• Anonym (Ajet)

Plötsliga skarpa snabbt övergående smärtor i olika delar av kroppen... Vad kan det vara?

Jag har sedan ett halvår tillbaka problem med värk i kroppen. Misstänkt led eller muskelvärk som jag går på utredning för hos läkare som inte vet vad som är fel än...

Jag har en märklig smärtupplevsle som inte läkaren vet vad det är och jag undrar om någon här känner igen eller vet vad det kan bero på...?
    Ibland tycker jag att det finns mer kunskap hos många här än hos husläkare.. ;)

Jag får alltså plötslig intensiv smärta i olika delar av kroppen.
    Benet, armen, magen, huvudet, bröstet (och då tror jag jämt att jag har fått en hjärtinfarkt)..
    Det kommer som en blixt från klar himmel, känns som att någon lägger något brännjärn mot huden eller sticker en kniv i benet typ. Så gör det superont i ett par sekunder, går över, gör ont ett par sekunder till och sen försvinner det..

Varje gång det händer tänker jag att hjälp nu dör jag i ett brustet organ eller stort kärl..
    Men jag börjar inse att när detta hänt nu så många gånger så borde jag ju överleva nästa gång också.. Men jag är nyfiken på vad det beror på....

• Svar på tråden Plötsliga skarpa snabbt övergående smärtor i olika delar av kroppen... Vad kan det vara?
  • Lumo

Kan det vara nån nerv som ligger i kläm? Hur är ryggen, har du inflammation eller ofta ont i den? Prova gå till en naprapat. Kanske lugger några nerver i kläm som gör att du får ont i övriga kroppen pga detta??? En liten teori bara.

En annan, är du stressad? Kan det vara någon sorts panikångestattack?

• Pellevippen

Hej, 
    Jag har exakt samma problem men har inte gått till läkaren om det eftersom jag alltid känt att det gått över efter några sekunder.
    Jag vet att detta är ett mycket gammalt inlägg men undrar om du hittade något svar på vad det var?  

• Anonym (D)

Jag har samma problem. Har heller inte tagit det på större allvar, men visst är det konstigt. Jag får hugg eller kramp i huvudet, magen, benen, foten, ja i princip hela kroppen. Jag har också hypotyreos och B12 brist som jag får behandling för. Vet inte om detkkan vara knutet till dessa kanske?

• sandranilssson

Jag har exakt samma, dock så slår det till mot livmodern i ett par sekunder sen släpper det. det gör extremt ont och sedan försvinner smärtan. har ingen aning om vad det kan vara för något. samt när jag googlar så kommer det upp en massa skit om graviditet, och det gör mig förbannad för allt verkar kopplas ihop med sånt!!! Jävla hor google som inte kan göra det enkelt för oss som inte ska vara gravida att kunna googla utan och behöva oroa sig för en massa annat skit som egentligen inte är samt ska vara relevant. 

• Louise1987

Jag har med det! Började få mina smärtor för 5 år sedan, då var det bara i armarna, men nu har det ganska snabbt spridit sig till benen, händer, fötter, mage, huvud och högra ögat. Vet inte vad detta beror på. Det gör också ondare än i början och kommer oftare. Får sådana här mindre smärtsamma anfall kanske 50 gånger om dagen, och sedan får jag sådana som gör förbannat ont (brukar jämföra med att slå i tån) kanske 2-15 gånger om dagen. Senaste 2 veckorna har jag också haft "växtvärk" i benen som sprider sig. Från ena vaden i början, till hela benen,ändå från fötterna upp till höfterna. Knaprar värktabletter som besatt, men det hjälper inte, och vårdcentralen vill inte hjälpa mig heller :(

• Anonym (Obehagligt)

Har också liknande smärtanfall, men inte så skarpa och ihållande som ni andra beskriver. Tror nästan att jag inbillar mig. Ibland är det i samma punkt flera ggr/dag men oftast flyttar det runt. Händer och fötter domnar lätt när jag sover också.

• Anonym (Smärta)

Hur har det gått för er?

Har liknande problem. Som att bli småstucken med en mindre kniv runt om i kroppen, samtidigt som jag har ledvärk och muskelvärk. Har även huvudvärk.

VC vet inte vad det är.

Hoppas någon av er är kvar i tråden

• Anonym3246671

Jag har också samma. Som kramp på en viss punkt som gör dödens ont i några sekunder och sedan lägger sig. Kan vara precis var som helst på kroppen. Ibland är det på två ställen samtidigt och dessa "kombinationer av punkter" återkommer.

Haft detta sen tidiga tonåren, Dvs i ca 16 år nu.

Skiftar med hur många kramper per dag i perioder. Från kanske 5 om dagen till kanske 50.

Har tidigare också haft stora brister och svårt att ta upp B12. Så det kan ju va ett spår. Ska nog se över mina värden igen.

• Anonym (En till)

Har/haft samma! Kommit i några perioder sedan jag var i 15-årsåldern. Mest haft dessa "knivhugg" i huvudet, men i två "skov" om några månader var har det kommit här och där i hela kroppen. Kan komma när som helst, men i vissa perioder har det varit väldigt ofta, många gånger om dagen i veckor i sträck. 

Utredd hos neurolog, har inte fått några svar. Verkar inte finnas något som triggar det, symtomen stämmer inte in på några kända diagnoser. Datortomografi av hjärnan var helt normal, tagit otaliga prover för att utesluta diverse sjukdomar och infektioner. Jag vet åtminstone att jag inte kommer dö av det, även om jag velat dö när det varit som värst...

Haft b12-brist som ett par andra här!

• Vita liljan

Hej! Mycket intressant att höra andra som har samma knivhugg. vet att detta är en gammal tråd. skulle vara intressant och få veta om ni fortfarande känner av huggen? Mitt började för många år sedan med små nålstick som kunde uppstå vart som helst  i kroppen. kanske kom några gånger om året. Senare övergick det till knivhugg.. nu var det ett tag sedan men inatt har någon stuckit mej med knivhugg hela natten och fortsatt på morgon. Aj aj.. någon som vet vad nästa steg blir..?? Doktorn har ingen aning om vad det är.  förbryllad? 

Svar på tråden Plötsliga skarpa snabbt övergående smärtor i olika delar av kroppen... Vad kan det vara?