• Linawb

2-veckors ammar hela tiden?

Min son är 16 dagar och helammas. Jag ammar på hans signaler vilket leder till att jag under dag och kväll ammar nästan varje timme. Han äter ju inte lika mycket vaje gång, utan småsnuttar mest emellanåt. Han är nöjd efter att ha ätit, men efter ett tag börjar han gny och visa amningssignaler, äter på händerna osv.

BVC säger att det går åt mkt mat till en "så stor kille" (vägde 3980 g, var 53 cm lång när han föddes, hade gått upp til 4180 g 9 dagar senare). Visst, det är ingen liten bebis, men så gigantisk är han ju inte.

Det känns ju rätt att mata honom när han vill, även om det är hela tiden. Jag oroar mig bara lite för att jag kanske gör det för mycket ändå? Han kräks sällan. På nätterna sover han 3-4 h mellan amningarna.

Är det normalt att amma varje timma under bebisen vakna tid?

• Svar på tråden 2-veckors ammar hela tiden?
  • Suneboll

Jepp fullt normalt .0)
    Dessutom om han nu är stor och äter ofta ökar din produktion och sen kommer det att finnas mer mjölk o då kanske han inte behöver äta lika ofta.
    Låter toppen ju att han äter så sällan på nätterna för då får du iaf lite andrum där.
    Jättebra att du ammar på tidiga signaler.

• pao86

Min son var likadan när han va 2 veckor o han e oxå en stor pojke som äter mkt men inte lika ofta numera men vill gärna snutta o somna vid tutten

• Mysanochmimer

Helt normalt.

Kom ihåg att amning är så mycket mer än bara mat, närhet, tröst bl.a, samt att bebisen magsäck är väääldigt liten och bröstmjölk är lättsmält.
    Och oroa dig inte för att han äter för mycket, ev. överflöd spyr dom upp.

Min grabb är 5½ månad och ammar fortfarande varannan timme om vi bara är hemma och skrotar, är vi iväg så det händer lite annat så ammar han mer sällan då, men oftast ännu tätare på kvällen för nervarvning och mys.

• bellsii

normalt, man e bosatt i soffan o får amma hela tiden dom första månaderna.

• JeanneDArc

Min dotter vägde 4020, nästan samma alltså, och vi hade det likadant i början. redan på BB var det non-stop. Hon ökade mjölken bra iaf och efter ett tag drack hon vad hon behövde på 5 minuter. Hon klarade sig också längre och längre utan. Sen har du nog lite tur i att han redan sover 3-4 timmar i stöten om nätterna. Kanske är därför han tar igen det på dagtid också. Det är ju bra kan jag tycka, för det var mindre kul att amma varenda timme om nätterna

• Linawb

Tack för alla svar! Nu känner jag mig lite lugnare, har som sagt oroat mig för att jag skulle överamma honom, men då verkar det vara normalt att ha bebisen konstant hängandes i bröstet! Ja, har kanske tur då som får sova skapligt på nätterna iaf.

Tack igen, nu ska jag amma vidare!

• Melly

Lugn man kan inte amma för mycket Du har en helt normal bebis Det är normalt att dom vill typ bo vid bröstet när dom är så små. Ibland så vill dom amma flera gånger i timmen medans dom är vakna.

Amning är inte bara mat utan att det är lika mycket närhet och trygghet så att därför så är det vanligt att dom vill amma ibland när dom inte är så hungriga oxå

Fortsätt att amma fritt så kommer du att både ha tillräckligt med mjölk och en nöjd bebis.

• Silverchair

Som alla andra har skrivit så är det fullt normalt, vill bara påpeka att vissa barn glesar ut amningen lite ju äldre dom blir och andra gör det inte, min snart 6 månaders ammar fortfarande flera gånger i timmen när han är vaken.

• Dr Mupp

Helt normalt. Tänk på att långt ifrån alla bebisar glerasr ut amningen. Min ettåring ammar varannan timme dygnet runt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden 2-veckors ammar hela tiden?