• lammet

Vänsterhänthet hjärnskada???

Läste att vänsterhänthet antingen är ärftligt eller beror på en hjärnskada. Vår son verkar bli vänsterhänt men ingen i släkten är det, har han en hjärnskada då. Huvva, låter ju jätteläskigt:(...
    Ni med vänsterhänta barn som inte ärvt det, uppvisar era barn tecken på hjärnskador?

• Svar på tråden Vänsterhänthet hjärnskada???
  • Quiet thoughts

Min son är vänsterhänt men har då ingen hjärnskada.
    Har vänner som är vänsterhänta och inte tusan har de hjärnskador så vitt jag vet

Har däremot 2 vänner med cp-skada så de ej kan gå som oss tex utan får ha rulle osv. de är högerhänta

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • Beccy

Jag är vänsterhänt men ingen hjärnskada och inte har jag ärvt det heller..

• mia8801

Det var det dummaste jag hört.
    Jag är vänsterhänt och ingen i min släkt är det.
    Jag är verkligen inte hjärnskadad, det där är bara skitsnack. Oroa dig inte.

• lammet

Skönt att höra, blev helt uppskärrad då jag googlade om vänsterhänthet och hittat detta om hjärnskada på massa olika ställen. Inlärningsproblem, bokstavskombinationer, autism mm skulle tydligen vara vanligt bland vänsterhänta!! 

• LisaJ72

Min syster är vänsterhänt, hon är den enda i släkten och hon har ingen hjärnskada.

• carro79

Min son är vänsterhänt och vi har ingen i släkten som är det, han är nio år idag och jag har då aldrig märkt av nån hjärnskada.
    Alltså så är min son både vänsterhänt och fullt frisk:)
    Tror inte du behöver oroa dig för att han har nån hjärnskada bara för att han är vänsterhänt. Vart har du hört detta? Låter helt osannolikt.

• vittra
    lammet skrev 2010-12-17 19:09:02 följande:
    Skönt att höra, blev helt uppskärrad då jag googlade om vänsterhänthet och hittat detta om hjärnskada på massa olika ställen. Inlärningsproblem, bokstavskombinationer, autism mm skulle tydligen vara vanligt bland vänsterhänta!! 
    Vilket skitsnack, du måste ha läst på några riktigt tokiga sidor i så fall...
  • La Lola

Suck.....

Nä, både jag, maken, Alma är fullt normala. Får se om Hedda blir vänsterhänt oxå.
    Vi har ingen hjärnskada.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • amalie79
    lammet skrev 2010-12-17 19:09:02 följande:
    Jag har hört liknande, eller snarare att många med diagnoser är vänsterhänta. Vi hade några grabbar i klassen som i dagens skola skulle fått olika diagnoser och de var vänsterhänta, men jag tror det var en slump.

Har även läst att dubbelhänthet kan vara ett tecken på funktionshinder, vet inte om det heller stämmer?

Jag är också vänsterhänt och hyfsat normalstörd :) min mormor och min morbror är det också, fast mormor är "omvänd", tänk så hemskt det var i skolan förr!
Svar på tråden Vänsterhänthet hjärnskada???