• tobiq

Kristna, vad gör man i kyrkan?

Jag är medlem i svenska kyrkan, firar kristna högtider som dom flesta men har aldrig varit troende. Jag vet fortfarande inte om jag köper hela historien om Jesus och sådär men efter att ha fått mina två döttrar så är jag helt övertygad om att det finns en högre makt och efter att ha döpt dom i kyrkan så tycker jag att det är så himla fint och något jag gärna vill ta del av.
    Dessutom är jag så fruktansvärt, fruktansvärt rädd för döden och för att förlora dom jag älskar och jag tror att det verkligen hade hjälpt mig att ha något att tro på, att man kommer till ett fint ställe sen och att allt inte bara tar slut. Som det är nu får jag nästan panikångest bara av att tänka på ordet död...

Men hur fungerar det? Jag vet inte alls hur det fungerar i svenska kyrkor, det lilla jag sett av kyrkan förutom vid dop och begravningar är amerikansk teve och det stämmer nog inte med verkligheten. Har kyrkan "öppettider" eller kan man gå dit när som helst? Är det alltid någon där eller kan man gå in och tända ljus och liknande? På söndagarna är det ju gudstjänst, såpass har jag snappat upp men sen vet jag inte alls:)
    Vad händer nu i juletider? Hade varit mysigt att ta med sig barnen en sväng, även om det inte fungerar att sitta still och lyssna länge för en tvååring och en liten bebis på tre månader:)

Moa 17/9-08 Svea 24/8-10
  • Svar på tråden Kristna, vad gör man i kyrkan?
  • Teskedsmamman

Nu är det inte i själva kyrkan, men vår församling har barnaktiviteter 2 dagar i veckan med bla babycafé, sedan köper kommunen tjänsten så de har öppna förskolan också.
    Förutom det är det barnkörer, kyrkans ungdom osv... Alltså inte bara en massa "Gudsnack" utan social samvaro.

Själva kyrkan är öppen på dagtid för det mesta, då står det en skylt utanför på gatan "Kyrkan är Öppen" och man kan knalla in, titta, be, tända ljus eller bara sitta och fundera.

Ta kontakt med församlingsexpeditionen och hör efter när och var de har aktiviteter och kyrkan är öppen, nu tar de väl snart jullov men brukar köra igång när skolorna börjar.

Vi har gudstjänst på julaftonsmorgon med levande julkrubba osv, JÄTTETREVLIGT!!!!

Nu tillhör jag inte de sedvanligt kristna, är paganist och tror väl inte riktigt så som prästen tycker är passande men det skiter jag i

Jag har även praktiserat under 4 mån på församlingsexpeditionen och man måste inte vara helt troende eller sk "rätt" troende för att vara välkommen, tro mig, de välkomnar alla ändå...

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • MiaMajsan

Har varit ganska mkt i kyrkan tidigare. Är inte troende, men var med i kyrkans unga och utforskade om jag trodde på något en gång i tiden.
    Oftast är kyrkorna öppna jämt, så att man kan gå in och tända ljus eller sitta och tänka eller be.
    Jag har varit på midnattsgudstjänst på julafton några år och det är mysigt för då är det ganska mörkt i kyrkan, mest ljus och så sitter man och lyssnar på lite musik och på prästen.
    Sen finns det väl kanske kyrkans barntimme? Fanns när jag var liten, men jag har faktiskt inte så stor koll nu.
    Lättast är väl om du går ner till din församling/kyrka och pratar med någon som jobbar där för att höra lite? 

• Fru U

Olika kyrkor har olika öppettider. De flesta (om inte allas) går att hitta på svenska kyrkans hemsida.

