• längtan84

Kitchen Aid - problem hjälp!

Hejsan!

Jag har idag äntligen fått en Kitchen aid och skulle nu provbaka vörtbröd in den...
    Men när jag baka och maskinen knåda ( precis innan degen var klar) så åkte liksom själva "drivhuvudet" upp och ner... och när jag tog bort skålen och känner på  "huvudet" så kan jag lyfta upp det utan att dra i säkerhets/lås-spaken... är ni med på hur jag menar?
    Är det någon mer som kan lyfta upp "huvudet" utan att använda säkerhets/lås-spaken.. jag kan inte fälla ner huvudet utan att använda lås/säkerhets-spaken. Eller är det nått fel på den?

Ni andra som har kitchen aid är ni nöjda med den?

tack på förhand! // Sissi

• Svar på tråden Kitchen Aid - problem hjälp!
  • peggyL

Det måste vara något fel på den. Det ska inte gå att lyfta upp drivhuvudet utan att låsa upp spärren.
    Kör aldrig köra tunga degar i den. Den är inte gjord för bröd, surdeg, osv. Den orkar inte det och det finns risk att motorn bränns eller att andra delar går sönder. När jag provade surdegsbröd åkte en metallstav av... men det kunde jag fixa själv.
    Det låter som att vörtbrödet var för kraftigt till den.

Jag har haft min kitchen aid i 5 år och är supernöjd, men använder den bara till söta bak. Kakor,  bullar (inga stora satser), maränger osv..

• Kastrullresan

Kolla sprinten som sitter som ett "rör" rakt igenom maskinen på baksidan. Vår hoppade ur tidigare och det var lite pickligt att få tillbaka den men det gick. Så fort den kom på plats igen så funkade den som vanligt.

Håller i övrigt med ovanstående om användningsområdena. Jag har min gamla electroluxmaskin kvar.
    Jag skrev ett blogginlägg en gång i tiden om skillnaden mellan dessa två maskiner. Du får gärna läsa det.

http://www.kastrullresan.com/2010/08/porsche-eller-volvo.html

• längtan84

Tack för era svar!
    Jag tog med mig maskinen till butiken där jag köpte den idag itron om att jag utan problem skulle få lämna tillbaka den, och ta med mig en ny hem... men icke... utan den skulle lämna in på service! Service mitt i det planerade julbaket! Vilket gjorde mig helt galen... en två dar gamal pryl för 5000 använd 1 gång  skall lagas! Skit på er liksom! Efter ett jäklans liv och ett antal blickar från andra nyfikna kunder fick jag en ny! Wiiii! Det lönar sig att jag tjatta, tjatta och tjatta lite till! ;)

Evamag vilken rolig och bra blogg du har! Skall ta och titta in den lite mera och få lite inspiration!

Men ni som har en kitchen aid, hur mkt klarar den egentligen, om man skall baka ett bröd , är detta recept för stort för maskinen?

25 gram smör
    1 dl sirap
    33 cl öl
    50 gram jäst
    5 dl vetemjöl
    5 dl rågsikt

• Kastrullresan

Himla otur du har haft!

Nej, jag tycker inte att det verkar vara för mycket till maskinen. Enligt instruktionsboken så ska den klara 7,5 dl degvätska. Kanske att du får vara mer försiktig om du har grövre mjöl istället för
    vetemjöl.

Jag bakar dock aldrig på mer än 5 dl vätska i Kitchen Aiden för säkerhetsskull. Men även det verkar du ju klara med ovanstående mängder.

• Nockanpockan

Just om man ska baka kraftigare degar så är nog en Ankarsrum Assistent Original bättre.. Den maskinen tål mycket och har en skål som rymmer 7 L, klarar 1,5 liter degvätska och 5 kg deg utan problem..

Dock är den ju inte lika läcker som Kitchen Aid som är just bra för mindre, lätta degar Glad Tycker dock att det är synd att den gick sönder på första försöket Rynkar på näsan

• Lejlej

Jag fick samma problem efter en vanlig bulldeg... Den som är på paketet till mjölet. 5 dl vätska... Men jag skruvade avståndsskruven ett halvt varv åt höger så fastnade den igen. :)

• Hallonsmurfen

Jag bakar tunga degar hela tiden med min kitchen aid, har inte haft problem hittills. Dock har degkroken blivit lite slö att sätta fast. Kan det vara för att jag har kört den i maskin mån tro.

• Kastrullresan
    Hallonsmurfen skrev 2016-11-26 10:47:37 följande:

Jag bakar tunga degar hela tiden med min kitchen aid, har inte haft problem hittills. Dock har degkroken blivit lite slö att sätta fast. Kan det vara för att jag har kört den i maskin mån tro.

Det tror jag inte. Jag kör alltid min i diskmaskinen och har gjort så i många år. Kolla om det är något annat som inte sitter som det ska.
Svar på tråden Kitchen Aid - problem hjälp!