• Anonym (Snurrig)

Jag vill skiljas, hur berättar man..?

Jag har bestämt mig för att skiljas. Efter 10 års förhållande och 5 års äktenskap klarar jag inte det längre.

Jag har kämpat, jag stångar min panna blodig. Jag har lärt mig att stänga av mina känslor och inte känna efter lika mycket längre för då mår jag inte lika dåligt. Men det fungerar inte hur länge som helst.

Jag har säkert förändrats under dessa år - men även min fru. Till saken hör att det senaste året har min fru mått dåligt - depressioner och panikångest som hon inte vill ta tag i då hon till stor del fortfarande förnekar det och går i tron att det är fysiska åkommor. Självklart sliter sjukdomen på mig, henne och oss - det är dock inte det avgörande.

För två år sedan förändrades mycket mellan oss - jag vet faktiskt inte varför. Mer eller mindre all fysisk kontakt upphörde. Jag har alltid varit en fysisk person - inte på viset att man behöver sitta på varandra och vara tätt sammanflätade. Men jag trivs med att hålla kvinnan jag älskar i handen om vi går och handlar eller ska gå ut och äta. Jag trivs med att bara ligga och mysa, ha henne somnande på mitt bröst eller att hålla om varandra en kväll framför TVn. Jag vill ha sex.
    Hon tycker det är onödigt att hålla handen - det är bara varmt och jobbigt och vi behöver inte visa upp för någon annan att vi är tillsammans. Det är jobbigt att sitta tillsammans i soffan. Att ligga tillsammans i sängen, nära, bara hålla om varandra, ta på varandra och prata om allt eller inget är bara varmt och jobbigt. Vi har sex en gång i månaden, enbart på hennes kriterier. Hon har uttryckligen sagt flera gånger att jag aldrig får ta initiativ till sex för då känner hon sig stressad. När vi väl har sex kyssar vi inte varandra, vi smeker inte varandra - det är rent mekaniskt. Och alltid inleds det med "Jag är trött men vi kan ha sex en liten stund ikväll.". Vi kysser varandra en gång / dag och det är när vi går och lägger oss, vi kramas inte, vi tar inte i varandra. Hon verkar inte sakna det - medan min kropp skriker efter det.

Vi gick för något år sedan i äktenskapsterapi men kom inte så långt där heller - det framfördes samma sak där. Jag får inte ta några initiativ och kroppskontakt är jobbig. När jag i lugn och ro - både i terapin och vid andra tillfällen - har förklarat för henne att jag har dessa behov så säger hon alltid "Men jag har inte de behoven alltså gör vi inte det.". Terapin slutade med att jag stängde av mig, jag slutade bry mig att försöka ta ngn fysisk kontakt och allting blev "bra".

Jag har gett upp och tar inte längre några initiativ. Frågar man henne har vi säkert det jättebra nu. Vi bråkar inte och allting är lugn och ro. Vi är goda vänner och kan se en film eller åka ut och shoppa. Men jag har kämpat så länge att jag finner ingen attraktion längre. Hon kan uppenbarligen inte ge mig det jag behöver och jag kan inte ge henne det hon behöver.

Jag har aldrig varit den otrogna typen. Jag har mer eller mindre aldrig tittat efter en annan kvinna då det alltid varit emot mina principer. Nu orkade jag till slut inte mer och träffade en kvinna som även hon är i ett förhållande under samma premisser (dock har hon inga barn). Tanken var bara att vi skulle ha sex med varandra och bryta så fort några känslor uppstod. Nu har det vänt till att vi inte ens har haft sex med varandra - vi går omkring nere vid havet eller i skogen och håller varandra i handen. Vi sitter och prata i timtal, håller om varandra och connectar på alla plan. Och vi är överens om att vi har känslor för varandra. Djupare än så har vi inte gått in på framtiden.

Det hemska är att jag inte ens känner dåligt samvete för att jag på detta sätt bedrar min fru. Vet inte om det säger mest om mig eller förhållandet..

Jag har de senaste åren försörjt henne och barnen, hennes utbildning, uppstart av hennes företag, renovering av hus etc. Hon har mer eller mindre ingen inkomst nu heller. Jag har möjlighet att behålla huset och samtidigt ge henne ordentligt med pengar för att klara sig och bygga upp en trygg tillvaro.

Huruvida det är "äkta" med kvinnan jag träffat nu vet jag inte men det är inte det som är mest relevant. Men kontakten med henne visar vad jag saknat och hur bra jag kan må och har rätt att må. Jag slipper stänga av mig själv och blunda för mina känslor.

