• uddetorp

Hur tränar man bort "lovehandles" effektivast och hur tränar man triseps??

Är en tjej på 23 år som fick barn 2009 och har inte varit så aktiv med min kropp sen dess...
    Jag har aldrig varit direkt tjock men har alltid haft en liten utbuknad på magen.
    Jag väger idag 65 kg och skulle vilja gå ner 10 kg.
    Idag är magen en ganska stor kula (ser ut som om jag är gravid igen nästan) Och min bilring på ryggen bara växer och växer...

Vill nu börja träna på allvar då även min sambo sagt att det börjar synnas...

Hur ska man då göra för att lättast och snabbast bli av med bilringen? Vilka träningsövningar och hur långt tid det tar osv.
    Och vilka övningar ska man köra för att träna triceps? (alltså den muskeln som sitter på baksidan av överarmarna. Glad

• Svar på tråden Hur tränar man bort "lovehandles" effektivast och hur tränar man triseps??
  • uddetorp

Hur ska man träna för att så snabb efekt som möjligt?
    Min sambo sa att man inte ska träna samma muskler hela tiden för då bryter man ner musklerna istället.
    Igår tränade jag armar, ben, mage, rygg och försökte få upp min kondition. Men om man inte ska träna så mycket muskler på en gång...hur ska man göra då?

Som i mitt fall där jag vill bli riktigt smal och snygg igen och få bort allt som allt ca 10 kg??

• thissan

Det bästa för att träna bort bilringar är väl kondition. Typ snabba promenader eller jogging.
    Själv kör jag zumba, och det är så kul att man inte känner att man tränar. Tycker även att man ser snabba resultat, när man bara har små "problem-områden" och inte är direkt överviktig.

För att träna baksidan på armarna så är väl bakåt-armhävningar bäst. 

• carola 79

bästa sättet för triceps är att ligga på rygg armarna över huvudet och arbågarna uppåt och lyft handen uppåt ev med någon vikt,  för att få bodt mage och lovehandles är det förbränningsträning som gäller promenad/jogging/ crosstrainer, för att få plattare mage och slippa gravidputet e det bäst att göra plankan - stå på tåspets och armbågar och håll kroppen rak!!! börja med 3 *30 sek och öka tiden sen

lycka till

• uddetorp

Ok, jo det är nog sant. Komditionen är ju viktigast i grund och botten.
    Jag har hört talas om detta med Zumba en del. Det verkar vara väldigt kul om inte annat. Men det kostar väl pengar eller?
    Jag har ingen inkomst alls så isf blir det svårt för mig. Då är det nog bättre att satsa på egenträning på hemma plan :)
    Har aldrig tänkt på bakåt-armhävningar. Tack för det tipset :)

• uddetorp

Tack för alla tips. Jo det verkar som om konditionen är nyckeln till att problemområden på kroppen ska försvinna.
    Jag har preics införskaffat mig ett hopprep. Det funkar väl också som förbränningsträning eller?
    Det där med plankan lät jobbigt, men det är ju en utmaning att träna och inte helt lätt, annars hade ju vem som helst varit hur smal som helst :P

• thissan
    uddetorp skrev 2010-12-17 09:44:08 följande:
    Ok, jo det är nog sant. Komditionen är ju viktigast i grund och botten.
    Jag har hört talas om detta med Zumba en del. Det verkar vara väldigt kul om inte annat. Men det kostar väl pengar eller?
    Jag har ingen inkomst alls så isf blir det svårt för mig. Då är det nog bättre att satsa på egenträning på hemma plan :)
    Har aldrig tänkt på bakåt-armhävningar. Tack för det tipset :)
    Jag har inte heller mycket pengar, men jag köpte dvd´n på tv-shop (tror jag) Den kostar 600 kr och då kan man välja avbetalning med minst 65 kr i månaden (frivilligt varje månad). Perfekt om man har "liten ekonomi" och inte har råd att springa på gym för tusenlappar. Dessutom tränar man hemma när det passar en själv. Jag brukar köra ett pass på kvällarna när barnen somnat, det är även bra motivering att inte småäta på kvällstid ;)

• uddetorp

Ok, får se hur det blir. Jag är ju typ "hemmafru" och går hemma med inga pengar medans mannen i huset sköter inkomsten och så också alla utgifter så får se vad han säger om att jag vill köpa en dvd för 600 :P Han betalar nästan aldrig på avbetalning nämligen.

Sjukt taggad att komma iform iaf :)

• Ticktack

Hej!

Först och främst - tänk långsiktigt! Snabba resultat kan alla få genom diet och träning men det gäller att behålla den form du tillslut lyckas få. Om du är otränad så börja med snabba promenader, gärna innan frukost men glöm inte äta direkt efteråt.

När du promenerat i ett par veckor kan du lägga på mer kondition, antingen jogging eller om du har råd att spinna så är det ett bra förbränningsredskap. Om du väljer att promenera/jogga kan du ta med dig vikter ut som extra tyngd, t.ex. små petflaskor med grus eller sand i.

