• Anonym

Hjälp, jag har fått ett inkassokrav! Vad händer nu?

Usch, jag har alltid varit supernoga med att betala alla räkningar i tid och har inga bekymmer alls med min ekonomi vanligtvis.

Men nu hade jag helt råkat glömma bort att betala en räkning som det kom en påminnelse på. Jag betalade den (299 den 30/11, och den bokfördes den 1/12.

Nu har jag fått ett brev där det står Inkassokrav på!
    Det är daterat den 3/12, alltså efter att jag hade betalat påminnelseräkningen.

Men vad händer nu?

Den här inkassoräkningen är på 461:-.
    Ska jag betala den också, eller dra av de 299:- jag redan har betalat?

Har jag hamnat i något slags register nu och kommer få problem framöver med att få ta lån osv?

Usch, jag mår verkligen jättedåligt över detta. Vi har pratat om att ev ta ett litet lån på en bil framöver, har jag sumpat det nu?!

Det står på inkassoräkningen att man ska höra av sig till dem om man har invändningar, men det datumet gick ut häromdagen.

Det står såhär:
    Om varken betalning eller invändning sker, kan ansökan om betalningsföreläggande inges mot Er. Framställs betalningsskyldighet av myndigheten kommer detta att registreras hos kreditupplysningsföretag.

Snälla, nån som vet?!

• Svar på tråden Hjälp, jag har fått ett inkassokrav! Vad händer nu?
  • Tutilure

Ring på måndag och förklara. Eftersom du har betalat så ska det vara lugnt. Möjligtvis kan du bli tvungen att betala inkassoavgift men hade jag varit du hade jag försökt att få dem att ta bort det eftersom de skickade ut det efter att de fått pengarna.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Emerun

Ring och prata med företaget som har utfärdat räkningen som du betalde påminnelsen till så drar de tillbaka inkassokravet från inkassoföretaget de har skickat den till och du slipper avgifter.

• Annelie68

Ring inkassobolag på måndag - jag arbetar på ett sådant. Det är nog så att du inte kan bli av med inkassokostnaden men då du försuttit tiden att höra av dig så är det viktigt att du gör det. När du gjorde betalningen - gjorde du den direkt till dem som skulle haft dem från början? Då har du antagligen betalt ganska så mycket senare än du skulle och ärendet hamnade på det vis hos inkassobolaget. Ring dem och kontrollera vad som hänt för egentligen borde borgenären medd inkassobolaget att de fått in pengar från dig och då borde inkassobolaget sänt ut ett krav på resterande skuld - dvs ränta och inkassokostnader. Ärendet bör ej gått vidare till KFM för betalningsföreläggande då de borde skicka ett restkrav först. Om det nu skulle vara så att det gjort det har det tillkommit ytterligare kostnader som det också kan vara svårt att komma undan - allt pga att borgenären missat informera inkassobolaget om betalningen. Ta i så fall upp detta direkt med borgenären - det är ju de som missat och de du ska ifrågasätta det hos. Du får dock ingen prick om du inte skriver under delgivningskvittot när papper kommer från KFM - OM betalningsföreläggande har utfärdats dvs. Är allt slutbetalt blir det ingen prick och du kan köpa bilen utan problem.

• Anonym
    Annelie68 skrev 2010-12-18 15:18:20 följande:
    Ring inkassobolag på måndag - jag arbetar på ett sådant. Det är nog så att du inte kan bli av med inkassokostnaden men då du försuttit tiden att höra av dig så är det viktigt att du gör det. När du gjorde betalningen - gjorde du den direkt till dem som skulle haft dem från början? Då har du antagligen betalt ganska så mycket senare än du skulle och ärendet hamnade på det vis hos inkassobolaget. Ring dem och kontrollera vad som hänt för egentligen borde borgenären medd inkassobolaget att de fått in pengar från dig och då borde inkassobolaget sänt ut ett krav på resterande skuld - dvs ränta och inkassokostnader. Ärendet bör ej gått vidare till KFM för betalningsföreläggande då de borde skicka ett restkrav först. Om det nu skulle vara så att det gjort det har det tillkommit ytterligare kostnader som det också kan vara svårt att komma undan - allt pga att borgenären missat informera inkassobolaget om betalningen. Ta i så fall upp detta direkt med borgenären - det är ju de som missat och de du ska ifrågasätta det hos. Du får dock ingen prick om du inte skriver under delgivningskvittot när papper kommer från KFM - OM betalningsföreläggande har utfärdats dvs. Är allt slutbetalt blir det ingen prick och du kan köpa bilen utan problem.
    Åh, tusen tusen tack. Nu lättade mitt magonda litegrann iallafall.

