Här kommer mer frågor kring pluggandet och allt runtomkring.
"Frånvaro på grund av sjukdom
Om din frånvaro beror på sjukdom, ska du förutom att kontakta din lärare också ringa Försäkringskassan första sjukdagen, även om du inte har rätt till sjukpenning. Du behåller ditt studiemedel under sjukdomsperioden. Efter 14 dagars sjukdom krävs läkarintyg, som skickas till Försäkringskassan och till skolans kurator."
-Varför måste jag ringa försäkringskassan? Och vad ska jag säga? Och är det något speciellt nummer för sånt eller? Kan man inte skicka mejl? Blir ganska drygt att ringa typ 4 samtal så fort jag eller min son är sjuka...
Sen står det att man ska ringa första sjukdagen.. Jaha? Så dom behöver bara veta att man är sjuk en dag eller vadå? Tänk om jag eller min son är sjuk fler dagar då?
"Tillfällig vård av barn eller annan nära anhörig
Anmälan om frånvaro på grund av vård av barn eller annan nära anhörig, samt försäkran, ska göras till CSN. Kontakta även dina lärare och meddela din frånvaro. Håll kontakten så att du inte riskerar avbrott. Av CSN godkänd frånvaroperiod ger dig rätt att behålla ditt studiemedel. Frånvaroperiod som omfattar 7 dagar eller längre räknas bort från dina förbrukade studiemedelsveckor."
"Anmälan om frånvaro på grund av vård av barn eller annan nära anhörig, samt försäkran, ska göras till CSN. " Va?? Försäkran vadå? Okej, så om min son är sjuk, ska jag kontakta CSN och min skola och hans dagis, men inte försäkringskassan? Men om JAG är sjuk, ska jag kontakta försäkringskassan, min skola men INTE csn? Varför? Går det inte att skicka mejl till FK och CSN när jag och sonen är sjuka?
Ni som pluggar. Hur har ni fått tag på böcker? Får man ansöka om ett litet bidrag av soc, nu medan jag är aktuell hos dom?
När får man pengarna? Jag har skickat försörjningsstödansökan till soc som vanligt. Men skolan börjar 17 Januari. Kommer jag bli skyldig soc pengar då eller? För dom kanske tycker att jag inte ska ha pengar av dom iom att jag börjar plugga. Dom kanske tycker att jag kan få pengar 1 Januari till 17 Januari, men inget mer? Hur funkar detta? Jag känner hur jag börjar bli mer och mer stressad trots att det är några veckor kvar. Jag kan inte slappna av fören jag har rett ut alla frågor.