• molly50

Vinterkräksjuka

Hej!

Jag har en son som är 3,5 år. Igår insjuknade en flicka på hans dagis i vad som troligen är vinterkräksjuka. Hon hade kräkts 2 gånger.
    Än så länge visar min son inga som helst symtom på vinterkräksjuka och det har nu gått c:a 24 timmar. Inte heller jag eller min man har några symtom förutom att jag mår lite illa vilket lika gärna kan bero på min IBS,med tanke på min kräkfobi.
    Det jag nu undrar är hur stor risken är att han kan ha smittats?
    Han är nu julledig och ska inte tillbaka till dagis förrän efter trettonhelgen.
    Till saken hör att jag lider av kräkfobi och mår själv dåligt så fort magsjukan börjar gå.
    Så jag vågar inte börja känna mig lugn förrän efter minst 48 timmar. Jag räknar alltså timmarna för inkubationstiden.
    Det jag egentligen är mest rädd för är att vi ska bli sjuka till julhelgen och få hela helgen förstörd.
    Så det jag undrar är om du tror att vi kan klara oss nu när det har gått 24 timmar utan att någon av oss har några symtom?

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Vinterkräksjuka
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vid det här laget vet ni om ni blivit smittade eller inte Obestämd .. Ledsen att det dröjde med svaret..

Vinterkräksjukan är väldigt smittsam. Normalt är inkubationstiden 12-48 timmar, men det kan vara något längre. Tacksamt nog går det ofta över på bara något dygn och som längst brukar det röra sig om tre. 

Hoppas ni klarade er och att ni får en riktigt God Jul & Gott Nytt år! 

MVH Christine 

Svar på tråden Vinterkräksjuka