• 1814

    Varför är det så tyst runt Assange i Sverige?

    Hela omvärlden baktalar Sverige för att ha krävt orimlig borgen som egentligen kommer från brittiska sidan och inte har något med Sverige att göra. Att svenska regeringen är USAs "puppy" och att det är en "blackout" i svensk media för att dölja för svenska folket hur regeringen vill ha hit Assange för att utlämna honom till USA för att slicka röv. Hur det är olagligt att ha oskyddat sex. Sverige totalt förlöjligas och allmänt verkar resten av världen helt köpa det som händer. Ingen ifrågasätter varför Sverige egentligen vill ha Assange - för det kan väl knappast ha med våldtäktsanklagelserna att göra? Sånt här ståhej hade det ju aldrig varit om det var någon annan. Det är ju som en setup, men varför är det så tyst? Är ingen intresserad? Av alla länder i världen borde Sverige ha de bästa förutsättningarna för Assange och att fortsätta hans arbete?
    Nej, jag är inte 100% insatt i varje del av allt som hänt, jag bara undrar varför det är så tyst... Ingen annan som reagerat på detta? Kanske någon kan guida mig till var fler intresserade finns?

  • Svar på tråden Varför är det så tyst runt Assange i Sverige?
  • Menhir

    Personligen känner jag att Wikileaks är en sak och Assanges ev våldtäkt/sexuellt utnyttjande är en annan. Kanske har händelserna i Bjästa påverkat svenskarna??

    Jag sympatiserar med Wikileaks grundtanke men har Assange gjort något annat brottsligt ska han givetvis höras och behandlas som alla andra. Huruvida han verkligen har behandlats som alla andra vet jag itne.

    Om Assange hörs om våldtäkterna men det inte går vidare till åtal utgår jag från att han bara släpps och inte utlämnas till USA. Men jag kanske har väl höga tankar om svenskt rättsväsende.

  • GrodanHopp

    Menhir: håller med dig! Tyvärr finns nog risken att han överlämnas till USA. Så mycket för yttrandefriheten i de landet....... :/

  • 1814

    Helt knäppt om dödsstraff väntar honom där. Han slåss för allt vad våra frihetslagar står för, varför kan inte vi åtminstone skydda honom?

  • Kya
    Menhir skrev 2010-12-16 21:50:03 följande:
    Personligen känner jag att Wikileaks är en sak och Assanges ev våldtäkt/sexuellt utnyttjande är en annan. Kanske har händelserna i Bjästa påverkat svenskarna??

    Jag sympatiserar med Wikileaks grundtanke men har Assange gjort något annat brottsligt ska han givetvis höras och behandlas som alla andra. Huruvida han verkligen har behandlats som alla andra vet jag itne.

    Om Assange hörs om våldtäkterna men det inte går vidare till åtal utgår jag från att han bara släpps och inte utlämnas till USA. Men jag kanske har väl höga tankar om svenskt rättsväsende.
    nu är inte jag heller så insatt, men jag funderar på varför anklagelserna mot assange uppkom just nu, i wikileakshärvan? man kan lätt få intrycket av att brottanklagelserna är iscensatta...
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Argo
    Tyst?
     
    Om man lyssnar/tittar på någonting annat än RixFM:s morgonshow och MTV så är det ju Assange hela dagen, jämt och överallt.
     
    En åklagare i Sverige har begärt Assange häktad eftersom han av några kvinnor anklagas för våldtäkt. Rätt eller fel och konspirationsteorierna flödar (men de får du nog fråga kvinnorna om).
     
    Men TYST om saken är det ju då rakt inte.
  • Argo
    Kya skrev 2010-12-17 09:44:54 följande:
    nu är inte jag heller så insatt, men jag funderar på varför anklagelserna mot assange uppkom just nu, i wikileakshärvan? man kan lätt få intrycket av att brottanklagelserna är iscensatta...
    Assange reste runt i Sverige under hösten och talade om Wilileaks och allt. Han sökte til och med politisk asyl här har jag för mig.
     
    Under denna tid passade han på att "ungås" med diverse kvinnor på kvällarna. Två av dem har anmält honom för våldtäck och/eller sexuellt ofredande.
     
    Hade killen nöjt sig med en handtralla på hotell-rummet på kvällarna hade han aldrig varit eftersökt av svensk polis.
  • Catti41

    Nej jag förstår inte heller, vadå tyst? Förra veckan (eller i början av veckan jag minns inte riktigt) var det ett heltimmesprogram om Assange på SVT, dessutom nämns både Wikileaks och själva åtalet (som ju inte har med Wikileaks att göra) på SVTs nyheter, alla sändningar jag sett denna vecka. Och i tidningen (Iaf DN) varje dag.

    Så nä, inte jättetyst, anser jag.

  • Tow2Mater

    Assange själv säger att han förväntar sig att bli åtalad för spionage, och om så är fallet, klart han ska utlämnas.

  • Rochefort 10
    Tow2Mater skrev 2010-12-17 16:29:44 följande:
    Assange själv säger att han förväntar sig att bli åtalad för spionage, och om så är fallet, klart han ska utlämnas.
    Det finns även politiker i USA som kräver att han ska ställas inför rätta för landsförräderi, för vilket dödsstraff kan åberopas. Därför är det inte alls självklart att han ska utlämnas.
Svar på tråden Varför är det så tyst runt Assange i Sverige?