Dessa kan du sedan använda när du börjar med styrketräningen. Benböj är alltid bra, både breda och smala då det tränar olika kroppsdelar. Gå över till armar och träna biceps/triceps. (Ta t.ex. en gammal sopborste eller moppstång och tejpa fast tyngder som petflaskor, då får du en skivstång som du kan använda till både ben, rumpa, armar, axlar.

Magen som du mest är inne på: situps är både billiga och effektiva, men glöm inte att hålla emot  både på uppvägen och nervägen, annars tränar du bara 50% och vi vill väl vara effektiva när vi tränar!? Magen kan även tränas genom att du står på alla fyra, så lyfter du knät fram mot hakan, tillbaka igen och andra benet lika dant. De är som plankan men effektivare tycker jag.

Du skriver att du är hemmfru - perfekt! Tänk på att dammsugning och våttorkning är också kaloriförbrännare. Men det kan göras effektivare. Spänn skinkorna för varje steg du tar, ta breda steg i sidled och böj benen och upp igen. ser säkert jätteroligt ut om någon skulle se dig, men vem bryr sig om du är själv hemma!

Men glöm inte att träning av hela kroppen är det effektivaste, inte bara en kroppsdel. Ett kropp med mycket muskler förbränner desto mer i viloläge. För att bränna ännu mer, lägg på lite mer protein i din kost. Protein kräver mer energi att förbränna. Ät också regelbundet, och dra ner på alla kolhydrater som potatis, ris, pasta, bröd, ja du kan säkert den biten!

Lycka till!!

• vi5
    uddetorp skrev 2010-12-17 10:59:16 följande:
    Ok, får se hur det blir. Jag är ju typ "hemmafru" och går hemma med inga pengar medans mannen i huset sköter inkomsten och så också alla utgifter så får se vad han säger om att jag vill köpa en dvd för 600 :P Han betalar nästan aldrig på avbetalning nämligen.

Sjukt taggad att komma iform iaf :)
    finns träning på youtube :)
  • vi5

">

här är nåt men har inte kollat på den men det finns ju mkt att välja på gratis ;)
  • uddetorp

Tack så mycket för alla tips nu har man ju lite alternativ och vägledning :)

• Chokladflis

Vill påpeka att oavsett hur gärna man vill kunna punktförbränna så går det inte. Du kan alltså inte förlora fett från enbart en del av kroppen, som övre ytterkanten av ryggen där du har kärlekshandtagen.
    Det som gäller är konditionsträning, helst i intervaller för att förbränna. I kombination med bättre kosthållning så ökar du dina chanser för nedgång.

Knepet med viktnedgång är enkelt, kalorier in/kalorier ut. Förbränn mer än du stoppar i dig.

Påpekar även att träning innan frukost inte är så bra som det ofta framställs. Din kropp för en förbränning som är i snitt 3% högre än förbränningen du får vid träning efter frukost - däremot så avbryts denna förbränningsfas mycket tidigare än vid träning efter frukost.

Som med allting annat finns det inga mirakelkurer och vad som fungerar för någon annan behöver inte fungera för dig.
    Det jag kan råda dig till å det starkaste är att känna in vad just din kropp säger. Pröva att äta annorlunda, pröva att göra olika övningar för olika delar av kroppen och känn efter hur det känns.

Tänk på att vid styrketräning som skivstång, vikter, utfall osv så bör du vila kroppen i 48 timmar innan du belastar samma muskler igen.
    Annars bryter du enbart ner musklerna istället för att bygga upp dem då musklerna inte hinner kompensera efter träningen, alltså hinner de inte bygga upp sig själva.

Ett tips är att gå till Friskis & Svettis och ta vår medlemstidning som är gratis. Där finns det både inspiration, träningstips, recept med mera. Om inte annat så kanske du får lite peppning. 

• Lindreas

Om du gillar att dansa kan jag tipsa om att du söker "Body Jam" på youtube. Där finns hela pass inspelade, om man tittar några gånger så kan man lära sig sen. Jag körde det på gymmet jag gick på, ända tills det togs bort. Det var svårt i början, men du kankse kan testa?

• uddetorp

Tack så mycket för dessa tips!
    Jag är både inställd på att få upp konditionen då jag också vet att man inte enbart kan få bort en viss del på kroppen. Men vill iaf gå ner så, så länge jag gör det så är jag nöjd :)

Detta med dans som motion har jag också funderat på och det verkar kul, men har tyvär varken råd till något gym eller köpa nån dvd för flera hundra kronor. Kanske detta på Youtube är något att kolla in då!

Än en gång tack så mycket! :)

• Trynträ

Viktnedgång brukar ju hjälpa. Plankan tycker jag annars är en väldigt bra mag, rygg och armövning.

Svar på tråden Hur tränar man bort "lovehandles" effektivast och hur tränar man triseps??