• Simsonen

Nån som kan kolla kön på marsvinsunge, tips?

Min sheltie hona fick ju den 5:e dec två små ungar. Jag har redan tidigt varit säker på att det var en hona och en hane men nu börjar lilla "Petit" mer och mer likna en hona så jag blir osäker.
    Petit är ungen på bilden. Den andra ungen har sett likadan ut hela tiden och jag är hyfsat säker på att det är en hona och hon ska stanna men för Petit blir det mer osäkert, är det en hane ska han stanna men är det en hona måste hon säljas då det är fullt i "tjejgruppen". Det är lite därför jag skulle vilja veta könet redan nu.
    Veterinärerna i närheten hade fullbokat och tyckte det kunde vänta ett par veckor till, så jag undrar om någon vet någon annanstans man kan fråga om de kan se könet? Jag är ju som sagt hyfsat säker men vill ha en andra, säkrare åsikt med.

• Svar på tråden Nån som kan kolla kön på marsvinsunge, tips?
  • Simsonen
    emeliasmamma skrev 2010-12-17 12:33:15 följande:
    www.angelfire.com/bug2/smadjur/marsvin.htm

Svårt att förklara, men här har du bild... Jämnför med mamman och jämnför de två om de ser olika ut.
    Jo dom bilderna har jag sett och jag har jämfört med både mamman och pappan men jag tänkte mer någon som kunde titta på dem, om det finns någon annan än vet man kan fråga.
  • viseversa

Men vad vill du veta ts? Du har fått bilder på kön på hona och hane. Är väl bara att kolla själv eller?

• Simsonen
    viseversa skrev 2010-12-17 18:11:17 följande:
    Men vad vill du veta ts? Du har fått bilder på kön på hona och hane. Är väl bara att kolla själv eller?
    Så du tror alltså att en tecknad bild är exakt likadan som det ser ut i verkligheten? Att det bara är att titta på den tecknade bilden så vet man helt säkert? Om du skippar attityden och istället LÄSER ts så HAR jag kollat själv men jag vill ha tips på om någon annan förutom vet kan kolla könet med för att få en säkrare bedömning. Det bör ju finnas fler som haft små marsvinsungar och då är det ju inte omöjligt att de har tips på andra ställen än vet där man kan få en rätt säker bedömning.
  • viseversa
    Simsonen skrev 2010-12-17 18:24:29 följande:
    Så du tror alltså att en tecknad bild är exakt likadan som det ser ut i verkligheten? Att det bara är att titta på den tecknade bilden så vet man helt säkert? Om du skippar attityden och istället LÄSER ts så HAR jag kollat själv men jag vill ha tips på om någon annan förutom vet kan kolla könet med för att få en säkrare bedömning. Det bör ju finnas fler som haft små marsvinsungar och då är det ju inte omöjligt att de har tips på andra ställen än vet där man kan få en rätt säker bedömning.
    men jisses SÖK på nätet då efter "riktiga" bilder. hur tror du någon på fl kan könsbestämma ditt marsvin när du dessutom lagt ut en bild på den framifrån?
  • Simsonen
    viseversa skrev 2010-12-17 18:30:16 följande:
    men jisses SÖK på nätet då efter "riktiga" bilder. hur tror du någon på fl kan könsbestämma ditt marsvin när du dessutom lagt ut en bild på den framifrån?
    Jag har inte tid att slösa bort på dig just nu, du verkar bara vara ute efter att bråka och kaxa dig och såna barnsligheter kan du hålla på med någon annanstans med någon som bryr sig.
  • Simsonen
    viseversa skrev 2010-12-17 18:33:51 följande:
    kanin.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=53...

tadaaa!!!
    Eh tack snälla du för kaninbilden som känns väldigt relevant för tråden.
    Jag tror inte jag behöver fler exempel på dina svårigheter att förstå innebörden i ts men känner du att du vill utöka med fler så kör på. 
  • viseversa
    Simsonen skrev 2010-12-17 19:19:35 följande:
    Eh tack snälla du för kaninbilden som känns väldigt relevant för tråden.
    Jag tror inte jag behöver fler exempel på dina svårigheter att förstå innebörden i ts men känner du att du vill utöka med fler så kör på. 
    ha,ha var det bilder på kaniner ! ja då ber jag om ursäkt. men ts vad jag menar är att du säger att du är säker själv. varför behöver du en andra åsikt? Lita på din kunskap eller ta med henne till en zooaffär och be dom hjälpa dig. tror ingen här på fl vet hur man ser kön på ditt marsvin iallafall.
  • Simsonen
    viseversa skrev 2010-12-17 19:41:23 följande:
    www.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=bf0d...

DETTA är iallafall marsvin.
    Suck, ja vännen, det djuret kallas marsvin. Båda bilderna visar samma individ, det är före och efter man trycker strax över könsöppningen och hanen är på bilden 2,5 månad. Fler brillianta exempel?
  • viseversa
    Simsonen skrev 2010-12-17 20:11:03 följande:
    Suck, ja vännen, det djuret kallas marsvin. Båda bilderna visar samma individ, det är före och efter man trycker strax över könsöppningen och hanen är på bilden 2,5 månad. Fler brillianta exempel?
    Men ts om du är en sån expert så varför är det då så jävla svårt att kolla själv??? Du verkar ju veta allt om hur dom ser ut mellan benen så TITTA på ditt marsvin då och sluta vara så satans dryg!
  • Simsonen
    viseversa skrev 2010-12-18 11:05:08 följande:
    Men ts om du är en sån expert så varför är det då så jävla svårt att kolla själv??? Du verkar ju veta allt om hur dom ser ut mellan benen så TITTA på ditt marsvin då och sluta vara så satans dryg!
    Vi har nog olika åsikter om vem som är dryg. Jag startar en tråd där jag ber om hjälp med tips på STÄLLEN förutom vet dit man kan gå och få en andra tolkning av könet för att man vill vara helt säker. DU går in i tråden och är kaxig och tyken redan från start och har inte en susning om vad ett marsvin ens är för något, (man kan ju då undra varför du gick in i tråden från början), jag försöker tålmodigt förklara på din egen nivå men du fattar ändå inte utan lägger in en bild på könet hos en KANIN och vill ha applåder för det, jag talar lika tålmodigt om för dig att det djuret du lagt in är en KANIN och upplyser dig om att du verkar ha missförstått trots att jag t.o.m lagt in en bild på MARSVINET. Du kan inte ge dig utan lägger då in en ny bild som du tycker har med ts att göra och jag upplyser dig för tredje gånger om att bilden du nu lagt in är på SAMMA marsvin, EN hane som dessutom är 2,5 MÅNAD gammal. Du har ändå inte vett att ge dig utan fortsätter ändå ge prov på din okunskap om vad som är poängen med tråden. Och du kallar MIG dryg
Svar på tråden Nån som kan kolla kön på marsvinsunge, tips?