• ninaaw

Får pengar av soc bl,a och ska nu plugga och få pengar av csn istället. Hur blir det nu?!

Hur blir det nu?
    I nuläget får jag barnbidrag, bostadsbidrag, underhåll och en summa av soc. Jag får existensminimum.

Igår fick jag veta att jag kommit in på Komvux Omvårdnadsprogrammet. Och jag kommer ju att få bidrag och lån ifrån CSN. Jag börjar i mitten på Januari.

Och jag skickade ju försörjningsstödsansökan som  vanligt och sökte pengar till Januari, eftersom jag inte visste om jag kommit in eller inte. Hur blir det nu?

Från och med NÄR får jag pengar av csn? Och hur blir det med soc nu? Jag förstår att jag inte kommer att få pengar av soc medan jag går skolan och får av csn, men jag behöver ju pengar tills jag får pengar av csn??

• Svar på tråden Får pengar av soc bl,a och ska nu plugga och få pengar av csn istället. Hur blir det nu?!
  • woopie

pengar av csn kommer att betalas ut ca 7 dagar efter kursstart. se till att skicka in dinpå skrivna (av skolan) studieförsäkran asap!
    du har väl sökt från soc med utbetalning dec/jan. jag skulle prata med soc när jag f-åt beslutet från csn och hoppas på att de godkänner att jag betlar tillbaka ev utskjutande inkomst för januari.

Det blir inte roligare än vad man gör det till!!
  • ninaaw
    woopie skrev 2010-12-18 10:29:14 följande:
    pengar av csn kommer att betalas ut ca 7 dagar efter kursstart. se till att skicka in dinpå skrivna (av skolan) studieförsäkran asap!
    du har väl sökt från soc med utbetalning dec/jan. jag skulle prata med soc när jag f-åt beslutet från csn och hoppas på att de godkänner att jag betlar tillbaka ev utskjutande inkomst för januari.
    Studieförsäkran? Hur och när och var gör man det??
  • Reglementet

Har du sökt csn från deras hemsida?

*Kommersiellt budskap*
  • ninaaw
    Reglementet skrev 2010-12-18 10:37:08 följande:
    Har du sökt csn från deras hemsida?
    Ja, jag har sökt bidrag och lån... Och är inne på min personliga sida nu
  • Punkster
    ninaaw skrev 2010-12-18 10:35:16 följande:
    Studieförsäkran? Hur och när och var gör man det??
    Första dagen på skolan så går du till kontoret/kansliet och ber att dom skriver en studieförsäkran åt dig. Ett bevis på att du verkligen studerar och inte bara lurar CSN på pengar. När du har skickat in det så betalar CSN ut pengar. Man brukar få göra samma sak varje termin. När man har pluggat ett tag så kollar CSN av dina gamla studieresultat också. Man måste vara godkänd på större delen av kurserna för att få fortsatt bidrag och lån.

Lycka till med både pengar och studier!
  • ninaaw

" Beslut om studiemedel

2010-12-05

Hej!

Du har fått ett beslut från oss som gäller din ansökan om studiemedel.

Det innebär också att du ska lämna din studieförsäkran. Det gör du i samband med att du börjar studera. Om det är dags att lämna studieförsäkran, klickar du på länken nedan."

------------------

VäljStudieperiod startarVeckor med studiemedelStudietaktDu kan lämna tidigast   Första halvåret 2011 Vecka 3 - 22 Heltid 2011-01-10
  • Tezz i
    Punkster skrev 2010-12-18 10:39:05 följande:
    Första dagen på skolan så går du till kontoret/kansliet och ber att dom skriver en studieförsäkran åt dig. Ett bevis på att du verkligen studerar och inte bara lurar CSN på pengar. När du har skickat in det så betalar CSN ut pengar. Man brukar få göra samma sak varje termin. När man har pluggat ett tag så kollar CSN av dina gamla studieresultat också. Man måste vara godkänd på större delen av kurserna för att få fortsatt bidrag och lån.

Lycka till med både pengar och studier!
    Har man e-legitimation/personlig kod kan man skicka in studieförsäkran via mina sidro på csn.se
  • ninaaw
    Tezz i skrev 2010-12-18 15:36:53 följande:
    Har man e-legitimation/personlig kod kan man skicka in studieförsäkran via mina sidro på csn.se
    Okej. Ja, jag kan logga in på mina sidor. Och på ett meddelande " Om det är dags att lämna studieförsäkran, klickar du på länken nedan." Men det kan jag tidigast göra 10 Januari. Men så jag kan alltså göra det där, istället för att fixa papper och fara runt hela stan för att lämna pappret? Hur fungerar det? Alltså vad kommer det att stå, 10/1, när jag som tidigast kunde lämna studieförsäkran. Är det bara att klicka på ngot eller är det värsta avancerat?
  • Tezz i
    ninaaw skrev 2010-12-18 15:40:46 följande:
    Okej. Ja, jag kan logga in på mina sidor. Och på ett meddelande " Om det är dags att lämna studieförsäkran, klickar du på länken nedan." Men det kan jag tidigast göra 10 Januari. Men så jag kan alltså göra det där, istället för att fixa papper och fara runt hela stan för att lämna pappret? Hur fungerar det? Alltså vad kommer det att stå, 10/1, när jag som tidigast kunde lämna studieförsäkran. Är det bara att klicka på ngot eller är det värsta avancerat?
    Ja när det är den 10 januari så kan du lämna studieförsäkran genom att klicka på länken. Sedan dröjer det 3-5 dagar innan du får pengarna.
  • ninaaw
    Tezz i skrev 2010-12-18 15:44:24 följande:
    Ja när det är den 10 januari så kan du lämna studieförsäkran genom att klicka på länken. Sedan dröjer det 3-5 dagar innan du får pengarna.
    okej är det en lång ansökan igen att fylla i då, eller är det enkelt?
  • ana86

