• Feline

Ta bort lukt ur kängor?

Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till.

Dottern har ett par Viking gore-tex vinterkängor och de har börjat stinka fruktansvärt illa. Mögel eller tom ruttet, luktar det. Hon brukar inte komma hem med våta strumpor så jag var inte alls beredd på det, men antar att de inte fått torka ut som de borde någon gång. Vad kan det annars vara, liksom?

Problemet är att jag inte kan få bort lukten. De är tvättade i maskin (jo, enligt butiken så skall de gå att tvätta i maskin) med både tvättmedel och bikarbonat och galltvål och gud-vet-vad. Vi har tom torkat ut dem med luktätare/ozongenerator utan framgång (mer än tillfälligt).

Vad mer kan man göra?
    Har ni någora idéer att hjälpa mig med?
    Har ni något bra husmorstips?

Annars är de ju hur bra som helst så man vill ju inte slänga dem.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Svar på tråden Ta bort lukt ur kängor?
  • a mor

Finns en spray på Clas Olssons bla, som heter yoko air (kan vara lite felstavat) Den fungerar på det mesta.

• Stjärnstoft

Hade samma problem med ett par kavatkängor förra året med sonen.
    De hade en löstagbar innerstövel i ngt filtaktigt material och vi hade inte tänkt på att ta ur och lufta.
    Det stank så man höll på att storkna.
    Precis som ovanstående tipsade så köpte vi till slut (efter en massa andra försök med div trix) en spray som ska ta bort dålig lukt och det tog bort det om inte helt så i det närmaste.
    Minns tyvärr ej namnet, men den fanns på färgaffären.
    Funkade även på en soffa som blivit nedkräkt. Vi tvättade och donade men lukten satt kvar, sprayen fixade det med.

• Echidna
    a mor skrev 2010-12-17 22:01:22 följande:
    Finns en spray på Clas Olssons bla, som heter yoko air (kan vara lite felstavat) Den fungerar på det mesta.
    Den sprayen finns på många affärer, ibland har skoaffärer andra typer av spray som fungerar på samma sätt. Det TS ska tänka på är att skosprayen inte ska lukta nåt i sig själv - du ska inte dölja en lukt du ska ta bort den. (jag har jobbat med skor) Du kan testa att pula massor av tidningspapper i skon för att se om det hjälper. Sen tycker jag du ska kontrollera om dotterns fötter samt strumpor luktar illa. Det kan ju vara så att hon svettas om fötterna och den lilla fukten gör att nåt material i skorna börjar lukta illa. Du kan alltid gå tillbaka till affären du köpte skorna i och höra med dem om de har fått tillbaka skor med samma problem! När jag jobbade i skoaffären så hade vi problem m en sändning skor som började lukta mögel efter en tids användning och många affärer fick tillbaka många skor så det var inte bara en engångsföreteelse. Det var ett produktionsfel på skorna som gjorde att de började stinka.
    Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • a mor
    Echidna skrev 2010-12-17 22:05:54 följande:
    Den sprayen finns på många affärer, ibland har skoaffärer andra typer av spray som fungerar på samma sätt. Det TS ska tänka på är att skosprayen inte ska lukta nåt i sig själv - du ska inte dölja en lukt du ska ta bort den.
    Den sprayen är totalt luktfri. Alltså, den är ingen doftdöljare, utan äckeldoftborttagare.
  • Echidna

Japp jag vet, jag använder den på makens skor! Den är bra Glad. Jag vet att det tyvärr finns liknande sprayer som luktar gott men som inte gör så stor nytta.

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
  • Feline

Tack för era svar :)

Skall försöka hitta den sprayen och dessutom knalla ner till butiken jag köpte skorna i och höra med dem.

Vad gäller hennes sockar så har de aldrig luktat illa, men hon är så varm i sig själv så det är nog inte omöjligt att hon kanske svettats lite av och till om fötterna. Skall passa på och köpa någon socka som speciellt andas och se om det blir bättre.

Tack igen, och trevlig helg!

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • Dr Mupp

Det är ett vanligt problem för vikingskorna och beror på att fötterna svettas lätt. Använd alltid ullstrumpor och ta ut innersulorna.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • erifog

Mina Meindl Burma, 11 år gamla och välskötta, luktar ruttet efter yttre avvaxning med Yes och såpa (med allrengöringssvamp och småvarmt vatten) samt efter torkning och  insmörjning med lädervårdsmedel. Sannolikt har vattnet trängt in genom lädret och in i fodret/skumgummit som är mellan Gore-Texen och ytterlädret (enligt generalagenten Moxter är kängan uppbyggd så) och så har det börjat mögla i skumgummit. Skumgummi i kängor?! Nej, skalkängor nästa gång. Ska bada mina Meindl i ytdesinfektion och se om det kan hjälpa.

Läste just här (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=11725) att ättiksvatten fungerar också. Men frågan är hur ev. mögel kan tvättas bort. Det är ju en sak att döda möglet/mikroorganismerna, en annan sak att få det urtvättat.

Nej, nästa gång får det bli enkla kängor utan foder, och så får man ha sockor i.

/Erik

• erifog

Lukten kommer från bakterier och svampar och svett. Sprit dödar. Jag köpte 2 dunkar ytdesinfektion (sprit+tensider) på apoteket och lät mina Meindl ligga i det i 2 dygn. Vände på dem efter 1 dygn. Torka med tidningspapper i som du byter några gånger/dag första dygnen, sen lufttorka länge. Det är nämligen skumgummi mellan Gore Texen och lädret! Där kan fukt ligga länge och det är tydligen ganska vanligt att det möglar där, då det blir kondens av varma fötter i kängorna ute i kylan.

Efter spritning luktar kängorna ingenting! Har smort in dem med fiskarsmorning. Ratar vax och ser hur det går, då vaxet inte verkar tränga in i lädret, och så spricker det vid vecken. Fetta inte in för mycket så att fettet inte går igenom och sätter igen Gore Texporerna.

Undvik Gore Tex i framtiden. Gore Tex = Fluorkarboner = hormonstörande ämne som aldrig bryts ner! Lagras i levern och blodet!

http://sn.snf.se/artikel.cfm?CFID=22735&CFTOKEN=36175205&id=809

http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fokus/Kemikalier-i-klader-och-andra-textilier/

• SIN74

Testa att ställa ner ett glas ättika i skorna - det suger åt sig dålig lukt.

Svar på tråden Ta bort lukt ur kängor?