Har vi rätt att säga nej till visning nu?
Vi bor i en hyresrätt och ska flytta. I början av förra veckan var dom här och besiktade lägenheten. (allt såg bra ut)
Nyss ringde en kvinna och ville komma och titta på lägenheten. Jag sa att det inte finns så mycket tid innan jul då vi håller på att julstöka och jag ska föda innan jul också, men att vi kan ta det direkt efter jul.
Hon vart arg på mig och sa att hon måste få se lägenheten idag för hon måste bestämma sig till imorgon om hon ska ha den eller inte.
Hon borde ju fått mitt telefonnr senast fredag, så hon kunde väl ha ringt då..?
Jag bad henne ringa om ett tag då jag behövde planera dagen lite bättre. Så säger hon: "Men jag och min sambo åker till *stad* klockan två. Så vi är där vid halv fyra"
Åter igen försökte jag förklara att det kanske inte går. För vi håller på med julbak och annat. Men hon var bestämd och så säger hon: "Annars får väl hyresvärden visa mig lägenheten imorgon då!"
Jag fortsatte vara trevlig och bad henne ringa senare.
Nu undrar jag. Är det våran plikt att ordna en visning på så kort varsel? Jag har småbarn hemma, höggravid och dessutom såhär innan jul och förlossning? Hon kan väl inte be hyresvärden visa lägenheten då vi bor kvar!?
Jag fattar ingenting. Men har nu börjat plocka undan så det går att se lägenheten iaf. Julbaket får jag väl lägga åt sidan under tiden.
Är ensam hemma med vårat barn dessutom, så hinner knappt städa iordning här hemma. Men det får duga som det blir...
Någon som vet om jag kan neka visning idag?