• Myan82

    Vill Adoptera

    Är nu en 28 årig tjej, har 2 barn, är tillsammans med en kille sen ½ år tillbaka, han vill skaffa barn på den naturliga vägen, men jag är väldigt osäker på det, vill adoptera ett barn då mina 2 graviditeter va som en berg å dalbana pga för högt blodtryck, fick havandeskapsförgiftning med båda barnen, och är livrädd att jag ska få så igen, därför vill jag adoptera ett barn, jag är adopterad från Sydamerika, och jag vill adoptera ett barn där i från oxå, hur ska ja gå till väga för att "övertala" killen att adoptera ett barn pga min hälsa?

    Skicka in massor med både råd och stöd till mig...

    Hej Hopp!!

  • Svar på tråden Vill Adoptera
  • JellyBean

    Bara så du vet..att det kan bli lika jobbigt  som under din graviditet som att adoptera ett barn.
    du kommer få ett sviket barn...och om du inte kan möta dess behov kommer du få händerna fulla...om du då inte bara ger upp som min adotivmamma gjorde.

    Så räkna med lika om inte mer jobb som det var under din graviditet.
    Lycka till.

  • Fru U

    Ta med honom på adoptionskursen. Den är nyttig även om det slutar med bio-barn


    har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • M2003

    Ja, har man fått havandeskapsförgiftning en gång blir det det lättare även de andra gångerna. Jag förstår dig verkligen! Dessutom är det jobbigt att vara gravid (jag tyckte det i alla fall). Som fru U skrev  - ta med honom på adoptionskurs. Ni har tid att tala om det  eftersom ni måste vara gifta innan ni kan börja med adoption och eftersom det är kö till dels att få skicka och väntetid i länderna.  Älskar ni varandra och villleva i hop och vill ha barn tillsammans är adoption ett absolut lika bra sätt att få barn på som den biologiska vägen. Men som sagt prata med din sambo om hur du känner och varför och efter ett tag kanske han lyssnar på det örat. Dra då med honom till adoptionsutbildning och försök att träffa andra som har adopterat så han ser att det inte är någon skillnad på adopterade versus biologiska barn.

  • Myan82

    Tack för svaren!

    Ska prata med killen å se vad han säger om att gå på adoptionsutbildning, ska prata med han i kväll om de, för jag är som sagt väldigt orolig om jag blir gravid på den naturliga vägen pga mitt höga blodtryck, vill ej riskera mitt liv, har 2 andra barn/familj att tänka på, vill ej förlora dom och tvärtom...

  • hellokitty1

    Myan, det borde vara en självklarhet för din kille också att inte riskera din hälsa! Om han älskar dig så sätter han självklart dig i första rummet! 
    Låt honom lära sig mer om adoption, vad det innebär och det är ju även en del av dig redan så det borde han vara intresserad av.
    Och så vet du väl om att man måste vara gifta för att få adoptera som ett par? Och det är låång väntetid till de flesta länder så skaffa ett könummer snarast (det kan du använda själv sen också om du skulle vilja adoptera som ensam).
    Lycka till! 

  • Myan82

    Till er som har svarat på min tråd, tack.


    Blir nog ingen adoption nu, då de visade sig att jag e gravid i v 6 =)  ska prata med min bm å se vad hon säger om mitt blodtryck mm...

  • Gustens mamma

    Vi ska snart åka och hämta hem vår son från Inre Mongoliet i mars då han hunnit bli 19 mån. Jag har haft 6 missfall tidigare och tillslut så ville jag inte utsättta mig för det längre. Nu känns adoption helt rätt!!! Skulle kunna rekomendra detta till alla jag känner. Känns som en fantastisk resa jag inte skulle vilja vara utan. Folk i våran närhet är så engagerade och det är så kul plus att den blivande pappan är lika "gravid" som jag!!  Men för att få adoptera måste man vara gift,så slå till snart om ni inte är det! Om du vill kan jag ge all info om hur en adoptions process går till om du vill. Hör bara av dig!

  • Gustens mamma

    Oops, du är gravid,grattis och hoppas det går bra nu! Jag såg det inte när jag skrev alldeles nyss.

  • Myan82

    Hej alla som har svarat, då jag skrev tråden så va ja i v 6, men fick ett MF tyvärr, och nu väntar jag och killen på att få komma till en klinik för att se om "vi" kan bli gravida igen, jag hoppas på det...

    Nu är adoption nr 2, bara vänta att se vad dom säger på kliniken, men vi försöker den naturliga vägen oxå :p 

  • hellokitty1

    Lycka till Myan, hoppas du inte riskerar ditt liv nu bara, blev lite orolig. Lyssna till dig själv och inte bara din killes önskan! 

  • Myan82

    jag hoppas att jag inte riskerar livet nu, detta ska funka denna gång :)
    Nästa månad blir det kliniken för oss :) Håll alla tummar och tår för oss nu :D

Svar på tråden Vill Adoptera