• lady in red

Min 3,5 åring har ett bmi som visar fetma!

Usch tycker detta är jobbigt.
    Min dotter 3,5 år har alltid varit stor,lång och kraftig.
    När jag gjorde BMI test på datan så låg hon strax under 20. Alltså FETMA. Hade hon vägt ett kilo under det,hade hon haft övervikt"bara".
    Nu är det så att både jag och sambon oxå är överviktiga,och våra barn verkar ha ärvt detta att lätt gå upp i vikt.
    Hon äter som de flesta 3,5 åringar,får lördagsgodis osv. Och ibland nåt fikabröd i veckan oxå.

De konstiga är att bvc inte tagit upp detta med oss. Dom har inte räknat ut hennes bmi. Jag oroar mig mest för detta verkar det som. Ska jag ringa bvc och kolla om man kan få hjälp för detta? Vill ju inte att hon grundlägga nån övervikt som hon kan ha med sig när hon blir äldre sen.
    Är det inte konstigt att bvc inte reagerat?

Är det fler som är i den här sitsen? Tips?

• Svar på tråden Min 3,5 åring har ett bmi som visar fetma!
  • Villimey

Gjorde du ett BMI-test för barn? BMI ser annorlunda ut för barn jämfört med vuxna.

• Mälaröbo

Prata med bvc. Om hon är frisk i övrigt, och verkligen är överviktig, så är det nog inte så att hon äter som andra i samma ålder. Däremot kanske hon äter normalt enligt era mått mätt.

Min son har varit stor och tung sedan födseln, han ligger på gränsen för övervikt nu när han är 5 år. Övriga i familjen är inte överviktiga. Han äter knappt lördagsgodis och vi fikar aldrig. Däremot äter han mat som en hel karl...

Övervikt är mig veterligen egentligen inget man ärver. Däremot ärver man matvanor... Min make såg ut som min son som liten men är som vuxen normalviktig, så jag oroar mig inte just nu.

• Faile

Men alltså, du kan ju inte kolla bmi på barn på samma sätt som på vuxna?!

Bara huvudet väger ju hos barnen minst 25% av hela kroppsvikten, vilket det naturligtvis inte gör hos vuxna. Resultatet blir alltså helt galet.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • LillTussa

Herregud, BMI på en treåring?

Om du är själv överviktig och orolig, då föreslår jag att du och din sambo själva går ned i vikt, lägger om matvanor och motionsvanor så att ni ger er treåring goda vanor där hela familjen deltar istället..

Börja i rätt ända så går resten till sig!

(och ja, har själv tappat nästan 30 kg så jag vet hur svårt det är men kämpa på! Det är ju för barnens skull man gör det; förlänger livet, bättre hälsa, orkar mer, mår allmänt bättre!) 

• Fridayyy

På BVC kollade de BMI vid 4 år på vår dotter. Tror det kom automatiskt när de fyller i vikt och längd. Så det är nog först då de ger råd isåfall.

• sweran

men herregud.... bara barnet är friskt o mår bra så är det väl ingen fara...
    nu kunde man ju bara kolla från 3 år på den där sidan ni länkade till ovan.
    men dottern är bara 2 o hon är ca 93cm lång o väger 15,5kg... övervikt enligt den sidan...
    men ligger exakt lika på längd o viktkurvan på bvc o väger enligt dem exakt som hon ska göra till sin längd....

oftast är ju barn lite rundare när de är mindre o sen säger det poff o så är de som små stickor...
    bara ät normala portioner o se till att barnen rör på sig....

• Linda1976
    Faile skrev 2010-12-18 09:35:26 följande:
    Men alltså, du kan ju inte kolla bmi på barn på samma sätt som på vuxna?!

Bara huvudet väger ju hos barnen minst 25% av hela kroppsvikten, vilket det naturligtvis inte gör hos vuxna. Resultatet blir alltså helt galet.
    precis
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Fridayyy

Ja men det finns ju BMI för barn, en egen tabell. Jag tycker det är bra om TS tar upp detta om hon känner att det är risk att hennes barn också får en övervikt. Och eftersom TS själv är överviktig kanske det hjälper henne också att tänka om. Kanske det är lättare att ändra vanorna om barnet riskerar övervikt.

Svar på tråden Min 3,5 åring har ett bmi som visar fetma!