• Anonym

Tror att jag har fått herpes :( Varning för läskig info!

Jag har ganska nyligen träffat en kille som har genital herpes... Han berättade innan vi hade sex, så jag visste precis allting och vi använde kondom men jag tror att jag har åkt på det ändå. Fattar inte att det kan vara så sjukt smittsamt! Strax efter att han åkt hem fick jag ett utslag på hakan, trodde att det var finnar först men sen såg det ut som blåsor, kliade lite grann, nu ser det mer ut som ett skrapsår... Ungefär samtidigt kände jag att jag kanske inte var helt ok "där nere", typ att det har kliat och ömmat lite, har försökt kolla men inte sett något... Nu kollade jag precis och det ser liksom rödfläckigt ut, ser inga blåsor, kliar och svider lite men det är inte såååå farligt ändå... Irriterande men hanterbart liksom. Har nog haft typ alla symptom som finns....

Vad fan ska jag göra? Är det nån som har det som kan berätta lite om hur det var när dom fick det, och hur lång tid det brukar ta från det att man "känner av det" tills att det är som värst? Och hur länge brukar man ha det innan det går över? Blir det inte värre än såhär så är det ganska lugnt men jag är rädd att det ska bli värsta krisen... Till saken hör att jag ska åka bort några dagar och bo hos den här killen, vill inte vara bortrest ifall det blommar ut och jag blir skitdålig. Slipper gärna att behöva gå till doktorn nån annanstans än hemma också. :(

Åååååh vad jobbigt. Vad finns det för läkemedel som kan hjälpa? Helst receptfria.... Inser ju att jag måste gå iväg och kolla mig men det är söndag och jag åker ikväll. Måste ju finnas nåt man kan göra för att underlätta :S

• Svar på tråden Tror att jag har fått herpes :( Varning för läskig info!
  • Themis
    Förstagångsinfektion (primär) – genital: Primärinfektion ger symtom endast hos ett fåtal smittade. På könsorganen sker först en diffus rodnad och därefter uppträder vätskefyllda blåsor som snart brister och ger sårbildning. Såren är ofta mycket smärtsamma. Man kan ha hög feber, huvudvärk och ömmande, svullna lymfkörtlar i ljumskarna. Utan behandling kan det ta tre til fyra veckor innan man är helt återställd och såren läkta.
    Reaktivering av gential herpes: Dessa återfall är betydligt lindrigare än förstagångsinfektionen. Inom ett begränsat område uppträder rodnad, blåsor och sår. Utslagen är inte alls lika ilskna, och det hela läker ut på sju till tio dygn. Ibland kan man uppleva stickningar och klåda några dygn innan blåsor och sår uppträder. Antalet recidiv (återfall) varierar, vissa får inga alls, andra får tre till fyra årligen. Ett recidiv under graviditeten påverkar inte barnet. Om en gravid kvinna har en pågående genital herpesinfektion i samband med förlossningen, finns det risk för att barnet smittas. Är kvinnan medveten om sin infektion ska hon informera barnmorskan för att eventuellt förlösas med kejsarsnitt.
    Det finns ingen medicin som eliminerar herpesvirus ur kroppen. Det finns dock medicin som kan lindra symtomen, såväl vid en förstagångsinfektion som vid svåra recidiv och herpesorsakad hjärninflammation.
    Ofta är herpesinfektionen så typisk att provtagning ej är nödvändig. Diagnosen kan säkerställas genom att sekret tas från färsk blåsa eller sår och skickas till laboratorium för viruspåvisning. Snabba metoder har också utvecklats som kan påvisa virus i ryggmärgsvätska från patienter med hjärninflammation. --
  • Themis

...och så är det ju inte 100% säkert att det är herpes heller så du borde kolla så att du vet.

• Anonym (Nanna)

Jag fick min diagnos -06. Efter att ha haft MYCKET besvär med sveda speciellt.. Jag kände att jag hade "sår" eller "blåsor" eller liknande, men jag visste inte vad det var. Till slut var jag tvungen att gå till gynekologen, och där blev det bekräftat.

Det första skovet var det absolut värsta. Jag antar att jag har en ganska lindrig form, jag får skov kanske 5 gånger/år. Och då äter jag Valtrex. Jag får en blåsa, inte mer. Visst, det svider som bara den, men det kunde ha varit värre. När jag fick diagnosen blev jag knäckt, jag trodde mitt liv var över typ.. Men jag lovar, jag lever precis som "alla" andra idag. Precis som jag gjorde tidigare.

Jag berättade såklart för min nuvarande sambo om detta. För honom var det ingen bid deal. Vi har ju inte sex när jag känner av symptomen. Och vad vi vet är han inte smittad! (Man kan ju ha herpes utan att man märker det.) Idag är jag gravid, och som sagt, jag lever precis som jag gjorde innan jag fick diagnosen. :)

Ring gyn och be om hjälp så snart som möjligt. Går du och drar ut på det (som jag gjorde, jag tänkte att det skulle försvinna..) kan det bli värre. Blåsorna sprider sig och du kan få fruktansvärt ont.

Lycka till! 

• Anonym

Kan barn få det här? Min äldsta (som är sex år) har en blåsa i snippan, hon är röd och irriterad och säger att det kliar. Blåsan ser precis ut som en munsårsblåsa som man kan få inne i munnen. 

Svar på tråden Tror att jag har fått herpes :( Varning för läskig info!