• Shea 1

Har du behövt använda er anapen/epipen någongång?

Vår son, 2,5 år,  har just fått diagnosen jordnötsallergi. Det är av den allvarligare sorten och vi har nu utrustats med en Anapen.

Ni som har allergiska barn, har ni behövt använda er andrenalinspruta någongång? Hur verkade den, hur snabbt försvann symtomen, hur upplevde ni hela situationen?

Jag försöker bearbeta detta mentalr, det är därför jag undrar.

• Svar på tråden Har du behövt använda er anapen/epipen någongång?
  • 06mamma

Inte på mina barn men på mig själv...

Den verkar på en gång och de värsta symptomen släpper omgående, dvs andningsproblemen misnkar.  Men jag har behövt åka ambulans ändå och fått fortsatt vård på sjukhuset (mer adrenalin och betapred).

Klart att det är skitläskigt men jag känner mig sååå trygg när pennan är med och det borde du också göra!

Hoppas ni slipper använda den! 

• Shea 1

Jo, såklart att det är bättre att ha den än att inte ha den , hellre en spruta än ambulans (DET var läskigt!)
    Tack för svaret!

• ersann

Har också en son som nu är 3 år och för ett halvår sen fick konstaterad jordnötsallergi. Har inte behövt använda adrenalinsprutan än och hoppas slippa det. Men har precis som du haft mycket funderingar hur det är att få en allergichock och hur man själv reagerar om man behöver ge sprutan. Så det vore intressant att höra fler som varit med om det.
    Det är ett ständigt läsande på innehållsförteckningar och spår av jordnötter och nötter finns ju på massa ställen som inte jag tänkt på innan! Kan numer i min lilla egna värld tycka att jordnötter är totalt onödigt  och borde utrotas  (jag som egentligen älskar jordnötssmör).

Hoppas din son slipper nån mer reaktion o att sprutan får bli oanvänd!

• Shea 1

Ja, vilka ställen har du hittat Ersann? Med jordnötter i alltså, så att jag kan vara vaksam?

Jag har hittat:
    *Idomin (märklig ingrediens i en barnsalva...)
    * Vissa mango chutney (har inte sett det själv, bara hört talas om det)
    * Vissa "godis-flingor" typ pops eller vad det heter (har jag också bara läst om, men vi äter aldrig sådana ändå)

Sedan såklart kakor och choklad, då...

• eilien

Inte på mitt barn men jag har en epipen till mig själv. Har dock som tur är inte behövt använda den men jag säger som föregående att jag känner mig trygg när den är med. Jag har värsta sortens allergi, kan inte vistas i samma rum som en skål jordnötter, inte flyga om de serverar nötter mm. Men jag är noga o säger alltid till om jag ska ut o resa tex o annars är jag noga o säger till om jag ska bort och på jobbet har de full koll på att inga nötter får finnas ( jobbarkompisarna tål jag dock ;))
    att läsa innehållsförteckningar blir snart en vana, har gjort det i 26 år :) man lär sig rätt snabbt vad man kan äta oxå, man måste var vaksam när de ändrar recepten i produkter bara.
    Var glad att ni fått sprutan, ibland är manju långt i från en ambulans och då kan den rädda liv!

• ersann

Massa ställen kanske var lite överdrivet men utöver det du skriver har jag hittat det i

* försvarets hudsalva (tror jag den heter, den gröna som finns på apoteket)
    * tugummi (tror att det var spår av nötter och inte jordnötter men är inte säker).
    * färdigbakat bröd i butiker
    * kaffebröd/bakelser
    * inte bara i choklad utan även annat godis, såg senast i en sort skumtomtar att det var spår av jordnötter.

kommer inte ihåg fler produkter just nu menar fått in vanan att läsa vad allt innehåller. Mango chutney har jag inte hört att det finns innan så det ska jag vara vaksam på.

Håller med dig eilien att man ska va glad att vi fått sprutan och vi vet ju faktiskt vet om allergin och kan göra något åt det. Ändå finns det ju en ständig oro att andra ska göra något fel när jag inte är med.

