Kristna, vad gör man i kyrkan?
Jag är medlem i svenska kyrkan, firar kristna högtider som dom flesta men har aldrig varit troende. Jag vet fortfarande inte om jag köper hela historien om Jesus och sådär men efter att ha fått mina två döttrar så är jag helt övertygad om att det finns en högre makt och efter att ha döpt dom i kyrkan så tycker jag att det är så himla fint och något jag gärna vill ta del av.
Dessutom är jag så fruktansvärt, fruktansvärt rädd för döden och för att förlora dom jag älskar och jag tror att det verkligen hade hjälpt mig att ha något att tro på, att man kommer till ett fint ställe sen och att allt inte bara tar slut. Som det är nu får jag nästan panikångest bara av att tänka på ordet död...
Men hur fungerar det? Jag vet inte alls hur det fungerar i svenska kyrkor, det lilla jag sett av kyrkan förutom vid dop och begravningar är amerikansk teve och det stämmer nog inte med verkligheten. Har kyrkan "öppettider" eller kan man gå dit när som helst? Är det alltid någon där eller kan man gå in och tända ljus och liknande? På söndagarna är det ju gudstjänst, såpass har jag snappat upp men sen vet jag inte alls:)
Vad händer nu i juletider? Hade varit mysigt att ta med sig barnen en sväng, även om det inte fungerar att sitta still och lyssna länge för en tvååring och en liten bebis på tre månader:)