• Jiinii

korrigera ålder??

hur tidigt född ska en bebis vara för att man ska korrigera ålder och hur länge gör man det??

• Svar på tråden korrigera ålder??
  • Fargoli

Vi har aldrig korrigerat sonens ålder, han är född i vecka 34+4.

• Cocco

Jag skulle gissa att de flesta barn som är födda innan v 37 korrigeras iaf vikt mässigt tills de är ca 1 år. Runt 2 år slutar man att korrigera de riktigt tidiga barnen då den normala spridningen är större än individens utveckling.

Fargoli även om inte ni korrigerat ålder har säkerligen bvc gjort det på ett eller annat sätt.

Vår M är född v33+2  och jag tror att vi  kommer korrigera ett bra tag till. Både vad det gäller kurvor och vad det gäller utveckling. Han är okorr 9 månader.

• vittra

Innan 37 fullgångna veckor. Båda våra är födda i 37+1 och de räknas inte som prematurer och korrigeras alltså inte.

• vittra
    Jiinii skrev 2010-12-17 23:19:09 följande:
    så då korrigeras min snutta 35+4 e hon född*?
    Japp.
  • sahara sahara

Min dotter är född i vecka 35. Hela första året har vi fått dubbla kurvor hos bvc - en för faktisk ålder och en för korrigerad. Sprutor och läkarbesök och utvecklingskontroller har skett enligt faktiskt ålder, men det har hela tiden skett med den korrigerade åldern i bakhuvudet.

På ettårskontrollen konstaterades det att hon nu var ifatt både med längd och vikt.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Jiinii
    sahara sahara skrev 2010-12-17 23:27:41 följande:
    Min dotter är född i vecka 35. Hela första året har vi fått dubbla kurvor hos bvc - en för faktisk ålder och en för korrigerad. Sprutor och läkarbesök och utvecklingskontroller har skett enligt faktiskt ålder, men det har hela tiden skett med den korrigerade åldern i bakhuvudet.

På ettårskontrollen konstaterades det att hon nu var ifatt både med längd och vikt.
    korrigeras bara längd och vikt?? alltså ska en två månaders som är född för tidigt klara vad en fullgången ska klara??
  • mina12

Man korrigerar väl så länge det behövs. Vissa barn, som inte är så jättetidigt födda kommer ikapp väldigt fort och då finns ingen anledning att korrigera. Extremprematura barn korrigeras till 2-3års åldern om det behövs. Efter det spelar det inte så stor roll om man är 3 år eller 3år och 4mån liksom... Dock kan man fortfarande behöva ta hänsyn till den tidiga födseln längre än så.

Svar på tråden korrigera ålder??