngt som återställer ph balansen.
    Det har kanske blivit så rött o svider pga svampmedlet...

• Anonym (M)

Hade svamp för ett par veckor sedan när jag åt antibiotika för halsfluss. Köpte först canesten combi med salva samt en tablet man för upp i vaginan.

Det hjälpte lite men det gedde sig inte. Gick till läkarn och fick en tablet man sväljer, en att ta samma dag och en till efter fyra dagar. Efter 6 dagar hade svampen äntligen gett sig! Huh så jobbigt det var

Gå till BM du och få något utskrivet som tar kål på svampen. Vet ej vad mina tabletter hette men det hjälpte

• Liniz77

Fluconazol tabletter av läkare dödar all svamp i kroppen. Absolut det funkar bäst! Men nu när jag är gravid får man inte ta dem så nu får jag böja mig med canesten...

• Liniz77

Du behöver by the way inte ha keso/gryniga flytningar för att ha svamp... Sista ggr jag haft det behandlas jag innan det gått så långt. Gnm att få tabletter utskrivet sabbat man inte sina slemhinnor... Dessutom missas inget litet skrymsle...

• ForReal
    Anonym skrev 2010-12-16 19:40:28 följande:
    Kan man ta lactal fast det kanske är svamp? men som sagt det finns ingen gegga där utan bara knall rött irriterat brännande och svider som tusan vågar ju knappt kissa för att det gör sååå ont......  Skrikandes

Då ska jag testa att köpa lactal och kanske köra en svamp salve omgång till, men kan man köra dem samtidigt??

Ja det kan man, fast eftersom Lactal är flytande så kanske lite av svampmedlet rinner ut lite snabbare (om man använder sån där "tablett"/supp). Kanske kan vara bra att ha svampsalva som komplement. Men du kan ju prova med bara Lactal också, kan ju bara vara obalans pga svammedlet och därför det är rött.

Lycka till och hoppas du blir bra snart :)

• Anonym (M)
    Liniz77 skrev 2010-12-16 23:26:17 följande:
    Fluconazol tabletter av läkare dödar all svamp i kroppen. Absolut det funkar bäst! Men nu när jag är gravid får man inte ta dem så nu får jag böja mig med canesten...
    Det var så mina tabletter hette!

Fick ta två med 4 dagars mellanrum och det tog kål på all svamp.
  • Anonym

tack alla för era svar
    tog den svamp salva jag hade hemma och det känns redan bättre, så ska jag be gubben köpa men lactal till mig nu när han åker hem från jobbet

Svar på tråden Svamp igen eller vad?