• lilla apa

Lindring för halsont hos bebis?

Min lilla tös på 6 månader är förkyld och väldigt hes. Är det nån som vet nåt husmorsknep för att lindra halsont hos en så liten bebis? Hon ville inte ha kvällsgröten för att det gjorde ont att svälja tror jag, och honung är ju förbjudet... Snälla Hjälp!

• Svar på tråden Lindring för halsont hos bebis?
  • Villimey

Jag kan nog bara tänka isglass eller örtte.
     Isglass kan man lätt göra själv på osockrad alternativt egenpressad juice och fruktsaft om man inte vill ge socker.
    Örte innehåller inte koffein.

• lilla apa

Hon har ju inte börjat äta så mycket frukt än, men jag ska nog testa att frysa lite banan och göra nån slags glass av. Jättebra idé! Tack!

• k girl

Vi har gett vår son en halv dos alvedon när han har haft ont i halsen.

• Queenie70

Skulle hellre rekomendera helt simpel vanlijglass från ica en egengjorde på juicer. Juice är starkt och kan göra irritation i halsen värre.

• aaiva88

Glass som är gjord på mjölk är ju slembildande och även om det lindrar så slemmar det ju igen halsen och kan göra det jobbigare att andas, så hellre fryst frukt (typ mosad banan är jättebra). Och vatten är superbra!

• Queenie70
    aaiva88 skrev 2010-12-16 20:52:23 följande:
    Glass som är gjord på mjölk är ju slembildande och även om det lindrar så slemmar det ju igen halsen och kan göra det jobbigare att andas, så hellre fryst frukt (typ mosad banan är jättebra). Och vatten är superbra!
    Tycker själv att juice är nåt jag undviker när man har ont i halsen för det gör ont. Jag skulle helst av allt välja nån slags svag isglass när man har ont i halsen. Att göra på koncenterad juice skulle jag inte välja. Svag hallonsaft och vatten kanske?
  • Snooz

Ge henne Alvedon så hon slipper ha ont och kan sova.

• Villimey
    Queenie70 skrev 2010-12-16 20:44:58 följande:
    Skulle hellre rekomendera helt simpel vanlijglass från ica en egengjorde på juicer. Juice är starkt och kan göra irritation i halsen värre.
    Jo det har du rätt i men juicer kan man späda med vatten. Fryser man juice blir det inte heller samma som att dricka.Vill man kan man köpa färdigt så säljer semper fruktdrycker från 4 månader.  Vaniljglass slemmar igen om man är förkyld och enligt mig kan man då hellre köpa piggelin eller liknande.
  • Queenie70
    Villimey skrev 2010-12-16 21:44:03 följande:
    Jo det har du rätt i men juicer kan man späda med vatten. Fryser man juice blir det inte heller samma som att dricka.Vill man kan man köpa färdigt så säljer semper fruktdrycker från 4 månader.  Vaniljglass slemmar igen om man är förkyld och enligt mig kan man då hellre köpa piggelin eller liknande.
    Ja piggelin kör vi stenhårt med härhemma. Sockret ger jag fasen i när ungen har ont .
  • Villimey
    Queenie70 skrev 2010-12-16 21:56:16 följande:
    Ja piggelin kör vi stenhårt med härhemma. Sockret ger jag fasen i när ungen har ont .
    Vad skönt jag trodde att jag skulle bli stenad så därför försökte jag uttrycka mig diplomatiskt och föreslå att man gjorde egen isglass
    Vid 6 månader fick sonen sin första magsjuka och vi var tvugna att uppsöka Astrid Lindgren för att vi var orolig för att han förlorade så mycket vätska, åtgärd nummer 1=piggelin...
Svar på tråden Lindring för halsont hos bebis?