• Linnea och Hillevi

Kan en 4åring titta på filmen Mio Min Mio ???

Står rek. 7 års ålder bakom, men jag tycker rekommendationer är lite löjliga o tror min grabb på nyss fyllda 4 år skulle tycka den var spännande, kanske lite läskig. Vad tror ni, är den filmen OK för en 4åring?

• Svar på tråden Kan en 4åring titta på filmen Mio Min Mio ???
  • Linda1976

Min 5-åring skulle inte få se den. Inte Ronja heller. Det finns SÅ många andra filmer som inte ger mardrömmar. Det är en sak när de är äldre, typ att en 13åring ser 15årsfilm....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • norrlandsflicka

Jag skulle då inte personligen låta en 4-åring se den filmen även med förälders sällskap.
    Filmen är ju rätt läskig och kan ge mardrömmar.
    Fast du känner ju ditt barn bäst och vet hur känslig han är.

• Weyoun

Jag tror överlag inte att 7-årsgränsen gäller just att de är hemska, utan att de inte förstår den.
    Min son hade inte fått se den. Han fyller snart 5.

Finns så många andra bra filmer...typ Bullerbyn, Shaun, Madicken...

• Linnea och Hillevi

Han är rätt tuff av sig när de gäller sånnt där och har tidigare sett tecknade Batmanfilmer  tex som han gillade... Brukar aldrig få mardrömmar eller liknande heller... Men det är ju lite skillnad då det är tecknat och när det är "riktiga" som spelar som i denna filmen..

• Linnea och Hillevi
    Weyoun skrev 2010-12-17 00:02:36 följande:

Jag tror överlag inte att 7-årsgränsen gäller just att de är hemska, utan att de inte förstår den.
    Min son hade inte fått se den. Han fyller snart 5.

Finns så många andra bra filmer...typ Bullerbyn, Shaun, Madicken...

Tänkte i sådana fall att man själv sitter med och förklarar och kommenterar filmen så att den blir begriplig.. Madicken, bullerbyn o shaun intresserar han inte för 5 öre... tyvärr.. han gillar mest "monster" "superhjältar" och sådana filmer med mer action..
  • Weyoun
    Linnea och Hillevi skrev 2010-12-17 00:05:21 följande:

Han är rätt tuff av sig när de gäller sånnt där och har tidigare sett tecknade Batmanfilmer  tex som han gillade... Brukar aldrig få mardrömmar eller liknande heller... Men det är ju lite skillnad då det är tecknat och när det är "riktiga" som spelar som i denna filmen..

Absolut! Tecknat och inte tecknat är skillnad.
    Min son har råkat se Star Wars (när han var hemma hos sin syster 19 år) men där var det vuxna som spelar och har lasersvärd och dylikt. Barn har nog svårare att hålla isär verklighet och fantasi när det är barnfilmer/program MED barn OM barn...
  • Linnea och Hillevi
    Weyoun skrev 2010-12-17 00:08:48 följande:
    Absolut! Tecknat och inte tecknat är skillnad.
    Min son har råkat se Star Wars (när han var hemma hos sin syster 19 år) men där var det vuxna som spelar och har lasersvärd och dylikt. Barn har nog svårare att hålla isär verklighet och fantasi när det är barnfilmer/program MED barn OM barn...
    Ja det är mest det jag eventuellt oroar mig lite för, svårt och veta i förväg. Finns nog som du säger en liten risk att han har svårt att hålla i sär vad som är verkligt och inte och att denna film bara är på låtstas... Så pga. det så har jag nu bestämmt mig för att vänta något år eller några år till. För jag vill framöver att han ska få uppleva denna filmen, som jag sj såg på mycket som barn och fullkomligt älskade! :=)
  • édes80

Ohh, jag ryser fortfarande då jag tänker på Kato och miljön i borgen. Jag såg filmen första gången då jag var ca 13 år. Har sett den säkert 10 ggr sedan dess och känner fortfarande den rysliga känslan då de säger "Kato" och så hör man typ blixtrar och muller.

Så, nej,  jag tycker inte att filmen är lämplig för en 4-åring.

• Linnea och Hillevi
    édes80 skrev 2010-12-17 00:18:57 följande:
    Ohh, jag ryser fortfarande då jag tänker på Kato och miljön i borgen. Jag såg filmen första gången då jag var ca 13 år. Har sett den säkert 10 ggr sedan dess och känner fortfarande den rysliga känslan då de säger "Kato" och så hör man typ blixtrar och muller.

Så, nej,  jag tycker inte att filmen är lämplig för en 4-åring.
    Ok, du har nog rätt. Alla reagerar ju olika på denna filmen, jag nöjt varje sekund av den.. men har aldrig varit rätt eller lättskrämd av filmer, inte ens de äckligaste skräckisarna bekommer mig

I vilket fall så har jag bestämmt nu att han får vänta med att se den tills han blir lite äldre :)
Svar på tråden Kan en 4åring titta på filmen Mio Min Mio ???