Gravid och Liseberg?
Hej!
Jag undrar om det är en dålig idé att åka till Liseberg när man är gravid. Kan det vara skadligt för barnet eller är det bara att åka på som vanligt? Jag är i vecka 10.
Hej!
Jag undrar om det är en dålig idé att åka till Liseberg när man är gravid. Kan det vara skadligt för barnet eller är det bara att åka på som vanligt? Jag är i vecka 10.
Jag hade åkt grejer i alla fall. Det beror ju på hur man mår och hur det känns. Upp och ner i berg-och-dalbanor framkallar inte MF på ett friskt foster i en frisk mamma. Det sitter där det sitter, var så säker.
Men tanke på att man inte ska flyga när man är gravid så tycker jag det inte vore bra att åka karuseller... Jag hade inte gjort det. Men visst kan man åka till liseberg :) Men du kanske inte behöver åka dom västa?
Det brukar ju stå ifall de inte rekomanderar att man åker vissa grejer då du är gravid......gör det ju på Gröna lund iaf......
Det finns ju lugnare grejer oxå !! :)
jag ringde till akademiska sjukhuset i uppsala och frågade om det, för jag ska själv åka till gröna lund, de sa att det inte var nån fara, men har man stor mage så vill man nog inte åka heller. Men man behöver ju inte åka frittfall...Håller med Korallen ..ha det så kul kram!
Angående karuseller har jag inga råd att ge dig, tänkte bara svara på Gumlans inlägg om att man inte ska flyga när man är gravid...vilket jag anser vara att generalisera. Man kan visst flyga, om man mår bra! Jag har flugit ett par gången under min graviditet och det har inte varit några som helt problem med någonting. Flög senast tur och retur Arlanda-Umeå förra helgen och ska flyga upp till Luleå i nästa vecka och då är jag i vecka 37.
Irene82 - hör med din barnmorska vad hon tycker, jag tror att det du tycker är kul tycker oxå bebben i magen är kul!
Gumlan, vad menar du att man inte ska flyga när man är gravid - det stämmer ju inte alls....... Det är inte farligt att flyga.
Däremot är ju frågan om det är bra att åka häftiga karuseller när man är gravid.........det är säkert ingen fara pga farten eller så utan snarare för att man måste ha de där spärrarna över magen och det känns väl inte så bra när det rycker till vid start och stopp med en sån grej över magen.
Men Liseberg kan ju vara mysigt ändå!
man får tyå inte åka ngn ting men det har skyltar på det som e förbjudet!!
Hej var på Liseberg förra helgen är gravid i vecka 32 gick spökhuset mer vågade jag inte!Har flugit till Grancanaria när jag var i vecka 20 det gick jättebra!
lyftartjej - men varför pratas det då så mycket om att man inte ska flyga?
Pyff - jag tycker jag läst det 100 ggr typ :) att man inte ska flyga när man är gravid... men men, man ska väll inte tro på allt man läser, men jag har läst det på fler ställen...
Fråga i informationen om den överkryssade gravidskylten avser stora gravida, magar eller om det avser gravida ö.h.t.
Jag tror det avser magar då det på vissa attraktioner kan vara ryckigt och att man har ett skydd/spärr framför magen.
Säger som dom andra, en del går nog bra att åka annars står det nog.
Gumlan:
I min gravid bok står det inget om att det ska vara farligt att flyga.
Men man ska kontrollera med flygbolaget vilka regler de har för gravida passagerare.
Vissa flygbolag har som regel att inte flyga kvinnor som är gravida i 6:e månaden och framåt. Det är för att trycket kan framkalla (observera KAN ungefär lika stor sannolikhet som att din mobil kan störta planet..) värkar och dom vill inte ha folk som föder på planet.
Som (f.d.) anställd på Liseberg kan jag säga att på de attraktioner som det sitter skyltar ska man INTE åka oavsett om man är i början eller slutet av graviditeten. Dessa attraktioner anses skaka osv så pass mycket att de kan orsaka missfall... I slutet av graviditeten är man ju dessutom så pass stor att många attraktioner inte går att åka p g a att man inte får fast säkerhetsspärrarna på godkänt sätt.
jag ringde förut till gröna lund oxå, och frågade lite, där sa de att det aldirg hänt något när en gravid åka där. Så det är ju skönt att höra iaf!! Men det är ju just det med säkerhetsspärrarna,..
Och allt är på egen risk sa de!
Jag ska till lisseberg i sommar och då kommer jag vara i v 22 eller 23 tror jag och jag tyckte först att det skulle bli pisstrist men sen så har jag tänkt som så att man kan ju åka dom karuseller som inte har en metallbygel över magen. jag tänker åka tex flumride och colorado sen tänker jag äta för mina resterande åkpengar *tihi* så det blir nog en lyckad semester iallafall...
Kramizar
Jag är i vecka 26 och jag var med min son och lille systerson till Liseberg för bara några dagar sedan och jag åkte bara barnkaruseller med min son. Gick jättebra i barnens berg och dalbana men hästarna som åkte runt runt var inge vidare alltså..mådde rätt illa sen. När jag var i början av min graviditet förra gången så var jag på en marknad och åkte nåt som snurrade som tusan..kan ju säga att jag inte mådde bra på flera timmar sen. Men det beror nog mycket från person till person det där. Ta det lugnt och prova dig fram så ska det nog gå bra.
Ha det så skoj på liseberg!
//Kicki
Var på Liseberg i vecka 17. Åkte Balder fast jag är gravid. Kände själv att det var ok eftersom den skakar mindre än att vara ute och åka med våran bil. Sen klämde inte bygeln över magen heller. Nu i vecka 19 så skulle jag nog inte åka. Finns ändå några karuseller man kan åka.
Apropå det här med flyga och gravid - jag tror inte att det enerellt sett är farligt. har flugit flera gånger hittills och gjorde det vid förra graviditeten också. Jag har för mig att SAS inte tillåter att man flyger efter v. 36 och det är något liknande för de flesta flygbolag.
De karuseller man inte ska åka när man är gravid har skyltar som talar om det (en stor mage med kryss över). Alla karuseller som inte har denna skylt kan du åka.
Ja var där för några veckor sen, var i vecka eller något sådant. För säkerhetsskull frågade ja de som jobbade där vad man fick å inte fick åka, då sa hon : vi rekommenderar inga åk.. kändes lite trist men de blev femkamp i stället, kul de me.