Men hur förklarar man att man vill skiljas..? Dels är jag rädd för hur hon ska ta det när hon redan pendlar i sina depressioner och sin panikångest. Och dels går hon i en fantasivärld att allting är 'bra' - och det är det ju för henne. Jag ställer inga krav längre och då flyter allting friktionsfritt - dock mår inte jag bra av det.
    Jag kan inte i längden vara gift för att vara snäll mot henne och samtidigt trampa på mig själv..

• Svar på tråden Jag vill skiljas, hur berättar man..?
  • Claris

Usch,tragisk,hemsk och jobbigt. Men det rätta..du måste få leva.

Jag tror om du sätter dig ner och pratar med henne..visst,hon blir ledsen,men fattar ju iaf. Ingen kan leva på detta vis..alla behöver kärlek och närhet.

• Liniz77

Usch ja, förstår din ensamhet i förhållandet. Det verkar ju inte bra...

• MiIou

Känner med dig, och instämmer i att du inte kan fortsätta att vara gift om det innebär att du måste offra dig själv. Finns nog egentligen inget bättre sätt att lägga fram det på än att säga det när ni är ensamma. 

Frågan är väl egentligen hur bra din fru mår i eran relation? Kanske har även hon tappat attratktionen till dig men inte vill erkänna det för sig själv utan kör på i förnekelse, så länge ni har detta platoniska förhållande så kanske hon mår bättre eftersom hon då inte behöver konfrontera sina egna känslor? Bara en tanke.  

• Anonym (Förstår dej.)

Jag förstår dej till 100% jag har själv begärt skilsmässa och jag var jätte rädd innan jag sa orden jag vill skiljas. Mitt ex blev jätte ledsen och sa att han aldrig skulle komma över det vi har 3 barn. Idag 3 år senare är han jättelycklig med en kvinna som han passar mycket bättre med han har ex skaffat hund,häst Mc som jag inte gick med på när vi var gifta så jag lovar tänk på dej själv man har bara ett liv lycka till.

• Anonym (Snurrig)
    Miniminou skrev 2010-12-19 12:41:55 följande:
    Känner med dig, och instämmer i att du inte kan fortsätta att vara gift om det innebär att du måste offra dig själv. Finns nog egentligen inget bättre sätt att lägga fram det på än att säga det när ni är ensamma. 

Frågan är väl egentligen hur bra din fru mår i eran relation? Kanske har även hon tappat attratktionen till dig men inte vill erkänna det för sig själv utan kör på i förnekelse, så länge ni har detta platoniska förhållande så kanske hon mår bättre eftersom hon då inte behöver konfrontera sina egna känslor? Bara en tanke.  
    Tack. Jo, den tanken har slagit mig också. Hon har en enorm trygghet i mig. Hon vet att jag har gott om pengar och alltid kommer att tjäna bra då jag är väldigt företagsam. Hon saknar ingenting materiellt och behöver aldrig oroa sig. Hon vet att jag ställer upp när hon är sjuk - tar hand om henne, åker runt mellan läkare osv. Och hon vet att jag alltid tar hand om barnen om det behövs och ofta lägger mer energi och tid på dem än vad hon orkar.. Så tanken har slagit mig - ibland är det svårt att ge upp när man ser till tryggheten man har..
  • Anonym (Snurrig)
    Anonym (Förstår dej.) skrev 2010-12-19 12:44:46 följande:
    Jag förstår dej till 100% jag har själv begärt skilsmässa och jag var jätte rädd innan jag sa orden jag vill skiljas. Mitt ex blev jätte ledsen och sa att han aldrig skulle komma över det vi har 3 barn. Idag 3 år senare är han jättelycklig med en kvinna som han passar mycket bättre med han har ex skaffat hund,häst Mc som jag inte gick med på när vi var gifta så jag lovar tänk på dej själv man har bara ett liv lycka till.
    Tack. Jag behövde höra sådana ord..
  • Anonym (40-åring)

Men när du tar upp att du inte mår bra, vad säger hon då? Säger hon bara att det inte är hennes problem?

Jag var i den situationen, och pratade om det massor med gånger. Tjejen sa (påstod?) att hon förstod, och att hon inte heller ville ha det såhär. Men jag kunde inte och hon hade inte viljan att ändra på det. Så jag var tvungen att ge upp henne för att inte utplåna mig själv som människa.

• Anonym (Snurrig)
    Anonym (40-åring) skrev 2010-12-20 10:43:52 följande:

Men när du tar upp att du inte mår bra, vad säger hon då? Säger hon bara att det inte är hennes problem?

Jag var i den situationen, och pratade om det massor med gånger. Tjejen sa (påstod?) att hon förstod, och att hon inte heller ville ha det såhär. Men jag kunde inte och hon hade inte viljan att ändra på det. Så jag var tvungen att ge upp henne för att inte utplåna mig själv som människa.

