• Heavy

Personlig kristen tro? Sydafrika.. :-)

Hejsan på er!

Min man och jag har börjat titta på vad vi ska välja för adoptionsorganisation och vilka länder som kan passa oss. Vi är mycket intresserade av Sydafrika men undrar lite över vad "personlig kristen tro" innebär. Vi är båda med i Svenska Kyrkan och är konfirmerade och går som dom flesta andra i kyrkan till jul, dop, bröllop och begravningar men inte så mycket utöver det...  Räcker det eller ska man vara mer aktiv? På vilket sätt ska man redovisa för sin tro?

Hoppas på lite svar

• Svar på tråden Personlig kristen tro? Sydafrika.. :-)
  • strawberryshortcake

Hej Heavenlee,

Vi är väl inte riktigt igång med adoptionen än men har haft samma tanke som dig!
    Vi har kristna värderingar och går i kyrkan på dop, bröllop och begravningar men inte så mycket mer.. :)

Hoppas vi får något svar! :)

• Hjärtat längtar

Har du en personlig kristen tro på Jesus Kristus är nog frågan och att man ska beskriva sin relation med Kristus.
    Jag tror att Sydafrika söker föräldrar som inte bara går i kyrkan vid dop, begravningar, vigslar, jul utan för att de tror på Jesus som sin frälsare.

• en glad
    Hjärtat längtar skrev 2010-12-19 11:40:50 följande:
    Har du en personlig kristen tro på Jesus Kristus är nog frågan och att man ska beskriva sin relation med Kristus.
    Jag tror att Sydafrika söker föräldrar som inte bara går i kyrkan vid dop, begravningar, vigslar, jul utan för att de tror på Jesus som sin frälsare.
    Och ser till att barnet får växa upp som ett barn nära Kristus - med tex aftonbön och på andra sätt en levande, närvarande Gud i familjens vardag, kyrklig barnverksamhet osv. Det "duger" inte med den mer passiva tro som de flesta svenska har; gå på bröllop, begravning och barndop ibland, kanske finns en bibel hemma, men man vet inte var den finns för stunden och "jesussånger" förekommer inte i familjerepertoaren ... 
  • Nakai

Hej!
    Som jag ser det är det viktigt att ni känner det i hjärtat. Ni kommer inte att behöva "redovisa" för någon om er tro, men ni kommer att beskriva den i er ansökan till Sydafrika. I Sydafrika har den Kristna tron en helt annan betydelse än för de flesta svenskar, det kommer ni att märka om ni en gång kommer dit. Den kristna tron genomsyrar adoptionsorganisationens arbete.  Det viktigaste tycker jag är att ni kan stå för er tro inför ert barn, det handlar inte om hur ofta ni går i kyrkan. Lycka till!

• Heavy

Stort tack för era svar!  Det betyder massor

Jag är kristen och jag har en tro, jag är medlem i kyrkan men jag är inte aktiv innom min lokala församling. Mina värderingar är kristna och jag hoppas att man kan vara en god kristen även om man inte besöker kyrkan så ofta Det är lång tid kvar tills vi ska välja vilket land vi vill adoptera från så jag hoppas att allting blir lite klarare med tiden.

Jag ställer frågan pga att, varken jag eller min man vill utge oss för att vara något vi inte är. Vi vill varken vilseleda den biologiska mamman eller organisationen.

Tack igen för era svar och ha en riktigt GOD JUL! Tomte

Svar på tråden Personlig kristen tro? Sydafrika.. :-)