Man kan alltid gå in när det är öppet och tända ljus. Om man vill prata med en  präst är min erfarenhet den att det är enklast att ringa församlingshemmet för det inte alltid det finns en präst i kyrkan när den är öppen för allmänheten (skulle nog vilja säga att det oftast inte är en präst där då)

Min lokala kyrka har mycket barnaktiviteter coh pensionärsaktiviteter. Diakonissan går dessutom hem till äldre och gör saker med dem (allt från att sitta o fika o prata till att gå en promenad)

De anordnar resor o annat

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • tobiq

Jag har kikat lite på hemsidan för kyrkan där vi bor, det finns barntimmar och barnkör och sånt men det är för lite större barn, annars hade det varit kul! Vi har nyligen flyttat ut på landet från stan och där fanns det babyrytmik och sånt vilket jag ångrar att jag inte gick på med stora tjejen när jag hade chansen.
    Vi hade världens mysigaste präst på lilltjejens dop nu i helgen och han sa att vi var varmt välkomna tillbaka när vi ville så det känns bra, och då visste han ändå att vi inte var direkt troende så det känns ju bra! Är bara lite rädd att man kommer känna sig missinpassad, men alla inom kyrkan brukar ju vara så himla vänliga och goa så det ska nog inte vara några problem. Något jag däremot MÅSTE se till att sluta med är att svära som en gruvarbetare...

Moa 17/9-08 Svea 24/8-10 <3
  • tobiq

Såg nu på hemsidan här att man kan kontakta prästen för bikt! Trodde att det var något som katoliker gjorde? Blev nyfiken nu, någon som vet?

Moa 17/9-08 Svea 24/8-10 <3
  • Teskedsmamman
    tobiq skrev 2010-12-17 22:46:23 följande:

Såg nu på hemsidan här att man kan kontakta prästen för bikt! Trodde att det var något som katoliker gjorde? Blev nyfiken nu, någon som vet?

Nejdå, finns inom protestantiska kyrkan också men tillhör inte de saker som man "måste" göra så som inom katolismen.
  • a mor

I advent är det ofta adventskonserter i kyrkorna. Gratis för det mesta, och väldigt fint.
    Du har i allmänhet barntimmar, öppen förskola, ungdomsaktiviteter, körer och mycket annat. Allt detta beror ju lite på hur aktiv församlingen där du bor är. Ta reda på det. 
    Sedan tycker jag att du kan besöka kyrkan vid söndagsgudstjänster och adventsmusik tillfällen utan att vara orolig för din två åring. Barn är i allmänhet väldigt välkommna i kyrkan i alla lägen. Skulle hon bli riktigt skrikig så det blir jobbigt, kan man ju gå ut en stund och komma in igen. Sedan funkar det faktiskt att bara sitta en stund också, beroende på barnets ork.

Tända ljus är också olika från kyrka till kyrka. En del har öppet hela dagarna, och andra får man be någon öppna för att komma in och tända ett ljus.

Jag tycker att du ringer eller går till din församling och frågar dom där hur det är just hos dom. Dom kommer garanterat att ha ett svar på varje fråga du ställt här ovan. Vem vet, du kanske hittar något att göra just för din familj. Och förresten, präst och diakon brukar också finnas tillgänglig efter överenskommelse för att svara på just livet och dödenfrågor. Var inte rädd att höra av dej.

• Teskedsmamman
    tobiq skrev 2010-12-17 22:44:08 följande:
    Jag har kikat lite på hemsidan för kyrkan där vi bor, det finns barntimmar och barnkör och sånt men det är för lite större barn, annars hade det varit kul! Vi har nyligen flyttat ut på landet från stan och där fanns det babyrytmik och sånt vilket jag ångrar att jag inte gick på med stora tjejen när jag hade chansen.
    Vi hade världens mysigaste präst på lilltjejens dop nu i helgen och han sa att vi var varmt välkomna tillbaka när vi ville så det känns bra, och då visste han ändå att vi inte var direkt troende så det känns ju bra! Är bara lite rädd att man kommer känna sig missinpassad, men alla inom kyrkan brukar ju vara så himla vänliga och goa så det ska nog inte vara några problem. Något jag däremot MÅSTE se till att sluta med är att svära som en gruvarbetare...
    Det är du själv som finner det pinsamt att svära... Jag tillhör också kategorin gruvarbetare men ingen bryr sig direkt..
    Fast det är ju aldrig fel att bättra på sitt språk
  • Fru U

Präster svär också Och röker.

De är bara människor de med

har ont i handen o skriver därför som en kråka
  • Marlean

Ett enkelt sätt att få svar på dina frågor: Ring pastoratet där du bor.

Svar på tråden Kristna, vad gör man i kyrkan?