När jag tar upp det så händer ingenting. När jag säger att jag inte mår bra av det och att jag har ett behov av närhet, mys, kel, sex etc så kontras det med att "Men jag har inte det behovet.".

Ibland får jag höra att jag är egoistisk om jag tar upp mina behov.

För ett tag sedan försökte hon att förklara att hon försöker - vilket iofs är ädelt men det blev på ett sätt som tyvärr gjorde mer skada än nytta. När hon berättade att hon försöker hålla mig i handen ibland för att hon vet att jag vill även om hon inte själv vill och att hon på sin höjd har lust till sex en gång / månad och har vi det oftare är det förvisso skönt efter ett tag men att hon då gör det för min skull och inte för att hon har lust till det. Blir också fel - jag vill inte att min fru håller mig i handen eller har sex med mig mot sin vilja och gör sig till. Framförallt när det gäller sexet så känns det verkligen inte bra att ha i bakhuvudet att hon flertalet gånger inte vill utan gör det för husfridens skull.

Och visst - jag vill ha mycket sex (mycket är ett relativt begrepp, jag är i nuläget jättenöjd om vi har sex en gång i veckan så länge det är bra). Men det är inte sexet egentligen (vilket jag blivit ännu mer medveten sen jag började träffa någon annan). Jag behöver närheten, någon att hålla om, ögonkontakten, den mentala kontakten osv.

Jag måste lämna detta för att inte gå under själv..
  • kossilalli
    Anonym (Snurrig) skrev 2010-12-20 10:56:14 följande:
    När jag tar upp det så händer ingenting. När jag säger att jag inte mår bra av det och att jag har ett behov av närhet, mys, kel, sex etc så kontras det med att "Men jag har inte det behovet.".

För ett tag sedan försökte hon att förklara att hon försöker - vilket iofs är ädelt men det blev på ett sätt som tyvärr gjorde mer skada än nytta. När hon berättade att hon försöker hålla mig i handen ibland för att hon vet att jag vill även om hon inte själv vill och att hon på sin höjd har lust till sex en gång / månad och har vi det oftare är det förvisso skönt efter ett tag men att hon då gör det för min skull och inte för att hon har lust till det. Blir också fel - jag vill inte att min fru håller mig i handen eller har sex med mig mot sin vilja och gör sig till. Framförallt när det gäller sexet så känns det verkligen inte bra att ha i bakhuvudet att hon flertalet gånger inte vill utan gör det för husfridens skull.

Och visst - jag vill ha mycket sex (mycket är ett relativt begrepp, jag är i nuläget jättenöjd om vi har sex en gång i veckan så länge det är bra). Men det är inte sexet egentligen (vilket jag blivit ännu mer medveten sen jag började träffa någon annan). Jag behöver närheten, någon att hålla om, ögonkontakten, den mentala kontakten osv.

Jag måste lämna detta för att inte gå under själv..
    Du har behov av vämre och närhet, liksom alla andra. Egentligen köper jag inte att din fru inte heller har det, hon måste ha stängt av sin känslomässiga sida helt. Det låter som att hon mår dåligt och stänger av vissa grundbehov inom sig själv.

Du ska inte leva i ett olyckligt äktenskap för någon annans skull, du är din frus trygghet, men frågan är om du vill vara det längre när det innefattar att du får leva utan livsviktiga delar som du saknar oerhört.

Jag säger inte att du ska lämna henne, utan det är ditt beslut. Men att en ändring måste ske på ett eller annat vis innan du förgör dig själv känslomässigt.

Hon vill inte prata, utan rabblar alla hennes problem och att detta orkar hon inte lyssna på, du kväver henne osv. Det är ett jättebra vapen att tysta dig med, det fungerar, eller har fungerat tills nu?

Vad är mest värt för dig, i ditt eget välbefinannande? Du måste prioritera din egen hälsa, lycka då du ska leva med dig själv livet ut, självklart ska man tänka på andra men inte så man förgör sig själv. Det är inte sunt, och för vems skull, ingen blir lycklig av det i slutändan.
  • Anonym (40-åring)
    Anonym (Snurrig) skrev 2010-12-20 10:56:14 följande:

Så även om du bara tar upp att du mår dåligt, utan att specifikt prata om sex, får du ändå bara höra att du är egoist och att det inte är hennes problem?
    Då låter det inte som att hennes problem borde vara ditt ansvar heller, tycker jag.
    Samtidigt ber jag om ursäkt ifall jag låter lite hård. Jag inser att min egen situation var mycket lättare att bryta än din, vi hade inga barn, inga sjukdomar, jämställd ekonomi, mm...

Och att få höra att partner ställer upp "på nåder" och inte av egen vilja de få gånger det händer gör ju bara saken värre.
Svar på tråden Jag vill skiljas, hur berättar man..?