Ja, räkningen som jag skulle betalt från början missade jag ju helt, det var därför jag fick en påminnelse som jag betalade. Minns inte när den skulle vara betald, men jag tror att jag betalade den "i tid" (om man kan säga så om en påminnelse). Påminnelsen (299 betalade jag direkt till företaget som jag köpt varorna ifrån, eftersom det var de som skickade ut räkningen/påminnelsen. Jag har inte den kvar, tror jag iallafall, så jag kan inte se när den skulle vara betald, men som sagt, jag tror att jag betalade den i tid. Det var därför jag tycker att det är konstigt att inkassobrevet är daterat 2 dagar efter att min betalning bokförts hos företaget.

Jag betalar gärna vad som helst, bara jag slipper hamna i nåt register.
    Men jag bör alltså avvakta med att betala inkassoräkningen på 461:- tills på måndag iallafall, tills jag pratat med borgenären? Eller ska jag ringa inkassoföretaget först?
  • Annelie68
    Anonym skrev 2010-12-18 15:30:11 följande:
    Åh, tusen tusen tack. Nu lättade mitt magonda litegrann iallafall.

Ja, räkningen som jag skulle betalt från början missade jag ju helt, det var därför jag fick en påminnelse som jag betalade. Minns inte när den skulle vara betald, men jag tror att jag betalade den "i tid" (om man kan säga så om en påminnelse). Påminnelsen (299 betalade jag direkt till företaget som jag köpt varorna ifrån, eftersom det var de som skickade ut räkningen/påminnelsen. Jag har inte den kvar, tror jag iallafall, så jag kan inte se när den skulle vara betald, men som sagt, jag tror att jag betalade den i tid. Det var därför jag tycker att det är konstigt att inkassobrevet är daterat 2 dagar efter att min betalning bokförts hos företaget.

Jag betalar gärna vad som helst, bara jag slipper hamna i nåt register.
    Men jag bör alltså avvakta med att betala inkassoräkningen på 461:- tills på måndag iallafall, tills jag pratat med borgenären? Eller ska jag ringa inkassoföretaget först?
    När man får en påminnelse bör man betala den 3 dagar innan sista betaldatum då vissa banker tar ett par dagar på sig att föra över pengarna mellan dem. Har du då betalt den dagen som var förfallodag och borgenären inte fått in pengarna 2-3 dagar efter förfallodatumet på påminnelsekravet kan de sända iväg det till inkassobolaget - räcker med ett mail - som samma dag utfärdar inkassokrav och sänder iväg till dig. Om du då betalt påminnelse samma dag så har de alltså inte fått in pengarna i tid. Men som jag skrev så borde de informerat inkassobolaget om att du betalt in kapitalbeloppet. Det de har rätt till dock är ränta fr om dagen då ursprungsräkningen skulle varit betald. Jag tycker att du ska börja med att ringa inkassobolaget och höra om statusen på ditt ärende. Är det så att de inte har bokfört någon betalning på kapitalbeloppet som du satt in till borgenären så får du ringa borgenären och fråga dem när de fick in pengarna och varför de då inte medd detta till inkassobolaget. De flesta borgenärer ringer då och återkallar ärendet hos inkassobolaget - men det kan dock vara kostnader kvar som du då får ifrågasätta hos borgenären - för inkassobolaget har säkerligen inte gjort någon miss utan problemet har varit att du har gjort betalningen så pass sent så att borgenären inte bokfört pengarna och när pengarna sen kommit så har de slarvat med att informera inkassbolaget. Vi är ombud för en del gym som kräver in gymkort hos oss och det händer att de återkallar ärende - det händer då också att de står för de kostnader som uppkommit om de erkänt att det är de som gjort felet. Men tyvärr kan jag ju inte lova att alla borgenärer är så pass snälla. Men någon prick är du väldigt långt ifrån. Så, ring båda imorgon, det löser sig.
  • Tant Green

Jag fick ett inkassokrav en gång fast jag hade betalat räkningen i tid (eftersom jag redan hade betalat så slängde jag påminnelsen, men ett par veckor senare kom inkassokravet). Men det var inga problem, jag bara ringde och sa att jag hade betalat, också fick jag skicka en kopia på kvittot. Det blev inga extra avgifter.

Men jag förstår hur nervös du är, jag skulle ta ett lån till min första lägenhet några veckor senare, så jag höll ju på att bryta ihop när jag fick ett inkassokrav

• Annelie68

Säkrast när man är sen med en räkning eller får en påminnelse trots att man betalt på första fakturan är att ringa upp borgenären och få dem uppmärksammade på att räkningen är betald och om de då inte kan se betalningen redan då sända in kopia på kvittot så att de kan leta efter pengarna. Då eliminierar man risken att en betald faktura går till inkasso. Lika så när man betalar en påminnelsefaktura är det bra om man samtidigt ringer upp borgenären och medd att det nu är betalt så att de kan göra en notering - speciellt om det är precis i skarven innan det blir försent. Då slipper man också riskera att ärendet går vidare till inkasso.

Svar på tråden Hjälp, jag har fått ett inkassokrav! Vad händer nu?