• Finis

Skorv och mycket hår. Vad göra?

Har en liten tjej på två månader som har rätt mkt skorv i hårbotten. Känner inte jätte mysigt att smörja in med olja när hon har så mycket hår, vill inte att hon ska gå runt med fettigt hår. Finns det nått annat sätt eller ska man låta det vara. Besväras dom av det? Kliar det? Man ser knappt skorven, men däremot har hon som mjäll.

Sen har hon fått som en kal fläck vid tinningen, men där har hon inget skorv. Är det för att hon håller på att tappa håret eller kan det vara nått fel?

• Svar på tråden Skorv och mycket hår. Vad göra?
  • Viktorsmamma
    Lilysmamma skrev 2010-12-18 18:29:57 följande:
    Har en liten tjej på två månader som har rätt mkt skorv i hårbotten. Känner inte jätte mysigt att smörja in med olja när hon har så mycket hår, vill inte att hon ska gå runt med fettigt hår. Finns det nått annat sätt eller ska man låta det vara. Besväras dom av det? Kliar det? Man ser knappt skorven, men däremot har hon som mjäll.

Sen har hon fått som en kal fläck vid tinningen, men där har hon inget skorv. Är det för att hon håller på att tappa håret eller kan det vara nått fel?
    Min son hade mycket skorv.

jag köpte på inrådan från svärmor "salisysyle vaselin" eller ja, jag kan inte stava till de men de är en vittub med grön text minns jag än idag fast sonen är 2år nu och vi köpte den då han va bebis.

smörj, undvik håret sågott de går, men svårt då vår son hade mycket hår.

låt de vara över natten el. iaf 3-4timmar kamma sedan bort de då har de lossnat från huvudet och sitter inte fast utan bara i vaselinet sen bada bebisen, ta bebisshampoo för att få bort allt klet och kamma gärna medans om de går.

allt står på tuben bättre förklarat
  • brünnhilde

Nejnej, inte om de har mycket hår....

Vi hade en liten katastrof när vi använde salsyvase på vår son.

han hade decimeterlångt hår och vi smetade på. För att upptäcka sedan när vi skulle tvätta ur att det inte gick bort. Efter 7-8 hårtvättar började vi få lite smått panik, allihopa.... skrik och panik. efter över ett dussin tvättar gav vi upp och fick tvätta ur med diskmedel. Det är ju inte något man vill göra på sitt spädbarn...

Jag rekommenderar borago istället. Det tar lite längre tid, luktar inte jättegott, men det är inga problem att tvätta ur.

• Lilla JJ

Min son har jättemycket hår och en hel del skorv. Frågade på BVC och hon sa att den där salicygrejen är inget som hon brukar rekomendera eftersom de kan bli röda i hårbotten av det.

Hennes rekomendation var att ta olja och låta det vara över natten eller att bara låta det vara så försvinner det. De mår inte dåligt av det sa hon. Och det kliar inte.

Mammas lille kille kom 100803
  • Bambusa

min dotter är 2år och har en hel del hår, fick nyligen tillbax skorv, vi köpte borago -kanon!! luktar inte gott, men de hjälper, och man behöver inte ens kamma... och jkag fuktade håret hennes innan ja smörjdein.. sen tar man på schampo innan man blöter håret, så går de lättast bort..  man kan ha en tunn liten mössa på om man inte vill få salvan överallt..

• Lovisa09
    Viktorsmamma skrev 2010-12-18 18:36:16 följande:
    Min son hade mycket skorv.

jag köpte på inrådan från svärmor "salisysyle vaselin" eller ja, jag kan inte stava till de men de är en vittub med grön text minns jag än idag fast sonen är 2år nu och vi köpte den då han va bebis.

smörj, undvik håret sågott de går, men svårt då vår son hade mycket hår.

låt de vara över natten el. iaf 3-4timmar kamma sedan bort de då har de lossnat från huvudet och sitter inte fast utan bara i vaselinet sen bada bebisen, ta bebisshampoo för att få bort allt klet och kamma gärna medans om de går.

allt står på tuben bättre förklarat
    Detta använde jag också men min dotter har inte så mycket hår men detta var ju så bra. I hårbotten med det, vänta några timmar (4) och sen kammade jag bort det med en luskam som dem rekommenderade på apoteket.
    allt försvann direkt.
    har en kompis vars son har mer hår och hon använde också detta, visst hon tyckte håret blev flotttigt ett tag men sen försvann det, inget hon verkade tycka vara något problem.
    så prova det, helt suveränt!
  • Finis

Men borago ska man ju ha tre ggr om dagen. Då kommer hon ju konstant ha kladdigt hår... Men då skippar jag nog den där salysaken.

Kanske olja över natten då och sen kamma och tvätta ur. Går olja bort med barnschampoo?

• Bambusa
    Lilysmamma skrev 2010-12-18 19:06:11 följande:
    Men borago ska man ju ha tre ggr om dagen. Då kommer hon ju konstant ha kladdigt hår... Men då skippar jag nog den där salysaken.

Kanske olja över natten då och sen kamma och tvätta ur. Går olja bort med barnschampoo?
    vi hade i en gång om dan, de räckte gott och väl, och då hade hon massa skorv!
  • BebisiFebruari

Sonen hade väldigt mycket skorv, vi fick tips av bvc att när vi badade honom kladda på lite extra olja i hårbotten och hålla huvudet så gott det gick så att det belv täckt med vatten så att det mjuknade upp och sen ta en typ frotte handduk och gnugga lite försiktigt.
    Skorven försvann på 5-6 ggr och han har inte fått tillbaks den :)

Svar på tråden Skorv och mycket hår. Vad göra?