• Penguine

Bara burkmat, alltid burkmat???

Jag har hittills i princip bara gett burkmat till min dotter (8 månader), hon gillar maten och det funkar bra för oss. Visst är det dyrt men jag tycker det är krångligt att göra egen och de gånger dottern har gillat min mat är mycket få. Burkmaten smaskar hon i sig i princip vilken burk jag än ger henne, har inge problem med större bitar osv.

Min mamma var här för några veckor sedan och var på mig mycket om att jag skulle försöka få min dotter att äta hemlagad mat. Hon menade att om hon bara får burkmat kommer hon aldrig att lära sig äta hemlagad mat och därmed bli kräsen i maten. Är detta sant? Ni som bara gett burkmat, fick ni era barn att äta hemlagat och är de kräsen i maten?

Om min mammas påstående stämmer så vill jag gärna ha tips på hur man gör god barnmat. Köpte mosboken och gjorde ikväll baby bolognese men den blev bara blaskig, typ krossade tomater med köttfärs och gillades inte...1h bortkastad tid!!!

• Svar på tråden Bara burkmat, alltid burkmat???
  • Hannah76

Nej jag tror inte att det blir några problem.

Du kan ju alltid blanda i från er mat i barnmaten från burk. Och öka mer och mer.

• Snabeldrake

Vi gav sonen i stort sett bara burkar till lunch och middag fram tills han var 10 månader. Då började vi ge honom plockmat av vår mat istället och det smaskar han i sig. De gånger vi matar han med vår mat går också bra. Dock gillar han inte bitar tillsammans med sås utan det måste vara separat. Tungan ute

Gnäll inte om du inte är villig att förändra situationen.
  • Penguine

Skönt att höra! Glad

Typiskt min mamma att stressa upp mig sådär och typiskt mig att bli stressad av vad mamma säger och tycker. Hon jobbar som förskolelärare så hon möter väl ofta barn som är kräsna i maten och ser hur jobbigt det är.

• JeanneDArc

Nej, efter 1 års ålder slutade jag köpa det då hon började acceptera hemmalagat.

• mian75

Vet inte hur det är med en gång burkmat alltid burkmat då jag har gett både och men här kommer lite tips på hemlagad mat.

Koka och mixa alla råvaror för sig. Frys sedan in i istärningsfack. När tärningarna har frusit lägger du över dem i en påse och skriver på vad det är för någon puré. T ex koka ärtor, morötter, palsternacka (enkelt, bara skala som morötter och koka mjuka och mixa sen), broccoli, blomkål, majs o s v.

Om du kokar, mixar och fryser in varje grönsakssort för sig kan du sedan ta ut ett par istärningar av det du känner för och mixa. Koka t ex en potatis (eller koka flera, förvara i kylskåp och värm dagen efter) och mixa med palsternacka ena dagen, majs andra dagen, morötter tredje dagen osv.

Börja dock gärna ge bara en smak i taget och tänk på att det kan ta 10-20 gånger innan barnet accepterar en ny smak.

När du vill tillsätta kött och fisk är det bara till att koka i vatten och t ex lite olja och gärna med lite örtkryddor som basilika, rosmarin, timjan, oregano m m. Koka t ex en kycklingfilé och tärna den  i små bitar som blir enkla att värma och enkla att mosa sönder. Frikadeller kan du enkelt göra genom att koka små köttbullar i vatten, olja och någon god örtkrydda.

Köp en skinkstek eller nötstek och tillaga i ugn eller gryta. Skiva köttet i små skivor, frys in och ta sedan fram en skiva som du lätt kan skära i mindre bitar och blanda med t ex potatis och morötter.

Jag tycker att det har varit mycket enklare att ha alla råvaror färdigmixade men var för sig i frysen. När det varit dags för lunch och middag har det varit enkelt att plocka fram t ex lite kokt pasta, mixa med ett par istärningar frysta och puréade morötter samt skära ner en bit skinkstek. Nästa måltid har kanske blivit lite kyckling, potatis och majs. Enkelt att mixa precis som man vill, enkelt att plocka ihop lagom bitar och ta med och värma om man behöver det.

• Gurkan

Har ingen aning om hur det "är". Har bara ett barn som nu är åtta månader och han får i stort sett bara hemlagad mat. Någon gång ibland har jag köpt någon frukt+yoghurtburk när vi varit iväg längre än beräknat och han behöver lite mellis.

I vilket fall så tänkte jag bara att om du känner för att laga barnmat någon gång igen så titta in här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m55224715.html
    här pratar vi om egen barnmat och liknande. Och kryddor brukar vara ett bra tips! Du kan ju krydda med i stort sett allt som inte innehåller salt. min lilleman älskar curry till exempel.

• Flickan och kråkan

Det beror nog mest på barnet

Jag har en 3-åring som åt mycket burkmat första året....det var väldigt få som dög och hemlagat gick inte alls....provade och kämpade och gav upp .....han är fortfarande oerhört kräsen och inte särskilt intresserad av mat överhuvudtaget.

Jag har också en 1½-åring som åt mycket burkmat första året. Han åt det mesta och det var inga problem att gå över till hemlagat. han äter allt med god aptit och smakar allt utan att tveka.

Vi har inte gjort något annorlundamed lillebror.....han är bara väldigt enkel med maten . Båda är alltid med och lagar mat och det blir två gånger varje dag för jag har båda hemma på heltid.....en hjälper glatt till men aldrig att han skulle smaka, den andre hjälper glatt till och äter och smaskar på allt han kommer åt .

• Penguine

Men hur gör ni om de inte vill ha det ni lagat för dagen? Något måste de ju äta

• Flickan och kråkan
    Penguine skrev 2010-12-17 21:59:59 följande:
    Men hur gör ni om de inte vill ha det ni lagat för dagen? Något måste de ju äta
    Nu har jag ju dem båda hemma så om jag vet att jag tänkt laga något som äldsta (som är svår med maten och som är 3 år med allt det innebär och som dessutom är en lättviktare som behöver ha i sig) inte äter till middag exempelvis så ser jag till att jag gör en lunch som han gillar och äter. Innan han ska lägga sig får han en rejäl smörgås om han inte ätit någon middag etc.. För det mesta så finns det ju något han gillar.....potatismos, broccoli, pasta etc. då får han äta sig mätt på det helt enkelt.

Men måla inte "fan" på väggen i förväg . Många barn är ju som min yngsta....lätta och matglada .
  • Nemiia

Vår dotter är 1 år och har ätit mycket burkmat och det gör hon fortfarande men hon äter med oss om den mat vi äter passar henne. Ofta blir det tyvärr så att vi äter sådant som inte passar för ett litet barn, typ fläsk, hårt kött m.m. men jag  har försökt att planera så att vi äter mat hon kan äta 2-3 ggr vecka iaf. Det är sällan något problem att få i henne av hemlagad mat trots att hon tidigare har vart lite kinkig med maten.

Igår åt hon t.ex. laxfile med sås av cremefraiche, räkor, dill och citron med potatis och idag köttbullar med potatis och sås. Korvstroganoff är också en favorit men hon har även ätit blodpudding, fläskfilé med rotmos m.m. Det går att ge dom det mesta men det kräver lite mer planering och det är det som är det knepiga att få ihop tycker jag.

Svar på tråden Bara burkmat, alltid burkmat???