• Joico

Uppringd av långt nummer

Min sambo har sedan i onsdags blivit uppringd av ett väldigt långt nummer. Nu ikväll har dom ringt 4-5gånger på raken. Han trycker bara bort det eller låter det ringa.
    Vi tänker inte svara eftersom det stått varningar i lokaltidningen om dyra samtal som rings, så man varken ska svara eller ringa upp.

Men han är ju livrädd att han ska råka svara i fickan. Eller att dom ska fortsätta ringa i all oändlighet.
    Han har en basic SE-telefon utan möjlighet att spärra nummer.

Vad kan man göra?
    Om nån är intresserad av numret så är det 00212534012490

• Svar på tråden Uppringd av långt nummer
  • Lena

Det är någon som ringer från landet med landsnummer 21. 00 i början betyder att det rör sig om telefonnummer ed landsnummer

• Joico
    Lena skrev 2010-12-17 21:55:39 följande:
    Det är någon som ringer från landet med landsnummer 21. 00 i början betyder att det rör sig om telefonnummer ed landsnummer
    Mm jo.. Brasilien.
  • Stealth
    Joico skrev 2010-12-17 22:00:38 följande:
    Mm jo.. Brasilien.
    Brasilien har 55, du tittar på utlandsprefixet. Marocko är det korrekta landet som numret går via. En marockans phising-whatever. Du får anmäla det till din operatör så ger de dig vidare instruktioner om vad du kan göra. De kommer inte kunna spärra telefonnummret utan polisanmälan, med en modernare telefon kan du ladda ner brandväggar för att spärra samtal och sms.
  • linolia

Herregud, haft samma sak från Tunisien för några år sen. Dom slutade fanimig aldrig ringa. Tror dom ringt mig 150-200 gånger på 1,5 år. Blev helt tokig!

Kostade mig dock ingenting dom få gångerna jag över huvudtaget hann svara (dom brukade bara ringa 2-3 signaler som också är riktigt irriterande).

Som tur är var det mot hemtelefonen som jag hade kopplat till mobilen. Kunde koppla om den efter x-antal sekunder också istället för direkt. Så det gjorde jag och då hann inte så många samtal fram till mobilen. Sedan ett år tillbaks har jag den kopplat direkt till mobilen igen och dom har inte ringt igen (peppar peppar).

Inte så himla uppiggande för er kanske. Men ändå...

Har dock aldrig kontaktat polisen eftersom jag inte trodde det skulle hjälpa ett smack mot utlandet (men var väligt nära att göra det!).

Hoppas det slutar lite snabbare för er!!

• Stealth
    linolia skrev 2010-12-18 01:14:01 följande:
    Herregud, haft samma sak från Tunisien för några år sen. Dom slutade fanimig aldrig ringa. Tror dom ringt mig 150-200 gånger på 1,5 år. Blev helt tokig!

Kostade mig dock ingenting dom få gångerna jag över huvudtaget hann svara (dom brukade bara ringa 2-3 signaler som också är riktigt irriterande).

Som tur är var det mot hemtelefonen som jag hade kopplat till mobilen. Kunde koppla om den efter x-antal sekunder också istället för direkt. Så det gjorde jag och då hann inte så många samtal fram till mobilen. Sedan ett år tillbaks har jag den kopplat direkt till mobilen igen och dom har inte ringt igen (peppar peppar).

Inte så himla uppiggande för er kanske. Men ändå...

Har dock aldrig kontaktat polisen eftersom jag inte trodde det skulle hjälpa ett smack mot utlandet (men var väligt nära att göra det!).

Hoppas det slutar lite snabbare för er!!
    polisanmälan har inte direkt med att gör att de ska ta fast någon utan det måste finnas som grund för att tellefonbolagen ska kunna spärra nummer. Det nkostar inget att svara men de är duktiga övertalare. Jag har testat att svara ibland av ren tristess..
  • linolia
    Stealth skrev 2010-12-18 01:26:08 följande:
    polisanmälan har inte direkt med att gör att de ska ta fast någon utan det måste finnas som grund för att tellefonbolagen ska kunna spärra nummer. Det nkostar inget att svara men de är duktiga övertalare. Jag har testat att svara ibland av ren tristess..
    Jag ringde mitt telefonbolag (tele2) men dom sa då att dom inte kunde spärra enstaka nummer till enstaka telefonnummer över huvudtaget (eller kanske ville). Så då var det ändå ingen idé kändes det som.
  • linolia
    Stealth skrev 2010-12-18 01:26:08 följande:
    Har också svarat men då verkade det bara någon halv-full man på andra sidan som frågar "hur jag mår", att han "älskar mig" och ville småprata eller något. Riktigt äckligt!
    Blev faktiskt tyst ett tag när min pappa ringde upp honom direkt efter att han hade ringt mig och dödshotade kräkset. Men men...
  • CA81

Vi hade ett nummer som ringde exakt 18:27 var kväll under drygt tre veckor. Numret var från Kanarie Öarna, ingen som vi kände var där så vi gjorde en polisanmälan och efetr det har det varit tyst.

• Lena
    linolia skrev 2010-12-18 01:27:31 följande:
    Jag ringde mitt telefonbolag (tele2) men dom sa då att dom inte kunde spärra enstaka nummer till enstaka telefonnummer över huvudtaget (eller kanske ville). Så då var det ändå ingen idé kändes det som.
    Du borde kunna spärra alla nummer från marocco.
  • Ulf Harrys Farsa

Dom vill att du ringer tillbaka, numret är säkerligen ett betalnummer som kostar ett par hundra i minuten.

• Stealth
    linolia skrev 2010-12-18 01:27:31 följande:
    Nej de lyssnar inte sådär bra, tele2 var det jag hade senast som inte lyssnade de första tre gångerna. Men sen visar det sig att en polisanmälan i grunden och rätt person att prata med så gick det bättre.
  • linolia
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-12-18 11:55:51 följande:
    Dom vill att du ringer tillbaka, numret är säkerligen ett betalnummer som kostar ett par hundra i minuten.
    Ja, jag tänkte det, men det var det inte heller. Inget jag eller pappan fick extra på telefonräkningen i alla fall. Så det var riktigt konstigt...
    Stealth skrev 2010-12-18 13:30:49 följande:
    Nej de lyssnar inte sådär bra, tele2 var det jag hade senast som inte lyssnade de första tre gångerna. Men sen visar det sig att en polisanmälan i grunden och rätt person att prata med så gick det bättre.
    Tack för tipset, då vet jag det om det nu skulle hända igen
    Dock det konstiga var också att det inte alltid var exakt samma nummer, men nästan. Som om nummerpresentationen inte alltid var rätt. Ingen aning, men nu har det varit tyst länge som tur är.
  • giftfri

212 Marocko 212 Sahara, Västra 212 Västra Sahara

Svar på tråden Uppringd av långt nummer