Om din son går på dagis, se till att få hjälp från allergikonsulent med information till personalen om allergin och Anapen om ni inte redan fått det. Det har varit jättebra för oss med den hjälpen.

• violah

Jag har behövt använda anapen på min dotter två gånger (båda tillfällerna på förskolan). Det verkar otroligt snabbt och alla symptom (som för i min dotters fall andningssvårigheter) försvinner inom en halv minut. Adrenalin är dock korttidsverkande och vi har fått lära oss att: adrenalin = ambulans. Alltid!
    För min dotter så kom symtomen tillbaka inom en kort stund eftersom hon hunnit kräkas upp all kortison som är långtidsverkande och behövde därför flera doser adrenalin som hon fick i ambulans och på akuten.

Att tänka på med adrenalin är att pennorna är värmekänsliga. Se kylfodral www.romalore.com. De räddar hela svenska sommaren!

Lycka till!

• Shea 1
    violah skrev 2011-01-08 23:58:19 följande:
    Jag har behövt använda anapen på min dotter två gånger (båda tillfällerna på förskolan). Det verkar otroligt snabbt och alla symptom (som för i min dotters fall andningssvårigheter) försvinner inom en halv minut. Adrenalin är dock korttidsverkande och vi har fått lära oss att: adrenalin = ambulans. Alltid!
    För min dotter så kom symtomen tillbaka inom en kort stund eftersom hon hunnit kräkas upp all kortison som är långtidsverkande och behövde därför flera doser adrenalin som hon fick i ambulans och på akuten.

Att tänka på med adrenalin är att pennorna är värmekänsliga. Se kylfodral www.romalore.com. De räddar hela svenska sommaren!

Lycka till!
    Oj, vad bra att du sa det där med värme, det visste inte jag! Ambulans har jag dock lärt mig på Anapen-genomgången

Vad fick hon i sig på förskolan? Ringde pers. på dej, eller var du med? Eller var det de som injicerade?
  • violah
    Shea 1 skrev 2011-01-09 08:37:32 följande:
    Oj, vad bra att du sa det där med värme, det visste inte jag! Ambulans har jag dock lärt mig på Anapen-genomgången

Vad fick hon i sig på förskolan? Ringde pers. på dej, eller var du med? Eller var det de som injicerade?
    Konstigt! Det kanske är nya rön, det händer ju hela tiden...
    Precis som det står är det allra viktigaste att ha pennan med sig! På vinter kan adrenalinet frysa, om man tex lämnar den i bilen, men då är det bara att tina pennan så går den att använda igen.

Första gången vet vi inte vad hon fick i sig, men andra gången fick hon fel risgrynsgröt. Hon fick troligen laktosfri i stället för mjölkfri gröt. Det hela slutade med ambulans, akuten och IVA i ett dygn innan hon kunde andas igen!
    Jag jobbar ca 4 min från hennes förskola så det är jag som har injicerat båda gångerna.
  • Shea 1
    violah skrev 2011-01-09 15:55:11 följande:
    Konstigt! Det kanske är nya rön, det händer ju hela tiden...
    Precis som det står är det allra viktigaste att ha pennan med sig! På vinter kan adrenalinet frysa, om man tex lämnar den i bilen, men då är det bara att tina pennan så går den att använda igen.

Första gången vet vi inte vad hon fick i sig, men andra gången fick hon fel risgrynsgröt. Hon fick troligen laktosfri i stället för mjölkfri gröt. Det hela slutade med ambulans, akuten och IVA i ett dygn innan hon kunde andas igen!
    Jag jobbar ca 4 min från hennes förskola så det är jag som har injicerat båda gångerna.
    Åh vad skönt att jobba så nära sin lilla flicka. Dåligt av dagis att ge fel gröt måste jag säga. Jag jobbar själv i skolan och har haft flera "dödligt" allergiska elever, och man får faktiskt inte göra fel då! Fast jag vet ju att det kan hända ändå...
Svar på tråden Har du behövt använda er anapen/epipen någongång?