det är enkelt...tror du bara ska skriva under och skicka in..gör du via e leg..så ska du nog bara godkänna med din kod..så lämnar du in den i tid borde pengarna komma in ganska snabbt där efter...ca en vecka. Så prata med soc och förklara din sits..skriv ut beslutet och berätta att du kommer få pengar f om slutet av januari så får ju soc  fortsätta betala dig fram tills dess :)

• Tezz i
    ninaaw skrev 2010-12-18 15:46:43 följande:
    okej är det en lång ansökan igen att fylla i då, eller är det enkelt?
    Nej, det är bara att bekräfta att du studerar.
  • skrotnisse

Du kan söka ekonomiskt bistånd fram till och med det datum du börjar studierna. Om du exempelvis börjar 2011-01-10 söker du ekonomiskt bistånd för perioden 2011-01-01 - 2011-01-09. Om du är berättigad får du förmodligen ersättningen i slutet på december. I enstaka fall kan man få förskott på förmån och sedan få betala tillbaka. Då ska det finnas underlag på ett beslut om att man kommer att få en inkomst som gör det möjligt att betala tillbaka.

Det vanligaste är att man får studera när man har råd och man hänvisas till det egna ansvaret för att planera för ekonomin inför studierna och kursstarten.

Lycka till med studierna!

• ninaaw

Här kommer mer frågor kring pluggandet och allt runtomkring.

"Frånvaro på grund av sjukdom
    Om din frånvaro beror på sjukdom, ska du förutom att kontakta din lärare också ringa Försäkringskassan första sjukdagen, även om du inte har rätt till sjukpenning. Du behåller ditt studiemedel under sjukdomsperioden. Efter 14 dagars sjukdom krävs läkarintyg, som skickas till Försäkringskassan och till skolans kurator."

-Varför måste jag ringa försäkringskassan? Och vad ska jag säga? Och är det något speciellt nummer för sånt eller? Kan man inte skicka mejl? Blir ganska drygt att ringa typ 4 samtal så fort jag eller min son är sjuka...
    Sen står det att man ska ringa första sjukdagen.. Jaha? Så dom behöver bara veta att man är sjuk en dag eller vadå? Tänk om jag eller min son är sjuk fler dagar då?

"Tillfällig vård av barn eller annan nära anhörig
    Anmälan om frånvaro på grund av vård av barn eller annan nära anhörig, samt försäkran, ska göras till
    CSN. Kontakta även dina lärare och meddela din frånvaro. Håll kontakten så att du inte riskerar avbrott. Av CSN godkänd frånvaroperiod ger dig rätt att behålla ditt studiemedel. Frånvaroperiod som omfattar 7 dagar eller längre räknas bort från dina förbrukade studiemedelsveckor."

"Anmälan om frånvaro på grund av vård av barn eller annan nära anhörig, samt försäkran, ska göras till CSN. " Va?? Försäkran vadå? Okej, så om min son är sjuk, ska jag kontakta CSN och min skola och hans dagis, men inte försäkringskassan? Men om JAG är sjuk, ska jag kontakta försäkringskassan, min skola men INTE csn? Varför?  Går det inte att skicka mejl till FK och CSN när jag och sonen är sjuka?

Ni som pluggar. Hur har ni fått tag på böcker? Får man ansöka om ett litet bidrag av soc, nu medan jag är aktuell hos dom?
    När får man pengarna? Jag har skickat försörjningsstödansökan till soc som vanligt. Men skolan börjar 17 Januari. Kommer jag bli skyldig soc pengar då eller? För dom kanske tycker att jag inte ska ha pengar av dom iom att jag börjar plugga. Dom kanske tycker att jag kan få pengar 1 Januari till 17 Januari, men inget mer? Hur funkar detta? Jag känner hur jag börjar bli mer och mer stressad trots att det är några veckor kvar. Jag kan inte slappna av fören jag har rett ut alla frågor.

• valkyrian

Efter 17 lär du inte få några pengar, du står ju inte till arbetsmarknadens befogande längre. Och pengar till böcker är studiebidraget. Soc betalar inte sånt.

Svar på tråden Får pengar av soc bl,a och ska nu plugga och få pengar av csn istället. Hur blir det nu?!