• fabbemam

    Är 2 ½ åringar från Kina vana med spjälsäng eller vanlig säng?

    Vi väntar på att få hämta vår pojke som kommer att vara ungefär 2 ½ när vi kommer hem med honom från ett barnhem i Kina. Nu undrar jag om ni med erfarenhet tror att han är van att sova i spjälsäng eller vanlig? Vi vill ju att han ska få det så tryggt som möjligt i denna nya värld och då känns det som att sängen är en viktig sak.

    I våran Bio son ville aldrig ligga i sin spjälsäng så för oss käns det som om lillebror som kommer att vara 2 ½ skulle sova bäst i vanlig säng men om han är van med spjälsäng så känns det viktigt att han får sova i det även när han kommit hem hit.

    Med hopp om råd
    Fabbemam

  • Svar på tråden Är 2 ½ åringar från Kina vana med spjälsäng eller vanlig säng?
  • en glad
    fabbemam skrev 2010-12-18 19:35:56 följande:
    Vi väntar på att få hämta vår pojke som kommer att vara ungefär 2 ½ när vi kommer hem med honom från ett barnhem i Kina. Nu undrar jag om ni med erfarenhet tror att han är van att sova i spjälsäng eller vanlig? Vi vill ju att han ska få det så tryggt som möjligt i denna nya värld och då känns det som att sängen är en viktig sak.

    I våran Bio son ville aldrig ligga i sin spjälsäng så för oss käns det som om lillebror som kommer att vara 2 ½ skulle sova bäst i vanlig säng men om han är van med spjälsäng så känns det viktigt att han får sova i det även när han kommit hem hit.

    Med hopp om råd
    Fabbemam
    Många adoptivföräldrar väljer att pröva sig fram. Det är inte säkert att ett spjälsängsvant barn ser det som en trygghet - det kan vara värsta skräcken också! Pröva vad som gör ert barn lugnast!
  • elsa77

    Vi hämtade när barnet var 20 månader i Kina och det var vanlig säng på barnhemmet, Ha en underbar resa!!

  • saax

    Vår son var 16månader och han var van vid spjälsäng och ville oxå ligga i den.  
    Har bytt till stor säng nu när han är 2år.

    Varmt lycka till!!!!

  • M2003

    Jag tror att det varierar väldigt från barnhem till barnhem. På vissa barnhem har barnen stora fina mjuka sängar, spjälsängar eller vanliga sängar, på andra ligger tre barn och trängs i en spjälsäng utan madrass och bara ett tygstycke mellan den bara kroppen och massonitskivan.
    Våra barn har föredragit spjälsäng fram tills de varit ca tre år.

  • morgonsolan

    Grattis till lillebror TS! Väntar också på att få hämta hem en lillebror i Kina som också kommer att vara 2,5 år när vi får varandra . Vi har satsat på en växasäng. Vårt biodotter hade en sådan säng från att hon var 20 månader och det har funkat toppen. Vi får präöa oss fram också.. lillkillen kanske inte vill ha egen säng överhuvudtaget . Lycka till TS, låter jättespännande!!

  • Namaste72
    morgonsolan skrev 2010-12-19 16:02:12 följande:

    Grattis till lillebror TS! Väntar också på att få hämta hem en lillebror i Kina som också kommer att vara 2,5 år när vi får varandra . Vi har satsat på en växasäng. Vårt biodotter hade en sådan säng från att hon var 20 månader och det har funkat toppen. Vi får präöa oss fram också.. lillkillen kanske inte vill ha egen säng överhuvudtaget . Lycka till TS, låter jättespännande!!


    Va det har jag helt missat! Blev det en lillebror från Kina? Stort grattis!
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Ethi
    morgonsolan skrev 2010-12-19 16:02:12 följande:

    Grattis till lillebror TS! Väntar också på att få hämta hem en lillebror i Kina som också kommer att vara 2,5 år när vi får varandra . Vi har satsat på en växasäng. Vårt biodotter hade en sådan säng från att hon var 20 månader och det har funkat toppen. Vi får präöa oss fram också.. lillkillen kanske inte vill ha egen säng överhuvudtaget . Lycka till TS, låter jättespännande!!


