• Zemiramis

Min katt har blivit så smal

Min ena katt har rasat i vikt de senaste 4-5 månaderna. Hon är fin i pälsen och är pigg och glad. Men ändå känns det lite oroväckande. Förut var hon rund, men nu känner man ryggraden ganska tydligt.

Hon var ute i sele under mitten och slutet av augusti och jag funderar på om hon fått mask? Men borde det inte finnas andra tecken som matt päls etc om hon har mask?

Hon får indoor foder (hill's lr royal) och blötmat (pussi). Hon kräks inte och magen verkar vara i fin form. Ingen lös avföring el.dyl.

Ja, vad kan det vara eller är det helt enkelt inget fel på henne, hon bara äter mindre och rör sig mer?

• Svar på tråden Min katt har blivit så smal
  • Ståhlis

Har de mask brukar de äta mer.
    Men det verkar som det är mask iaf.
    Ring till en veterinär!

• Änglatuss

tror jag oxå skulle säga mask
    har du sett nån avföring ifrån henne?

• Lantisen

katterna brukar bli jätte magra när de får mask i magen....prova att avmaska katten. När mina katter har mask i magen brukar jag aldrig tänka på att de brukar få matt päls eller nåt..inget som jag lagt märke till. däremot så blir de magra och ibland kan det hända att man kan se nån liten mask i bajset eller rumpan. Då är det bara att avmaska katten. Det bästa är att avmaska katten 1 till 2 ggr per år beroende på om det är en inne katt eller ute katt.
    Men om katten är väldigt mager och visar tecken på att INTE vilja äta så bör du kontakta veterinären.....

• Catha82

VARFÖR skriver folk om sina djurs symtom på FL när de BORDE ringa veterinären?

• ming

Att en katt blir smal kan vara ett tecken på många allvarliga sjukdomar hos en katt. Om hon har varit utomhus en gång i sele är risken inte så stor att hon fått mask.

Tycker att du ska kolla med veterinären.

Själv blev min katt som din för några månader sen, och jag målade upp värsta skräckscenariot om njurproblem, diabetes och allt möjligt. Det var något fel på värderna, men sen efter några veckor blev värderna normala igen, och veterinären vet inte vad det var hon hade.
    Och det var helt klart värt att kolla upp det så man slapp oroa sig.

• UWO BaraJag

Catha82: kanske för att alla inte är varken vana eller duktiga på att avgöra om det handlar om någon sjukdom. Och kanske för att man tycker att man kan göra något annat roligt för veterinärpengarna om det var något man kunde åtgärda själv? Bara en tanke.

Jag förordar att man kontaktar veterinär -absolut!! Att BARA skriva här är ingen bra lösning. Men jag kan också första ATT man skriver här. Allt måste ju inte in till veterinär.

• Catha82

Om man är smart så vet man att man kan ringa veterinären för en konsultation vilket är gratis. Det är därför jag har NOLL förståelse för dem som skriver om sina stackars djurs problem på FL ist för att kontakta veterinären

• UWO BaraJag

På de inlägg jag har läst så tycks det som inte alla har något telnr till akutveterinär.
    Men visst, du har rätt i sak. Det tycker jag med.

• Catha82

Om klockan är för mycket för att ringa sin ordinarie veterinär kan man ringa nått av de stora djursjukhusen i Sverige för en konsultation.

FALUDJURSJUKHUS

Tidsbeställning:
    och rådfrågning 023-646 10
    vardagar 8-16.30
    (Onsdagar 9-16.30)

Mottagning:
    efter tidsbeställning

vardagar 8-17
    (onsdagar 9-17)
    tisdagar och torsdagar även 17-20.00

DJURSJUKHUSET STRÖMSHOLM
    hänvisning från Falu djursjukhus om det är akut efter klockan 22:00

Smådjuravd: 0220-45800
    Hästavd: 0220-45200
    Telefax: 0220-43257

och är det verkligen akut kan man ringa 112 och därigenom få telefonnr till närmsta akutsjukhus.

Bara några små tips på vad man kan göra ist för att skriva om problemen på FL.

• Zemiramis

Tack för alla svar.

Catha82:

Naturligtvis vet jag att man ringer till veterinär och det är också någoting jag gör om katterna visar minsta tecken på ohälsa. Vad är det som säger att jag inte redan ringt veterinär och fått en tid? Jag kanske bara ville höra här vad folk säger för att stilla min oro? Alternativt för att förbereda mig på vad det är med henne. Jag arbetar ideellt med hemlösa katter och älskar katter. Jag har telefonnummer till veterinärer i stockholmstrakten som har öppet dygnet runt. Men jag ber så _hemskt_ mycket om ursäkt (ironi) om jag upprört dig genom att ställa en enkel fråga på ett forum!

Katten mår bra, det är bara det att hon blvit smal. Hon äter och dricker med god aptit och avföringen ser bra ut. Hon är pigg och glad och leker mycket. Men ja, veterinären rekommenderar ändå ett besök hos dem.

Svar på tråden Min katt har blivit så smal