• Anonym (orkar inte)

Beordrad övertid, får dom göra så här?

Hur länge kan detta hålla på?

Jag har en heltidstjäns på 40 tim i veckan jag pendlar 5 mil enkelväg 10 mil totalt per dag det är ca 1,5-2 tim beroende på väglag.

Jag har tre barn varav ett går på förskola.

Mina dagar är långa men vi försöker lösa det i familjen då maken kan flexa ibland.

Nu till problemet. min arbetsplats lägger ofta in beordrad övertid allt från 6-2 tim i veckan, dessa timmar skall göras utanför ordinarie schema.

Vi får inte ihop det här hemma, funderar på om jag skall gå ner i arbetstid för att orka med övertiden men tycker inte det är rätt. Mina 40 timmar fungerar ju för oss men så fort det blir mer så går det inte.

Hur länge kan min arbetsgivare gör så här?
    Kan man bli undantagen från övertid?

• Svar på tråden Beordrad övertid, får dom göra så här?
  • Susanne905

Arbetsgivaren kan och får beordra in på övertid om avtalen säger så. Dock finns en övre gräns (200h /år om inte annat är enl. Avtal) och det kan

• Annelie68

Tror inte att de kan gå och och lägga beordrad övertid hur många gånger som helst och hur mycket som helst. Har företaget något kollektivavtal? Är du medlem i facket? Unionen är visst ett fack man kan vara ansluten till även om det inte finns något kollektivavtal. Kontakta dem och hör efter. Jag tycker att det låter ganska så otillåtet att lägga in så mycket övertid.

• Susanne905

...inte arbetsgivaren frångå hursomhelst, kolla vad som står i avtalet och det kan även vara värt att kika på arbetstidslagen.

• Anonym (orkar inte)

Jag förstår nog att de har rätten på sin sida men finns det inget jag kan göra?

Kan säga att jag är statsanställd.

Jag är duktig och ambitiös på mitt jobb är ingen osmidig arbetstagare men vill inte gå in i väggen för att arbetsgivaren kräver mer av mig än heltid.

• Susanne905

Du kan alltid vända dig till facket om du är ansluten, låter som om ni har en orimlig arbetsbelastning om ni alltid beordras till övertid. Facket kan hjälpa och föra samtal med din chef.

• oxe79

Följs arbetstidslagen?
    Man får ju inte jobba mer än ett visst antal timmar, och måste ha visst antal timmar ledigt emellan. Minns inte hur mycket, men fråga fackliga ombudet.

• Anonym (orkar inte)

Hos oss kan det vara så att vi på onsdag eftermiddag får reda på att vi måste göra 5 timmar övertid före söndag samma vecka (4 dagar). Vi får själva avgöra när vi vill göra timmarna. Som pendlare känns det inget vidare att behöva åka till jobbet på helgen och om jag skall göra dom i anslutning till ordinarie schema så blir det långa dagar.

Jag får nog vända mig till facket är ansluten till ST, men jag är rädd att jag kommer uppfattas som besvärlig.

• Annelie68
    Anonym (orkar inte) skrev 2010-12-19 17:57:28 följande:
    Hos oss kan det vara så att vi på onsdag eftermiddag får reda på att vi måste göra 5 timmar övertid före söndag samma vecka (4 dagar). Vi får själva avgöra när vi vill göra timmarna. Som pendlare känns det inget vidare att behöva åka till jobbet på helgen och om jag skall göra dom i anslutning till ordinarie schema så blir det långa dagar.

Jag får nog vända mig till facket är ansluten till ST, men jag är rädd att jag kommer uppfattas som besvärlig.
    Väldigt konstigt att en statlig myndighet beter sig så. Har själv jobbat inom staten och vad jag vet är detta inte tillåtet. Skit i att du är besvärlig - de måste hålla sig till avtalen.
  • oxe79

Du är inte besvärlig om du försöker få din vardag att gå ihop!

Varför anställs inte en person till? Det måste ju vara bättre ekonomiskt och för de nu anställda. Uppenbarligen behövs det ju om detta återkommer. 

• crazy mom

Facket är bra, men min undran är; Har du diskuterat problematiken med din arbetsgivare? Ibland kan det faktiskt lösa mycket med öppen kommunikation. De gör sällan saker för att vara elaka utan för att de ser ett behov och en snabb lösning.

Svar på tråden Beordrad övertid, får dom göra så här?