    VA?! Men alltså... VA?! *förvirrad* Jag trodde att ni skulle till Colombia, jag kan ju inte hänga med alls! Jösses, GRATTIS till lillebror!!!

    Grattis till lillebror du med, fabbeman
  • chatnoir

    Vi hade spjälsängar på hotellrummen i Kina, men sonen ville inte veta av dem. Han ville sova hos oss redan första natten och gör det fortfarande 20 månader senare!

  • morgonsolan

    Ja hörrni.. det blev ändrade planer helt enkelt. (Vi är nästan lika chockade som ni )

    Det var tydligen honom vi skulle ha!!!! HjärtaBaby

    Tack för grattis!!!!


    Namaste72 skrev 2010-12-19 17:20:23 följande:
    Va det har jag helt missat! Blev det en lillebror från Kina? Stort grattis!
    Ethi skrev 2010-12-19 19:21:53 följande:
    VA?! Men alltså... VA?! *förvirrad* Jag trodde att ni skulle till Colombia, jag kan ju inte hänga med alls! Jösses, GRATTIS till lillebror!!!

    Grattis till lillebror du med, fabbeman
  • fabbemam

    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter och för era tips och råd!

    Till morgonsolan säger jag GRATTIS!

    Det blir nog till att helgardera, möblera med stor säng och ha en spjälsäng i reserv, som tur är har vi plats för båda i vårt sovrum.

    Tack från
    Fabbemam

  • morgonsolan

    Tack . Det  låter som en toppen plan, sängmässigt, tycker jag! Glad


    fabbemam skrev 2010-12-19 21:02:09 följande:
    Tack för att ni delar med er av era erfarenheter och för era tips och råd!

    Till morgonsolan säger jag GRATTIS!

    Det blir nog till att helgardera, möblera med stor säng och ha en spjälsäng i reserv, som tur är har vi plats för båda i vårt sovrum.

    Tack från
    Fabbemam
  • Namaste72

    Meeen...ska du inte berätta mer? :-O :-O


    morgonsolan skrev 2010-12-19 20:11:44 följande:
    Ja hörrni.. det blev ändrade planer helt enkelt. (Vi är nästan lika chockade som ni )

    Det var tydligen honom vi skulle ha!!!! HjärtaBaby

    Tack för grattis!!!!
    Ethi skrev 2010-12-19 19:21:53 följande:
    VA?! Men alltså... VA?! *förvirrad* Jag trodde att ni skulle till Colombia, jag kan ju inte hänga med alls! Jösses, GRATTIS till lillebror!!!

    Grattis till lillebror du med, fabbeman
    Sorry OT
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • morgonsolan

    Meeeen, jag får väl inboxa dig!


    Namaste72 skrev 2010-12-19 21:53:33 följande:
    Meeen...ska du inte berätta mer? :-O :-O Sorry OT
  • Namaste72
    morgonsolan skrev 2010-12-19 21:55:37 följande:
    Meeeen, jag får väl inboxa dig!
    Meeeeeeen gör det! Eftersom jag har tusen frågor om Kina
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Mimab

    Ett tips är att gå med i sonens barnhemslista på yahoo, det finns för de allra flesta barnhem. Där finner man många adoptivföräldrar som vet hur sonens barnhem "ser ut".

  • Lovely India

    Vi har inte adopterat från Kina, men från Indien 2 ggr. Vet av egen erfarenhet att även om barnen är vana vid spjälsäng från barnhemmet så kanske de inte alls vil ligga i den. Kanske vill ligga med er i samma säng? En del barn har inte alls trevliga upplevelser av att sova i spjälsäng, då det förekommer att de binds fast eller stängs in med galler Gråter

  • morgonsolan

    Meeeen jag är inte upplåst hos dig!


    Namaste72 skrev 2010-12-19 22:00:27 följande:
    Meeeeeeen gör det! Eftersom jag har tusen frågor om Kina
Svar på tråden Är 2 ½ åringar från Kina vana med spjälsäng eller vanlig säng?