• enlitenbitkaka

Hund+barn i halvkombi?

Fick hem vår Opel Astra Sport - 10 i början av november och jag älskar den. Liten (men rymlig), snabb, kul, snygg Vi har en hund som sitter som en prins där bak, 38kg glad labrador.

Sambon är den som använder bilen till 90%. Resten av tiden åker vi tillsammans - handlar osv. Då och då besöker vi våra familjer som bor 20mil bort.

Nu har gubben fått för sig att bilen är för liten....vi får tillökning nästa år! Han letar v70 för fulla muggar! Men jag kan tycka att för de få resor vi gör till släkten kan vi trängas?! Hur resonerar ni? Någon som klrat sig med halvkombi med hund och barn?

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Svar på tråden Hund+barn i halvkombi?
  • puss

har ni bara hundgaller går det väl bra?

up yours
  • enlitenbitkaka
    puss skrev 2010-12-19 15:14:40 följande:
    har ni bara hundgaller går det väl bra?
    Grejen är att när vi är borta behöver vagnen oftast med....så då får vovven sitta i bilen med hundbälte.
  • Zelmilainen

klart det går. men jag skulle aldrig palla i längden. vi hade ej ens barn på väg när vi köpte bil sist, men köpte den just för att vi planerade barn och visste att det kanske skulle ske inom några år. så vi köpte en ford focus kombi. visserligen 05, men den va knappt körd och i toppskick.

nehepp...
  • enlitenbitkaka
    Zelmilainen skrev 2010-12-19 15:17:42 följande:
    klart det går. men jag skulle aldrig palla i längden. vi hade ej ens barn på väg när vi köpte bil sist, men köpte den just för att vi planerade barn och visste att det kanske skulle ske inom några år. så vi köpte en ford focus kombi. visserligen 05, men den va knappt körd och i toppskick.
    Du tror inte man pallar med det då och då? Är kanske någon gång varannan månad. Max.
  • Zelmilainen
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-19 15:19:11 följande:
    Du tror inte man pallar med det då och då? Är kanske någon gång varannan månad. Max.
    ingen aning. men ser inte poängen i varför man ska ha en bil där det blir precis. inget kul om en massa packning etc ska med och def inte om nån mer ska åka med. vi tänkte spänna fast vagnen mot ena sidan på bilen och jag vill ha en emmaljunga nitro city. den går dessutom in på högkant på sidan vilket gör att hundarna får ok med plats iaf. då har man två platser kvar i baksätet om fler ska åka eller om vi behöver lasta in packning
    nehepp...
  • enlitenbitkaka
    Zelmilainen skrev 2010-12-19 15:21:27 följande:
    ingen aning. men ser inte poängen i varför man ska ha en bil där det blir precis. inget kul om en massa packning etc ska med och def inte om nån mer ska åka med. vi tänkte spänna fast vagnen mot ena sidan på bilen och jag vill ha en emmaljunga nitro city. den går dessutom in på högkant på sidan vilket gör att hundarna får ok med plats iaf. då har man två platser kvar i baksätet om fler ska åka eller om vi behöver lasta in packning
    För att vi inte trodde det skulle bli så snabbt Och åker  bara jag, sambon och bebisen e det gott om plats.  Sen knakse vi inte alltid behöver ha med vagnen heller
  • Zelmilainen
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-19 15:24:52 följande:
    För att vi inte trodde det skulle bli så snabbt Och åker  bara jag, sambon och bebisen e det gott om plats.  Sen knakse vi inte alltid behöver ha med vagnen heller
    ni gör som ni vill, men jag skulle aldrig göra det.
    nehepp...
  • Pixboy

Tänker som du! Vi har en clio och ett barn, dock ingen hund. Det är väldigt sällan vi behöver mer plats än vad vi har i clion. Då kan man hyra/låna större bil tror man sparar på det

• LabLover

Vi hade en Vectra när vi fick vårt första barn. Vi bytte till större bil för att vi ville få plats med två labradorer och vagn där bak OCH för att Opel inte tar bort/kopplar ur airbagen i framsätet. Vår första dotter skrek konstant i 5 månader varje gång hon åkte bil ensam där bak, sedan stod jag inte ut längre.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Skarpa

Vi hade en Peugeot 307 halvkombi när vi fick barn. Har inte så stor hund som ni, men det var riktigt trångt när vi skulle någonstans med hund (i en lite mindre bur), vagn, barn och packning (beroende på vart vi skulle kunde den ibland innefatta både barnstol och resesäng till dottern). Det går, men det var rätt drygt. Vi körde ändå på det i nästan 3 år. I somras skaffade vi en Saab 95, och det är en enorm skillnad på hur lätt det är att packa, och hur skönt det känns att det inte är så fruktansvärt trångt längre. Jag skulle rekommendera en kombi om ni har möjlighet att byta, men det behöver inte vara en nödvändighet

• Joico

Jag hade skaffat större bil.
    Att ha hunden i bilsele är ingen större säkerhet, varken för er eller hunden. Om man ska ha hunden i bilsele så är Allsafe ett måste. Men fortfarande så kan hunden studsa runt vid en krock och både skada er och sig själv.

Jag hade skaffat större bil så hunden får åka säkert i bur och vagnen kan stå bredvid.

• Lumdeia
    enlitenbitkaka skrev 2010-12-19 15:02:51 följande:
    Fick hem vår Opel Astra Sport - 10 i början av november och jag älskar den. Liten (men rymlig), snabb, kul, snygg Vi har en hund som sitter som en prins där bak, 38kg glad labrador.

Sambon är den som använder bilen till 90%. Resten av tiden åker vi tillsammans - handlar osv. Då och då besöker vi våra familjer som bor 20mil bort.

Nu har gubben fått för sig att bilen är för liten....vi får tillökning nästa år! Han letar v70 för fulla muggar! Men jag kan tycka att för de få resor vi gör till släkten kan vi trängas?! Hur resonerar ni? Någon som klrat sig med halvkombi med hund och barn?
    Snygg bil! Skulle vilja ha en sån jag med:)
    Funderar på problemet också fast det är inte riktigt mitt fall då sambon har en stor kombi.
    En smidig resevagn skulle kunna vara en lösning kanske.
Svar på tråden Hund+barn i halvkombi?