• bevingad

    Buddhism- gudar och deras betydelse

    Tänkte jag skulle köpa en Buddha (till en buddhist)... men sen insåg jag att även ganesha tillhör buddhismen.
    Nu undrar jag om någon kan hyffsat kortfattat och lätt berätta för mig om buddhismens gudar och deras betydelse????

    *nyfiken*

  • Svar på tråden Buddhism- gudar och deras betydelse
  • Linda1976

    Buddhismen har inga gudar. Siddharta gautama som blev Buddha är det närmaste en gud du kommer som jag förstått det. Inte heller han är en gud utan betraktas som den upplyste.


    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • bevingad

    okej då
    fick fram en sida när jag googlade där det stod om buddhism och ganesha... men då vet jag
    Va ju hur längesedan som helst man läste religion i skolan

  • 666

    Shit, är du helt bakom flötet? Man ska fan ha koll på de största religionerna i världen. 

  • akk

    Jag lever med en buddhist så jag skulle avråda från att köpa en Buddha till en Buddhist. Risken är väldigt stor att det blir fel. En Buddha måste hanteras väldigt noga och vara välsignad av någon upplyst typ en munk eller liknande.
    Så fundera noga en gång till.

  • gavlemamma

    Beror väl lite på vad det är för buddhist också, finns ju många medelålderstanter som är lite mysbuddhister för att det är så exotisk bara. Dom hade nog uppskattat ts present.

    666: Tänk på netiketten, man skriver inte så om andra människor.

  • Aniiee

    Av någon anledning förvirras ofta buddhism, hinduism och shinto. Av de flesta, ts är verkligen inte i minoritet. 

    Vill du köpa en present till en buddhist så köp en bra vegetarisk kokbok eller nåt. Eller en resa till Asien.....  


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Trollol

    Buddhismen har gudat, men i en annan värld. De kan inte påvärka människor och det är därför onödigt att be till dom. Det är en missuppfattning att de inte har några gudar

  • Embla

    Buddhismen har visst gudar som tillbes. För att passa det västerländska tänkesättet har dock buddhismen blivit tillrättalagd när den introduceras/propageras här i Väst. Så här säger religionsprofessor K.A. Jacobsen om ämnet i sin bok Buddhismen, religion, historia, liv på sid 23:

    ”I populära framställningar av buddhismen avsedda för västerländska läsare har det funnits en benägenhet att framhäva att Buddha var en vanlig människa och inte någon gud, och att hans lära var en rationell filosofi och egentligen inte någon religion. Man behöver inte läsa mycket i buddhismens heliga texter om hur minnet av Buddha har bevarats och bevaras, eller se särskilt mycket av buddhistiskt religiöst liv i Asien, för att denna bild av Buddha och buddhismen ska slås i spillror.”


     

  • Aniiee
    Trollol skrev 2014-02-06 18:33:33 följande:
    Buddhismen har gudat, men i en annan värld. De kan inte påvärka människor och det är därför onödigt att be till dom. Det är en missuppfattning att de inte har några gudar
    Embla skrev 2014-02-06 19:00:54 följande:
    Buddhismen har visst gudar som tillbes. För att passa det västerländska tänkesättet har dock buddhismen blivit tillrättalagd när den introduceras/propageras här i Väst. Så här säger religionsprofessor K.A. Jacobsen om ämnet i sin bok Buddhismen, religion, historia, liv på sid 23:

    ”I populära framställningar av buddhismen avsedda för västerländska läsare har det funnits en benägenhet att framhäva att Buddha var en vanlig människa och inte någon gud, och att hans lära var en rationell filosofi och egentligen inte någon religion. Man behöver inte läsa mycket i buddhismens heliga texter om hur minnet av Buddha har bevarats och bevaras, eller se särskilt mycket av buddhistiskt religiöst liv i Asien, för att denna bild av Buddha och buddhismen ska slås i spillror.”

     


    Må så vara, men Ganesha är i alla fall inte en av dem....

    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Embla
    Aniiee skrev 2014-02-06 19:08:30 följande:
    Må så vara, men Ganesha är i alla fall inte en av dem....

    Ha, ha, nej det är han inte.Skrattande
  • Yohan

    Buddismen har ofta blandats och tagit intryck från andra religioner i de länder där buddismen har spridits. Det är ganska vanligt i t.ex. Thailand att buddister har altare och helgedomar där de offrar ris och rökelse till hinduiska gudar som t.ex. Ganesha. I Japan är det vanligt att buddister också tar hänsyn till gudar som finns inom shintoismen, i Korea shamanism och i Kina en mängd gudar och väsen inom den lokala folktron o.s.v.

  • Mango0304

    Hej. Buddismen har egentligen ingen gud utan är uppbyggt på en lära från flera religioner. Som ett exempel, Dharma.

  • Glitra
    Mija Mija skrev 2018-06-26 18:36:11 följande:



     Tänkte att någon behöver detta. Finns del två med.


    Kan du bara komma till poängen.
Svar på tråden Buddhism- gudar och deras betydelse